صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۰۴ دی ۱۳۹۹ - 2020 December 24
کد خبر: ۷۱۵۲۰
محمد حسن قدیری ابیانه، کارشناس مسائل راهبردی در گفت و گو با راهبرد معاصر بررسی می کند:

آیا با پذیرفتن FATF تراکنش مالی با ایران امکان پذیر خواهد بود؟

محمدحسن قدیری‌ابیانه: آنچه دولتی ها درخصوص فواید الحاق به اف ای تی اف می گویند کذب است، جالب اینکه خودشان هم می دانند که دراین باره با مردم صادق نیستند و فریب کاری می کنند که برای تحریک افکار عمومی موضوع مطالبه واردات واکسن را به موضوع الحاق به اف ای تی اف ربط داده اند چرا که به خوبی می دانند که اگر به اف ای تی اف هم بپیوندیم این موارد محقق نمی شود یعنی آمریکا اجازه دست یافتن ما را نمی داد.

 

محمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس مسائل راهبردی در گفت و گو با راهبرد معاصر درخصوص پیوستن به اف ای تی اف و اصرار دولتی ها و اصلاح طلبان برای انجام این موضوع به ما گفت: قبل از اینکه ایران وارد لیست سیاه اف ای تی اف شود، یعنی با وجود اینکه ایران پیش از این به بخش مهمی از خواسته های اف ای تی اف تن داده بود اما تراکنش های بانکی بین بانک های ایران و خارجی به هیچ وجه انجام نمی شد، حتی اگر ایران به خواست اف ای تی اف عمل کند و وارد لیست سفید شود باز هم تراکنش های مالی با ایران انجام نمی شود به این دلیل که بانک ها به دلیل نگرانی از تحریم های آمریکا و اینکه اگر با ایران رابطه مالی داشته باشند جریمه های سنگین می شوند و زیان زیادی می کنند به هیچ وجه حاضر به ریسک نیستند حتی در صورت تصویب اف ای تی اف هم تا زمانی که از آمریکا تایید لازم را دریافت نکنند به لحاظ تراکنش های مالی با ایران ارتباطی برقرار نمی کنند که منجر به جابه جایی پول شود.

 

وی دراین باره افزود: بنابراین آنچه دولتی ها درخصوص فواید الحاق به اف ای تی اف می گویند کذب است، جالب اینکه خودشان هم می دانند که دراین باره با مردم صادق نیستند و فریب کاری می کنند که برای تحریک افکار عمومی موضوع مطالبه واردات واکسن را به موضوع الحاق به اف ای تی اف ربط داده اند چرا که به خوبی می دانند که اگر به اف ای تی اف هم بپیوندیم این موارد محقق نمی شود یعنی آمریکا اجازه دست یافتن ما را نمی داد.

 

کارشناس مسائل بین الملل و سیاسی در تحلیل گروه هایی که مایل به پیوستن به اف ای تی اف هستند اینگونه توضیح داد: خواسته این افراد را ذیل سه گروه می توان تحلیل کرد که چرا خواستار پیوستن به اف ای تی اف هستند. یک عده مامور و موظف هستند ایران را وادار به کاری کنند که به نفع آمریکا و به ضرر منافع ملی ماست. گروه دیگر بیشتر دراین باره جاهل هستند و نمی دانند که اف ای تی اف به ضرر ما و به نفع دشمن است فکر می کنند اگر عضو اف ای تی اف شویم رابطه بانکی ما برقرار می شود این ها به مسائل بین الملل آشنایی ندارند و نمی دانند که الحاق به اف ای تی اف به ضرر منافع ملی ماست . عده دیگر تلاش می کنند تا به جای واقع نگری مصالح سیاسی خود را با  مردم فریبی و فرافکنی پیش ببرند، یعنی به جای اینکه بپذیرند مشکلات اقتصادی کشور ناشی از مدیریت آنهاست سعی می کنند مسوولیت مدیریت خود را برعهده خود نگیرند گاهی به عهده دولت قبل، گاهی تقصیر کاخ سفید و گاهی تقصیر رقبا می اندازند، بنابراین مشکلات مالی کنونی را به الحاق اف ای تی اف ربط می دهند، این دسته در حقیقت با مردم فریبی تلاش می کنند تا از بارمسوولیتی که در قبال مردم دارند فرارکنند.

 

کارشناس مسائل سیاسی درباره خطرات پیوستن به اف ای تی اف تصریح نمود:  اف ای تی اف زیر نظر امریکاست و وزارت خزانه داری امریکا که اتاق جنگ آمریکا با ایران است تمام اطلاعات مربوط به اف ای تی اف را دارد، لذا اگر ایران به اف ای تی اف بپیوندد تمام تراکنش های مالی به صورت آنلاین در اختیار آمریکا قرار می گیرد یعنی یک جاسوسی آنلاین بزرگ انجام می شود تا مانع دور زدن تحریم ها در ایران شوند. اگر ما عضو اف ای تی اف شویم نه تنها هیچ منفعتی نمی بریم بلکه به شدت  به ضرر ماست و برتحریم ها می افزاید و منجر به بدتر شدن وضعیت معیشتی مردم می شود. اینها یا دروغ می گویند یا اشتباه می کنند که گمان می کنند پیوستن به اف ای تی اف به اقتصاد ایران کمک می کند بلکه بدتر به ضرر اقتصاد ایران است.

 

محمد حسن قدیری ابیانه درخصوص بررسی اف ای تی اف در مجمع تشخیص مصلحت بیان داشت: رئیس جمهور از رهبرمعظم انقلاب مهلتی برای بررسی مجدد پیوستن به اف ای تی اف در مجمع تشخیص خواست که رهبری نیز با بررسی مجدد موافقت کردند نه با تصویب آن . بنده بر این باورم که مجمع تشخیص مصلحت نظام پیوستن به اف ای تی اف را تصویب نمی کند،هر چند که مجمع تشخیص مصلحت نظام نباید بگوید ما اف ای تی اف را رد می کنیم بلکه باید بگوید بررسی آن را به عمل غربی ها به تعهدات برجامی موکول می کنیم، یعنی توپ را به زمین غربی ها بیاندازیم تا به نفع کشور تمام شود. به هر حال اقدام مجمع در عدم تصویب اف ای تی اف درست بود. کسانی که بر تصویب اف ای تی اف تاکید دارند ضمانتی نمی دهند که با عضویت در اف ای تی اف محدودیت های بانکی ما با دنیا برداشته می شود .

 

وی دراین باره توضیح داد: چنانچه قبلا مشاهده کردیم که دولت در راستای شفاف سازی اطلاعات مربوط به صرافی های داخلی و خارجی که کار انتقال ارز را  در شرایط تحریمی انجام می دادند این اطلاعات را در اختیار اف ای تی اف قرار داد، به تبع آن اطلاعات در اختیار آمریکا،انگلیس و رژیم صهیونیستی قرار گرفت در نتیجه امریکا صرافی هایی که با ایران کار می کردند را توقیف، مجازت و حتی اموال آنها را مصادره کرد یعنی از این اطلاعات برای بستن راه دور زدن تحریم ها به ضرر ایران استفاده کرد.

 

 وی در این باره خاطرنشان کرد: یعنی دولت با خام خیالی اگر نگوییم با  خیانت اطلاعات مربوط به دور زدن تحریم ها را در اختیار آنها قرار داد حتی دربرجام ما می توانستیم هواپیمای مسافربری و وسایل یدکی آن را بخریم و تامین کنیم. دولت تحت عنوان شفاف سازی لیست فروشندگان قطعات هواپیما را به آمریکا دارد و آنها نیز بلافاصله  مراکز خرید قبلی را به روی ما بستند. متاسفانه به نظر می رسد دولت و وزارت خارجه قصد ندارند دست از خوش خیالی و توهم بردارند البته اگر با حسن ظن بگوییم می گویم خوش خیالی، توهم و غفلت و گرنه باید عناوین دیگری برای این رفتارها عنوان شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: