صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۶:۵۰
  • چهارشنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
  • Wednesday 14 September 2022
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۱ - ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - 2020 December 16
کد خبر: ۷۰۷۴۹

ملاک تقسیم عرضه‌های اولیه چیست؟/با چه مجوزی سهمیه‌ها جابجا شد؟

یکی از مدیران سبدگردان اقتصاد بیداربیان کرد: با چه مجوزی از سهمیه صندوق‌های اعلام شده در جدول بوعلی کاسته شده و به سهمیه صندوق‌های درامد ثابت دیگر افزوده شده این جز نادیده گرفتن حق سهامداران است؟

به گزارش راهبرد معاصر عرضه اولیه بوعلی یکی از جذابترین عرضه‌ها در هفته گذشته بود در این عرضه به هر کد بورسی حداکثر ۷۹ سهم با نقدینگی حدود ۳۲۸ هزار تومان سهم اختصاص داده شد. براساس دستورالعمل سازمان بورس بخشی از سهام این شرکت‌ها به صندوق‌های سرمایه گذاری تخصیص داده شد. صندوق‌های سرمایه گذاری نسبت به روند تخصیص این عرضه اولیه اعتراض دارند.

حسین رهبر، یکی از مدیران سبدگردان اقتصاد بیدار در گفت‌وگو با صدای بورس  اظهار کرد: عرضه اولیه در بورس برای تمام گروه‌های سرمایه گذاری جذاب است. سازمان بورس با هدف تخصیص بهینه و جلوگیری از رانت در عرضه اولیه روال خاصی برای آن در نظر گرفت. بر اساس این تصمیم به همه افراد به روش book building عرضه اولیه تعلق گرفته می‌شود. 

دلیل تغییر ۳ باره جدوه تخصیص میزان سهام به صندوق ها چیست؟
وی در ادامه این تصمیم و برای تشویق سهامداران خرد برای حضور در صندوق‌های سرمایه گذاری و سرمایه گذاری غیر مستقیم به این صندوق ها سهمیه درنظر گرفته شد. در عرضه اولیه بوعلی نیز به صندوق سرمایه گذاری‎ها تعداد مشخصی سهم در نظرگرفته شد اما متاسفانه ۳ مرتبه جدول تخصیص میزان سهام به صندوق سرمایه گذاری ها تغییر کرد.

 

تغییر جدول یک ساعت و نیم بعد از پایان ساعت بازار
این مدیر سبدگردان اقتصاد بیدار افزود: قانون گذاران عنوان می‌کنند اگر به شکل رسمی و غیر رسمی  اطلاعات بورسی  خلاف واقعیت منتشر شود  که موجب آن اطلاعات، تصمیم گیری اشتباهی دربورس انجام شود، منتشر کننده اطلاعات تخلف انجام داده. حال سازمان بورس و اوراق بهادار جدول مربوط به عرضه اولیه را تغییر داد. آخرین تغییر این جدول مربوط به یک ساعت و نیم بعد از پایان ساعت بازار بوده است. بسیاری از افراد بر اساس جداول اعلامی در برخی صندوق‌ها تصمیم به خرید و یا فروش واحد صندوق کردند و به صف نشستند.

سازمان رسیدگی کننده به تخلفات خود متخلف است
رهبر با انتقاد از عملکرد سازمان بورس بیان کرد: سازمان بورس با این عملکرد حقوق عامه را تضییع و صندوق‌های سرمایه گذاری را نیز متضرر کرد. محل رسیدگی به تخلفات بورسی و تضییع حقوق سهامداران سازمان بورس و اوراق بهادار است. اکنون سازمان رسیدگی کننده به تخلفات خود تخلف کرده است و هر گونه اعتراض بدون پاسخ مانده است

با چه مجوزی سهمیه بوعلی تغییر کرد؟
وی با اشاره به لزوم شفافیت در دستورالعمل‌های بورسی بیان کرد: با چه مجوزی از سهمیه صندوق‌های اعلام شده در جدول بوعلی کاسته شده و به سهمیه صندوق‌های درامد ثابت دیگر افزوده شده این جز نادیده گرفتن حق سهامداران است؟

صدای بورس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: