صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۲:۱۶
  • پنجشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 22 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۲ - ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - 2020 December 07
کد خبر: ۶۹۴۵۰
علی عبدی؛ تحلیلگر مسائل منطقه در گفت و گو با راهبرد معاصر تشریح کرد؛

چشم در برابر چشم؛ تاکید بر ضرورت انتقام واقعی

با ترور شهید فخری زاده خیلی ها از جمله اسرائیل و امریکا و حتی عربستان منتظر انتقام ایرانند. اما اینکه این انتقام، چگونه و به چه صورت قرار است اتفاق افتد، همچنان جای سوال است.

 

علی عبدی تحلیلگر مسائل منطقه در گفت و گو با راهبرد معاصر در پاسخ به این سوال که، هدف دستیار ارشد ترامپ از سفر به منطقه چیست و چه اهدافی پشت این سفر قرار دارد؟ گفت: مساله روشن است ترامپ می خواهد تا قبل از ترک کاخ سفید پرونده را ببندد از این رو کوشنر را فرستاده تا بین قطر و شورای همکاری های خلیج فارس آشتی برقرار کند و روابط را از حالت تنش در بیاورد و قطر را وارد فرایند تطمیع کند. ترامپ می خواهد پرونده منطقه را به طور کامل به نام خود ثبت کند ولی کشورهای منطقه منتظر بر سر کار آمدن بایدن هستند.


وی در ادامه افزود: به نظر من، آمدن کوشنر چندان جوابگو نیست و واکنش ها اینطور نشان می دهند که مسائل پیچیده تر از آنی هستند که با یک سفر حل شود. بن سلمان نیز متوقف شده و منتظر سیاست های بایدن است.


عبدی با اشاره به دیدار نتانیاهو و بن سلمان گفت: دیدار نتانیاهو و بن سلمان در یکی از رسانه های غربی بازتاب داشت و اعلام شده بود با افشا شدن این دیدار بن سلمان فعالیت های خود را متوقف کرده است و مصلحت نمی بیند دیدار یا برنامه مشترکی با نتانیاهو داشته باشد. از طرفی وضعیت داخلی اسرائیل و شخص نتانیاهو بهم ریخته است. کنست به انتخابات مجدد رای داده است و وضعیت داخلی رژیم اسرائیل پیچیده است. امروز آنها منتظر پاسخ ایران هستند و اگر استراتژی ایران به سکوت بگذرد ما باید منتظر ضربات دیگری باشیم. هدف آمریکای ترامپ این است که منطقه را با دست اندازهای فراوانی به بایدن تحویل دهد و شرایط خود را به بایدن تحمیل کند. کشورهای منطقه نگران از دست دادن ترامپ هستند و می خواهند شرایط خود را به بایدن تحویل کنند.


این کارشناس درباره راهبرد اصولی و رسانه ای ایران در قبال این سفر ها تصریح کرد: تمام هم و غم دولت بر رویب برجام است و این موارد برای دولت موضوعیت ندارد. از این رو بعید می دانم بتوان به اقدام سازنده ای دست زد. امروز تمام تلاش دولت مذاکره با بایدن و برگشتن به برجام است و بقیه مسائل برای دولت موضوعیت ندارد. در این شرایط اهرم دیپلماسی در دست دولت است و نمی تواند تاثیر موثری بر جای بگذارد.


وی در پاسخ به این سوال، نه تنها ایران بلکه برخی از کشور ها به این سفر واکنش نشان داده اند این واکنش ها چه تاثیری بر نتایج این سفر دارد؟اظهار داشت: امروز کشورها می توانند ابراز وجود کنند اما درصورت تایید مجدد ترامپ کشورهای منطقه همچنان سکوت می کردند. چون تحرکات ترامپ زور آخر است. کشورها با صراحت بیشتر حرف می زنند. و بی نتیجه بودن این تلاش های دقیقه نودی روشن است. از نوع موضع گیری عربستان و بحرین و امارات مشخص است که ترس از واکنش ایران وجود دارد ولی پاسخ ایران باید درخورد باشد. زدن موشک و زدن پایگاه و زدن بلندی های جولان پاسخ این رژیم نیست ولی متاسفانه در چنین فضایی مانور داده می شود درحالیکه این صراحت آیه قران است. چشم در برابر چشم و مقابله باید به مثل باشد. اگر سرمایه علمی کشور مورد حمله قرار گرفته است باید سرمایه علمی رژیم زده شود اگر نیروی امنیتی زده شده باید نیروی امنیتی رژیم زده شود. آنها نیروی انسانی و سرمایه ای ما را زدند ما هم باید نیروی انسانی سرمایه آنها را بزنیم. زدن ساختمان دردی را دوا نمی کند.


او در پاسخ با اشاره به این موضوع که سفر صورت گرفته چقدر در راستای موضوع ترور شهید محسن فخری زاده ارزیابی می کنید؟ پاسخ داد: آنها می خواهند واکنش ایران را ارزیابی کنند و همه چیز منوط به واکنش ایران است. واکنش ایران مشخص می کند که ضربات دشمن ادامه پیدا کند یا متوقف شود؟ اگر پاسخ درخوری دریافت نشود قطعا این ضربه ها حداقل تا پایان دولت ترامپ ادامه پیدا خواهد کرد. به یک معنا امروز توپ در زمین ما است و کنش ها و واکنش های ما به روند آتی رقم می زند.


وی در پایان درباره ارتباط جوبایدن با بن سلمان در سیاست آتی آمریکا گفت: این ارتباط با چالش شروع خواهد شد ولی سعودی ها در ارتباط با آمریکا تبحر دارند و کنار می آیند و من بعید می دانم این رابطه با چالش هایی جدی یا ادامه دار روبرو شود. عربستان اهرم هایی در داخل خاک آمریکا دارد که می تواند از آنها استفاده کند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: