صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۳۸ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - 2019 March 20
کد خبر: ۷۰۵۷

آمار اسفبار در پایان سال چهارم جنگ یمن

سخنگوی وزارت بهداشت یمن در آستانه آغاز پنجمین سال جنگ ائتلاف سعودی علیه این کشور، آماری از کشته و خسارت‌های ناشی از جنگ علیه کشورش اعلام کرد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ «یوسف الحاضری» سخنگوی وزارت بهداشت یمن روز چهارشنبه در پایان سال چهارم و در آستانه سال پنجم جنگ «ائتلاف سعودی-آمریکایی»، تازه‌ترین آمار مربوط به کشته‌ها و مجروحان و خسارت مالی و جانی مستقیم و غیرمستقیم جنگ ائتلاف متجاوز را گزارش داد.

سخنگوی وزارت بهداشت یمن میزان خسارت وارد شده به بخش بهداشتی این کشور را بیش از ده میلیارد دلار اعلام کرد.

 

کشته‌ها و زخمی

به گزارش شبکه «المسیره» یمن، یوسف الحاضری گفت، طی چهار سال اخیر، «در مجموع ۳۷ هزار و ۸۲۲ غیرنظامی یمنی قربانی بمباران و حملات ائتلاف سعودی شده که از میان، ۱۲ هزار نفر کشته و ۲۵ هزار و ۷۴۱ نفر زخمی شدند».

 

این آمار صرفا آمار وزارت بهداشت یمن است. مرداد گذشته (سوم آگوست 2018 ) روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از نهاد مستقل و مطالعاتی درباره تلفات جنگ‌ها به نام «ACLED» گزارش کرد که آمار کشته‌ها در جنگ یمن از 50 هزار نفر فراتر رفته است (جزئیات بیشتر).

 

سخنگوی وزارت بهداشت یمن در ادامه گفت، «۱۰۳ پزشک و کادر پرستاری و امدادرسانی در بمباران و حملات ائتلاف سعودی، شهید و ۲۴۵ نفر زخمی شدند».

 

وی تاکید کرد که «۲۳۰ هزار بیمار بر اساس آمار رسمی نیاز شدید به درمان در خارج از کشور دارند، اما ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی همچنان مانع بازگشایی فرودگاه بین‌المللی صنعاء می‌شود».

 

این مسئول پزشکی یمن افزود: «۳۲ هزار بیمار به دلیل اینکه نمی‌توانستند از کشور خارج و درمان شوند، فوت کردند. علاوه بر آن، حقوق بیش از ۴۸ هزار کارمند بخش پزشکی حدود ۳۲ ماه است که قطع شده است».

 

مسئول وزارت بهداشت یمن خاطرنشان کرد که طی چهار سال گذشته، «چهار هزار و ۲۳۴ زن و کودک مجروح و شش هزار و ۳۶۱ زن و کودک نیز شهید شدند».

 

سخنگوی وزارت بهداشت یمن خاطر نشان کرد که «۳۰ هزار بیمار قلبی به دلیل خرابی دستگاه‌ها در معرض خطر مرگ قرار دارند».

 

وی همچنین به شیوع موج سوم بیماری وبا در یمن اشاره کرد و گفت که «پیش‌بینی می‌شود که موج سوم شدیدتر از قبل باشد و تعداد آن تا اواسط ماه مارس ممکن است به یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر برسد. ۲۹۱۹ نفر هم تا اواسط ماه مارس سال جاری میلادی بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند».

 

سخنگوی وزارت بهداشت یمن خاطر نشان کرد که « ۸۸۱ هزار و ۲۸۰ خانواده طی چهار سال گذشته، متضرر شدند که بیش از سه میلیون نفر از آنها از خانه فرار کردند».

 

وی اظهار داشت که «یک میلیون و ۱۰۰ هزار زن باردار دچار سوء تغذیه هستند و ۵۲ هزار و ۸۰۰ زن در معرض سقط جنین قرار دارند».

 

مسئول وزارت بهداشت یمن تاکید کرد که « ۲.۹ میلیون کودک یمنی نیز دچار سوء تغذیه هستند که ۴۰۰ هزار نفر از آنها در معرض خطر مرگ قرار دارند».

 

خسارت مالی

وی در ادامه به خسارت مالی ناشی از حملات و بمباران ائتلاف سعودی اشاره کرد و گفت که از آغاز جنگ یمن (مارس ۲۰۱۵) تاکنون بیش از ۱۰ میلیارد دلار به بخش بهداشتی یمن خسارت وارد شده است.

 

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه افزود: «۴۵۲ مرکز بهداشتی در جنگ یمن دچار خسارت شده که ۲۸۸ مرکز بهداشتی به صورت کامل زیر حملات مستقیم و بمباران ائتلاف سعودی نابود شده است».

 

مسئول وزارت بهداشت یمن اظهار داشت که «۶۰ درصد از مراکز بهداشتی یمن در پی حملات مستقیم ائتلاف سعودی، عملا از کار افتاده است و ۷۲ خودروی امدادرسانی و اورژانس نیز طی این مدت، هدف این حملات قرار گرفته‌ است».

 

سخنگوی وزارت بهداشت یمن به بسته شدن فرودگاه صنعاء و بندر الحدیده اشاره کرد و گفت که این اقدام تاثیر زیادی روی واردات بخش دارویی و تولیدات دارو در داخل کشور گذاشته است.

 

وی تصریح کرد:«بیش از ۳۶۲ صنف دارویی به دلیل بسته بودن فرودگاه صنعاء، قادر به ورود به کشور نیستند».

 

وی درباره انتقال بانک مرکزی به عدن گفت که «این اقدام روی بیش از ۸۰۰ هزار نفر از بیمارانی که بیمارهای مزمن مبتلا هستند، تاثیر گذاشته است».

 

حملات ائتلاف سعودی به یمن به بهانه بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن، از ششم مارس ۲۰۱۵(ششم فرودین ماه سال ۱۳۹۴) آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: