صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۳۹ - ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - 2020 December 14
کد خبر: ۷۰۲۸۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
آلبرت بغزیان، تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

بانک مرکزی برنامه ای برای کاهش نرخ ارز ندارد

آلبرت بغضیان: بانک مرکزی برای کاهش نرخ ارز برنامه ای ندارد. همیشه گفته ایم که بانک مرکزی تمایلی به کاهش نرخ ارز ندارد و وقتی نرخ به 22 هزار تومان رسید عملاً ورود کرد و نرخ را بالا برد. از این رو دکتر نوبخت چه هدفی را بیان می کند؟ آیا می خواهند نرخ ارز را کاهش بدهند؟

 

آلبرت بغزیان تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گو با راهبرد معاصر در پاسخ به این سوال، دولت تورم 1400 را به میزان 22% اعلام کرده است با توجه به روند افزایش تورم نقطه ای در شش ماه گذشته چشم انداز تورم 22% در سال آینده را چقدر واقع بینانه می بینید؟ گفت: تورم حاصل سیاست ها است. چرا 22 و چرا 15 نه؟ مردم چه گناهی کرده اند که ما می گوییم در بهترین شرایط تورم 22% باید باشد و اگر بیشتر نیز شد بگوییم کمی انحراف نیز وجود دارد. سیاست های مرتبط با این مساله باید دیده شود. به طور مثال باید گفته شود که نقدینگی را تا این حد کنترل می کنند و نرخ ارز را در این حد قرار می دهند. و با تعرفه ها این کار را می کنم و قیمت گذاری کالای اساسی را انجام می دهم. بنابراین تورم طبق مدل اقتصاد کلان می شود 22% و هدف گذاری کرده ام و 22 را هدف قرار داده ام و دیده ام که چه سیاست هایی به این منتهی می شود.

 

وی در ادامه تصریح کرد: بنابراین هدف گذاری تورم عدد بالایی است و چه اتفاقی قرار است بیفتد؟ تحریم های ما همین است. لبنیات و لاستیک و فولاد و... همه گران شده اند. حتی دلیلی برای 22 هم وجود ندارد. مگر قرار است ما دوباره افزایش قیمت داشته باشیم و قیمت تمام شده ها بالا برود. از این رو این مسأله نگران کننده است و تورم 22 یعنی اگر حتی 30 درصد هم افزایش یافت اشکالی ندارد.

 

بغریان با اشاره به صحبت رییس برنامه وبودجه درباره تورم بالا ناشی از افزایش نرخ ارز است اذعان کرد: اینکه نرخ ارز از نزدیک به سی هزارتومان رسید و این تورم را ایجاد کرد موجب شک و تردید نیست و آن از کاهش ذخایر ارزی ناشی می شود. کاهش صادرات نفت و بازنگشتن ارزهای صادراتی دلیل آن است. بنابراین اینکه آیا قرار است برای نرخ ارز کاری کنیم یا خیر باید گفت اگر نرخ ارز در یکسال حول و حوش سی هزار تومان باقی بماند آیا باز هم بالا رفتن قیمت ها دلیلی دارد؟ بانک مرکزی برای کاهش نرخ ارز برنامه ای ندارد. همیشه گفته ایم که بانک مرکزی تمایلی به کاهش نرخ ارز ندارد و وقتی نرخ به  22 هزار تومان رسید عملاً ورود کرد و نرخ را بالا برد. از این رو دکتر نوبخت چه هدفی را بیان می کند؟ آیا می خواهند نرخ ارز را کاهش بدهند؟

 

او درباره تورم سال آینده گفت: این مورد را نمی توان محاسبه کرد کسی هم که حساب کرده ناشی گری کرده است  و این ناشی از نتایج سیاست ها است. اگر نرخ ارز در همین محدوده باقی بماند ما نباید تورمی داشته باشیم. اما اگر تولید افزایش پیدا کند و بخواهیم برای واردات برخی اقلام اساسی ارز اختصاص بدهیم همه نشانه کاهش نرخ تورم است و حتی نرخ 4% و 10% هم توجیهی جز در مورد دستمزد ها نخواهد داشت ولی به دلیل اهتکار و گرانی و ... آن چنان نرخ همه چیز بالا رفته است که افزایش مجدد قیمت ها دلیلی ندارد. من هیچ پیش بینی ندارم ولی با توجه به اینکه دولت به طور دائم افزایش قیمت ها را تصویب می کند اگر بخواهد اقلام اساسی را برای سال آینده نیز به میزان 15 تا 20 درصد افزایش بدهد تورم ما حداقل 25 خواهد بود.

 

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال، راهکار عملی برای کنترل تورم چیست؟ اذعان کرد: بحث نظارت بر قیمت است که افزایش ها باید بر اساس مصوبه ها رعایت شود. عملا سهمی که بخش غیر رسمی در افزایش قیمت ها دارد بسیار بالاتر است و تمایلی به نظارت و حفظ قیمت ها وجود ندارد. من بحث اراده را مهم می دانم اگر دولت اراده ای داشته باشد می تواند این کار را انجام بدهد.

نظر شما
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
زهرا
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
مگه وقتی افزایشش داد قرار بود کاهشش بده .....این گشنه ها سیربشو نیستن .