صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - 2020 December 15
کد خبر: ۷۰۴۲۵
حسن هانی زاده؛ کارشناس مسائل منطقه در گفت وگو با راهبرد معاصر بررسی کرد:

رمزگشایی از دادگاه فرمایشی سلیم عیاش

عربستان سعودی در همان زمان که دادگاه رسیدگی به پرونده ترور رفیق حریری در حال انجام بود، ۵۰۰ میلیون دلار در آغاز کار به این دادگاه پرداخت کرد تا به ضرر حزب الله جلسات را خاتمه دهد. در طول ۱۵ سال گذشته، دادگاه تلاش کرده با کمک آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی مدارک مختلفی علیه دخالت حزب الله یا حتی جمهوری اسلامی ایران در این مورد به دست بیاورند.

 

حسن هانی زاده در گفت وگو با راهبرد معاصر در خصوص دادگاه فرمایشی سلیم عیاش و حواشی پیرامون آن گفت: حکمی که دادگاه در خصوص آقای سلیم عیاش از اعضای حزب الله لبنان صادر شده یک حکم کاملاً سیاسی و ظالمانه با هدف محدود کردن حزب الله لبنان در صحنه سیاسی منطقه صادر شده است. در طول سال‌های اخیر و بعد از ترور  آقای رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان تلاش‌های زیادی صورت گرفت تا اتهامات گسترده ای علیه حزب الله صورت بگیرد که نتوانستند علی رغم تلاش های انجام شده حزب الله لبنان را محکوم کنند.

 

وی در این باره افزود: با اینکه تلاش بسیاری برای متهم نمودن حزب الله از سوی دشمنان این گروه مقاومت انجام شد اما هیچگونه مدرکی دال بر مشارکت حزب الله لبنان در ترور آقای رفیق حریری به دست نیامد. عربستان سعودی در همان زمان که دادگاه رسیدگی به پرونده ترور رفیق حریری در حال انجام بود ۵۰۰ میلیون دلار در آغاز کار به این دادگاه پرداخت کرد تا به ضرر حزب الله جلسات را خاتمه دهد اما در طول ۱۵ سال گذشته یعنی از سال ۲۰۰۶ تا کنون دادگاه تلاش کرده با کمک آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی مدارک مختلفی علیه دخالت  حزب الله یا حتی جمهوری اسلامی ایران در این مورد به دست بیاورند اما دادگاه نتوانست ادله و دلایل قابل قبول و محکمه پسندی ارائه کند.

 

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به نقش رئیس جمهور کنونی آمریکا در حال حاضر گفت: در نتیجه اینکه دادگاه نتوانست مدارک مستندی در اتهام زنی به حزب الله لبنان و جمهوری اسلامی ایران ارائه کند. بارها کار دادگاه متوقف شد اما اخیراً با توجه به اینکه آقای ترامپ به دنبال وارد کردن صدماتی بر پیکره  محور مقاومت است دادگاه را  بر آن داشت تا به صورت فرمایشی حکم پنج بار حبس ابد را برای آقای سلیم عیاش صادر کند.

 

هانی زاده در خصوص این حکم خاطر نشان کرد: این مسئله نشان می دهد که دادگاه حرفه‌ای و عادلانه نبود بلکه اهداف سیاسی پشت آن وجود داشته است. آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی مثلث شومی هستند که تلاش می‌کنند حزب‌الله را که یک جریان مقاومت ضد صهیونیستی است در افکار عمومی مورد تهاجم و تهمت قرار دهند. طبیعتاً این حکم هرچند که ارزش قانونی و حقوقی ندارد اما مقدمه‌ای است برای اینکه افکار عمومی را علیه حزب الله لبنان تحریم کند تا افکار عمومی و دولت‌های منطقه و حتی چهره هایی در حکومت لبنان که با حزب‌الله مشکل دارند جریان سازی هایی علیه حزب الله در منطقه صورت دهند که به نفع خود و به دنبال تخریب و توطئه علیه گروه های مقاومت باشد.

 

این کارشناس مسائل منطقه در خصوص اهداف جهانی این موضوع گفت: به نظر می‌رسد آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی بر آن هستند تا سازمان ملل را مجبور کنند که در آینده ای نه چندان دور حزب الله لبنان را در زمره  سازمان‌های تروریستی قرار دهد. این مسئله نشان می‌دهد سازمان ملل تحت تاثیر جریان‌های سیاسی است و تلاش می کند تا براین اساس به اهداف رژيم صهيونيستي در منطقه ورود پیدا می‌کند کمک کند و زمینه را برای افزایش حضور و نفوذ رژیم صهیونیستی در منطقه ایجاد کند و حزب الله را در سطح منطقه و جهانی محکوم کند.

 

حسن هانی زاده در این باره خاطر نشان کرد: این نشان می‌دهد اسرائیل، آمریکا و  عربستان سعودی با استفاده از هرگونه ابزار فشاری تلاش می‌کنند تا حزب الله را از صحنه مبارزاتی منطقه و لبنان حذف کنند. از این رو انتظار می رود حزب ‌الله لبنان با استفاده از رسانه‌های محور مقاومت به افشاگری علیه دادگاه غیرعادلانه ای که علیه آقای سلیم عیاش حکم صادر کرده بپردازد و شرایطی را برای افکار عمومی فراهم کند که از طریق آگاه‌سازی افکار عمومی نشان دهد حکم صادر شده سیاسی است که همین گونه نیز هست و حکم با اهداف خاص تضعیف حزب الله داده شده لذا حزب ‌الله باید در این خصوص به روشنگری های لازم بپردازد و با استفاده از رسانه های موجود و تلاش دائمی علیه دادگاه مزبور و کسانی که پشت این دادگاه هستند مثل عربستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی افشاگری های حقیقی را به گوش مردم منطقه و جهان برساند تا چهره دشمنان واقعی و حقیقی عدالت و آزادی خواهی بیش از پیش افشا شود.

 

نظر شما