صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۵:۱۳
  • پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 15 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۶ - ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - 2020 November 26
کد خبر: ۶۸۲۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

ارزش سهام عدالت یک میلیونی و 500 هزار تومانی در سامانه استعلام| امروز پنجشنبه 6 آذر

ارزش روز سهام عدالت امروز پنجشنبه 6 آذر با افزایش 2 درصدی دیروز چهارشنبه به بیش از 12 میلیون رسید.

به گزارش راهبرد معاصر آخرین ارزش سهام عدالت در روز پنجشنبه 6 آذر 99 را در ادامه بخوانید . ارزش سهام عدالت 500 هزار تومانی به 12 میلیون و 845 هزار تومان رسیده است که ارزش 60 درصد سهام قابل فروش آن  7 میلیون تومان 707 هزار تومان است.

ارزش سهام عدالت طی این هفته جاری رشد زیادی نداشت. این در حالی است که ارزش سهام عدالت در دوره قبل از اصلاح به حدود 21 میلیون تومان رسیده بود.

 

فروش سهام عدالت متوقف شده است و هنوز نیز افزایش سرمایه نمادهای شتران، فملی و شپنا اعمال نشده است و کسانی که سهام عدالت خود را فروخته‌اند نیز از تاخیر در واریز پول سهام عدالت خود گله‌مندند.

 

انتظار برخی از دارندگان سهام عدالت برای دریافت ئول سهام عدالت خود به بیش از پنج ماه رسیده است. این تاخیر در فروش در حالی است که برخی از بازارگردان‌ها نیز قبل از توقف فروش سهام عدالت با خرید بلوکی این سهام از مردم نوسان‌گیری می‌کردند.

 

با این حساب ارزش 60 درصد سهام عدالت قابل فروش به 7 میلیون و 707 و 30 درصد آن به 3 میلیون 853 هزار تومان رسید.

 

عملکرد هفتگی سهام عدالت

در جریان معاملات این هفته سهام عدالت رشد چندانی نداشت و در بازده ۱۲/۵ تا ۱۲/۸ میلیون تومان نوسان کرد، اما چرا سهام عدالت در این هفته رشد چندانی نداشت؟

 

با شروع معاملات این هفته ارزش سهام عدالت 12/5 میلیون تومان بود و در پایان معاملات این هفته ارزش سهام عدالت با رشد حدود 300 هزار تومانی به 12 میلیون و 845 هزار تومان رسید، اما چرا ارزش سهام عدالت در جریان معاملات این هفته رشد چندانی نداشت؟

 

به نظر می‌رسد روند نوسانی شاخص کل و سهم‌های حاضر در سبد سهام عدالت اولین دلیل عدم رشد سهام عدالت باشد اما دلیل دیگر این است که سب سهام عدالت متشکل از سهم‌ها زیادی است که در جریان معاملات این هفته برخی از این سهم‌ها روندی مثبت و برخی دیگر روندی منفی داشتند، مثلا نمادهای بانکی و خودرویی روندی صعودی داشتند اما نمادهایی چون فولاد، فارس و فملی در برخی روزها روندی منفی داشتند و همین موضوع باعث می‌شد تا ارزش سب سهام عدالت رشد چندانی نداشته باشد.

سهام عدالت در روز دوشنبه به اوج خود یعنی حدود 12/9 میلیون تومان رسید اما در روز معاملاتی بعد دوباه روندی نزولی پیدا کرد و حدود 300 هزار تومان افت ارزش داشت.

ارزش سهام عدالت با شروع رشد بازار سهام از حدود 10/8 میلیون تومان تا 12/8 میلیون تومان رشد کرده است و اما به نظر می‌رسد فعلا روند نوسانی دارد.

 

ارزش این سبد در دوره قبل از اصلاح بازار سهام حدود 21 میلیون تومان بود و باجود ریزش سنگین ارزش سهام عدالت فروش این سبد نیز فعلا متوقف شده است، هرچند بسیاری از سهامدارانی که سهام عدالت خود را فروخته بودند از تاخیر در واریز پول سهام عدالت خود که گاه تا 5 ماه نیز می‌رسید شاکی بودند.

 

فروش سهام عدالت به دلیل اینکه عرضه در بازار سهام زیاد نشود به صورت بلوکی انجام می‌شد و فقط بازارگردان‌ها می‌توانستد سهام عدالت بخرند و بازارگردا‌ها نیز از سهام عدالت نوسان‌گیری می‌کردند.

سهام عدالت از نمادهای شاخص‌ساز و بنیادین تشیل شده و با رشد شاخص کل ارزش سهام عدالت نیز رشد خواهد کرد.

 

دارندگان سهام عدالت برای دریافت سود سالیانه اقدام کنند

چندین روز از توقف فروش سهام عدالت گذشته است. یکی از علل اصلی برای توقف فروش سهام عدالت، فشار از سوی کارگزاری‌ها برای فروش سهام مشمولانی است که درخواست فروش را ارائه کرده بودند. بنابراین در نتیجه توقف فروش سهام عدالت، فشار از بازار سرمایه برداشته خواهد شد و به سمت تعادل پیش خواهد رفت. 

ارزش سهام عدالت

باوجود اینکه ارزش سهام عدالت در ماه‌های اخیر کاهش زیادی یافته و به زیر ۱۰ میلیون تومان رسیده بود، از ابتدای هفته معاملاتی گذشته تا شنبه (یکم آذرماه) به روند مثبت خود بازگشت. اما از روز جاری به میزان اندکی با افت مواجه شد. 

ارزش سهام عدالت در دومین روز معاملاتی هفته جاری به روند منفی بازگشت و با کاهش همراه بود. در پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت درمقایسه با اولین روز معاملاتی در هفته جاری با کاهش همراه بود و ۰.۴ درصد (۴۴هزار تومان) افت کرد و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۱ میلیون و ۵۶هزار تومان و ۲۰ میلیون و ۸۲۵هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۶۳۳هزار تومان رسیده است.

سود سالانه سهام عدالت

یکی از جدیدترین اخبار مرتبط با سهام عدالت، نحوه واریز سود سالانه این سهام به حساب اشخاصی است که مدیریت غیرمستقیم سهام خود را انتخاب کرده‌اند. سهامدارانی که مدیریت غیرمستقیم سهام عدالت را انتخاب کرده بودند، با شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سروکار دارند. اما روز گذشته، سامانه سهام عدالت اعلام کرد که: بنا بر اطلاعیه وزارت امور اقتصادی و دارایی ضروری است سهامداران سهام عدالت که روش «غیرمستقیم» را انتخاب کرده‌اند، جهت برخورداری از منافع آزادسازی سهام عدالت، نسبت به ثبت نام و احراز هویت از طریق سامانه سجام یا از طریق دفاتر خدمات الکترونیک اقدام کنند تا شرایط واریز سود در سال آینده برای آنها فراهم شود. 

اما سود سال ۱۳۹۸ از چه طریقی برای سهامداران عدالت واریز خواهد شد؟ طبق مصوبه شورای عالی بورس در مورد نحوه پرداخت سود سال مالی ۱۳۹۸، سهام متعلق به سهامداران مشمول سهام عدالت به اطلاع می‌رساند طبق مصوبه ۲۲ مهر ۹۹ شورای بورس، سود سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر متعلق به سهامداران مشمول سهام عدالت برای سال ۹۸ نسبت به مشمولانی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند، به حساب‌های معرفی شده توسط سرمایه‌گذاران و برای مشمولانی که روش غیرمستقیم را برگزیده‌اند، به حساب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در هر استان پرداخت می‌شود.

کارت اعتباری سهام عدالت

باوجود توقف در فروش سهام عدالت، اعطای کارت اعتباری به مشمولان آن هنوز در جریان است و تا اواسط آذرماه به دارندگان سهم عدالت اختصاص داده خواهد شد. طبق گفته بسیاری از مشمولان سهام عدالت، وجه حاصل از فروش سهام به حساب بسیاری از آنان واریز نشده یا در صورت واریز، مبلغ ناچیزی به حساب آنان واریز شده است. از سوی دیگر بسیاری از اقشار جامعه که دارنده سهام عدالت هستند، به پول آن احتیاج داشته و حال که فروش سهام عدالت متوقف شده، اعطای کارت اعتباری با وثیقه سهام عدالت راهکاری برای حمایت از مشمولان است و کارت‌های اعتباری سهام عدالت که قرار بود در پایان آبان ماه به دست سهامداران برسد به دلیل مشکلاتی اعم از منفی بودن بازار تا نیمه آذرماه به دست صاحبان خواهند رسید.

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
غلامرضا شاهسونی
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
پول فروش سی درصدی سهام عدالت توسطآیوابانک ملی واریز کنند بعداز 5 ماه برگه سهام عدالت من یک ملیونی تومان است سی درصدی سهام عدالت فقط چهار ملیون ودویست هزار تومان واریز شده لطفا بقیه اش رو هم واریز کنید