صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۳۸ - ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - 2020 December 14
کد خبر: ۷۰۴۳۱
«یادداشت اختصاصی» حسن بهشتی پور؛ کارشناس مسائل بین الملل

«تمامیت ارضی ایران» خط قرمز تمام گروه‌ های داخلی

ما باید فرض را بر این  موضوع بگذاریم که چنین موضوعی صحت دارد و بیش از این واکنش های تندی به موضوع نداشته باشیم، چرا که ما به عنوان ملت ایران در روزهای گذشته در اقوام مختلف و گرایش های سیاسی متنوع پاسخ سخنان آقای اردوغان را به خوبی دادیم لذا موضع گیری یکپارچه ما نشان داد که هیچ کس نمی تواند تمامیت ارضی ایران را هدف بگیرد.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ آقای اردوغان خواسته یا ناخواسته با خواندن شعری احساسات یک ملت را بر انگیخت اما اتحاد و انسجام داخلی ما نشان داد که هیچ فرد یا گروهی نمی تواند تمامیت ارضی ایران را زیر سوال ببرد یا کوچکترین تعرضی به آن کند. اظهارات مقامات ترکیه و تماس تلفنی وزیر امور خارجه این کشور شاهد این موضوع مهم است که پیام مردم ایران و آذری زبان‌های ما به همه ی دنیا رسیده که اتحاد و انسجام ایران بالاترین موضوع برای یکایک ماست. از این منظر و با ابلاغ این پیام جمهوری اسلامی ایران و ترکیه به عنوان دو کشور همسایه باید ملاحظه همسایگی یکدیگر را داشته باشند.

 

همین که وزیر امور خارجه ترکیه به این موضوع اشاره کرده که شعر قرائت شده از سوی آقای اردوغان بدون قصد وغرض بوده خوب است، لذا ما باید فرض را بر این  موضوع بگذاریم که چنین موضوعی صحت دارد و بیش از این واکنش های تندی به موضوع نداشته باشیم، چرا که ما به عنوان ملت ایران در روزهای گذشته در اقوام مختلف و گرایش های سیاسی متنوع پاسخ سخنان آقای اردوغان را به خوبی دادیم لذا موضع گیری یکپارچه ما نشان داد که هیچ کس نمی تواند تمامیت ارضی ایران را هدف بگیرد.

 

به هر حال هر چند مشخص است که با شعر خوانی آقای اردوغان اتحاد بین ایران و آذربایجان هدف قرار گرفته بود تا بین ایران و جمهوری آذربایجان مناسبات درستی برقرار نشود و منجر به مشکلاتی بر سر تعامل دو کشور شود اما   واکنش سراسری و گسترده مردمی و رسانه های جمهوری اسلامی نشان داد که مردم ما در چنین موضوعی به هیچ فردی حق اظهار نظر نمی دهند از این جهت معتقدم ما صلابت عمل و گفتار خود را هم به رئیس جمهور و دولت ترکیه وهم به جهان در دفاع از خاک و مرز و کیان خود نشان دادیم که همین مقدار کفایت می کند.

 

مردم آذربایجان و آذری زبان ها همواره مدافع این سرزمین بوده اند آنها در حفظ استقلال و دفاع از تمامیت ارضی کشور در دوران مشروطیت جنگیده اند، در دوران پیروزی انقلاب و در هشت سال دفاع مقدس به بهترین شکل ممکن از کشور دفاع کرده اند بهترین سرداران ما چون سردار باکری از این خطه شریف بوده اند لذا ما در اتحاد و انسجامی که با آذری زبان ها داشتیم نشان داده‌ایم که هیچ همسایه و هیچ کشوری نمی تواند ایران  را از هم تفکیک کند و همبستگی ما را تهدید کند.

 

با توجه به اینکه ترکیه یکی از همسایگانی به شمار می رود که رابطه خوبی با جمهوری اسلامی دارد و ترکیه به دلیل خرید تسلیحات از روسیه تحت فشارهای تحریمی آمریکا قرار دارد، هر چقدر روابط ایران و ترکیه تیره و تار شود به نفع قدرت‌های جهانی است از این جهت بهتر است روش مسالمت آمیز و رفع تنش را در پیش بگیریم، چرا که ایجاد ناامنی در هر یک از دو کشور ایران و ترکیه بر روی منافع ملی و مسائل هر دو کشور و افزایش بی ثباتی که به نفع دشمنان است تاثیر مستقیم می گذارد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: