صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۲:۲۹
  • سه‌شنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۱
  • Tuesday 22 November 2022
تاریخ انتشار: ۰۲:۰۷ - ۰۷ دی ۱۳۹۹ - 2020 December 27
کد خبر: ۷۱۸۹۳

نحوه بررسی اعتبار و استعلام گواهی ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده یکی از انواع مالیات ها در تمام کشورها است. راهبرد معاصر نحوه بررسی اعتبار و استعلام گواهی ارزش افزوده را در این خبر بررسی میکند.

به گزارش راهبرد معاصر مالیات بر ارزش افزوده بر تمامی خدماتی که به شهروندان ارائه می شود تعلق میگیرد. در بسیاری از قبض های صادر شده مانند اینترنت مبلغی تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته شده است. راهبرد معاصر نحوه بررسی اعتبار و استعلام گواهی ارزش افزوده را در این خبر بررسی میکند.

نحوه استعلام گواهی ارزش افزوده

گواهینامه‌های ارزش افزوده با تشخیص حوزه مالیات ممکن است با اعتبارهای 6 ماهه یا یک‌ساله برای متقاضیان صادر شوند. پیشنهاد می‌کنیم حتماً به اعتبار گواهینامه توجه کافی داشته باشید و در صورت پایان اعتبار، نسبت به تمدید آن اقدام کنید.

خریداران محصولات و خدمات نیز باید در هنگام خرید محصول یا خدمت موردنظر خود، باید گواهی ارزش افزوده را از فروشنده درخواست کنند و پس از تأیید اعتبار آن نسبت به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده اقدام کنند.

 

گواهی ارزش افزوده چیست؟

اگر نمی‌دانید گواهی ارزش افزوده چیست اجازه دهید با یک مثال ماجرا را روشن کنیم. احتمالاً شما هم وقتی در حال خرید یک کالا یا خدمت بوده‌اید با این مسئله روبه‌رو شده‌اید که بعد از دریافت صورتحساب از فروشنده متوجه افزایش مبلغ خرید شده‌اید. مبلغی با عنوان مالیات بر ارزش افزوده به فاکتور شما اضافه شده است. حتی اگر بسته اینترنتی هم خریده باشید، با این هزینه که بر روی فاکتور رسمی اضافه می‌شود روبه‌رو شده‌اید.

این مالیات به تمام کالاها و خدماتی که در مقابل پول دریافت می‌شود تعلق می‌یابد. اما طبق قانون، افراد و شرکت‌هایی مجاز به دریافت مبلغ گزارش ارزش افزوده هستند که مجوز لازم آن را دریافت کرده باشند. این مجوز همان گواهی ارزش افزوده است. برای دریافت گواهی ارزش افزوده باید از کلیه مراحل ثبت‌نام و تکمیل پرونده مالیات بر ارزش افزوده گذشته باشید.

گواهی ارزش افزوده یکی از عناصر تشکیل‌دهنده نظام مالیاتی است. تمام واحدهای اقتصادی که به تولید یا توزیع کالا می‌پردازند باید این مجوز را دریافت کنند. درصورتی‌که این کسب‌وکارها مجوز یا همان گواهی ارزش افزوده را دریافت نکرده باشند، اما مالیات دریافت کرده باشند مرتکب کاری غیرقانونی شده‌اند.

گواهی ارزش افزوده با نام گواهینامه ارزش افزوده نیست شناخته می‌شود. همان‌طور که اشاره کردیم، گواهینامه ارزش افزوده پس از ثبت‌نام و تکمیل پرونده مالیاتی به متقاضی ارائه می‌شود.

 

مدارک موردنیاز برای ثبت‌نام و دریافت گواهی ارزش افزوده

مدارکی که برای ثبت‌نام و دریافت گواهی ارزش افزوده موردنیاز است شامل 2 بخش است:

مدارکی که برای ثبت‌نام اولیه ضروری است. این مدارک شامل موارد زیر هستند.
کد اقتصادی
کپی مدارک اعضای شرکت (کپی‌های شناسنامه و کارت ملی)
آگهی تأسیس شرکت
وکالت‌نامه
آدرس کامل سکونت پیمانکار
آخرین تغییرات شرکت
تلفن ثابت و همراه پیمانکار و مدیرعامل
کد پستی پیمانکاری – کد پستی دفتر و در صورت نبود آن، کد پستی محل فعالیت یا منزل
گواهی صلاحیت یا نام شرکت در سایت
مدارکی که برای مرحله آخر ارزش افزوده نیاز دارید.
نام بانک شرکت
نام شعبه
شماره‌حساب
تلفن رییس هیئت‌مدیره
آخرین تغییرات
مدارک آخرین اعضا

درصورتی‌که نمی‌دانید نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده به چه شکل است طبق مراحلی که در ادامه گفته می‌شود پیش بروید:

در اولین مرحله باید برای دریافت گواهینامه ارزش افزوده در نظام مالیات بر ارزش افزوده ثبت‌نام کنید. در این مرحله پس از اتمام ثبت‌نام اولیه، کد و رمز عبوری برای شما ارسال می‌شود.
در مرحله بعد باید مدارک مالیاتی را تحویل دهید تا مراحل تکمیل پرونده مالیاتی و ثبت نهایی به‌درستی انجام شود.
بعد از ارائه مدارک مالیاتی و اظهارنامه مالیاتی، ثبت‌نام نهایی انجام می‌شود و حالا باید جهت دریافت گواهی ارزش افزوده درخواستی برای سازمان مالیاتی ثبت کنید.

 

 این نکات مهم را فراموش نکنید
افرادی که کسب‌وکارهای مختلفی دارند، دقت کنند که باید برای هرکدام از کسب‌وکارها به‌طور جداگانه گواهی ارزش افزوده دریافت کنند.


کسانی که شغل آن‌ها شامل مالیات بر ارزش افزوده است باید مدارک و صورتحساب‌های خود را تا 10 سال مالی نگهداری کنند.
دریافت گواهی ارزش افزوده کاری زمان‌بر و نیازمند صبوری است. چراکه در فرآیند ثبت‌نام و تأیید مدارک ارسالی ممکن است چندین بار با مشکل عدم‌تأیید اسناد روبه‌رو شوید. بنابراین استفاده از خدمات مشاوره در این زمینه خالی از لطف نیست.
آدرس ارسال درخواست ثبت‌نام برای دریافت گواهی ارزش افزوده با سامانه ارسال لیست مالیات بر حقوق تفاوت دارد. برای دریافت گواهی ارزش افزوده باید در سامانه evat.ir  درخواست خود را ثبت کنید.

 

تمدید گواهی ارزش افزوده از طریق سامانه گواهی ارزش افزوده

بعد از اتمام تاریخ 6 ماهه یا 1 ساله گواهینامه ارزش افزوده این گواهی به‌صورت خودکار تمدید نمی‌شود و باید برای تمدید آن اقدام کنید. طبق قانون، همه فروشندگان کالا و ارائه‌دهندگان خدمات باید گواهی ارزش افزوده خود را که دارای اعتبار کافی است به مشتریان خود نشان دهند یا آن را در معرض دید قرار دهند. مشتریان نیز باید برای مشاهده آن درخواست کنند. برای تمدید گواهی ارزش افزوده نیز باید مراحل زیر را طی کنید:

وارد سامانه گواهی ارزش افزوده به آدرس evat.ir  شوید.
گزینه درخواست گواهینامه را انتخاب کنید.
در مرحله بعد، برای ورود نام کاربری و کلمه عبور که قبلاً در زمان ثبت‌نام دریافت کرده بودید را وارد کنید.
سپس فرم درخواست گواهینامه ثبت‌نام را می‌بینید. شماره اقتصادی را در آن وارد کرده و اطلاعات دیگر را تکمیل کنید.
حالا گزینه «دارای گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده هستم» را انتخاب کنید.
اطلاعات آخرین گواهی ارزش افزوده خود را وارد کنید.
گزینه ثبت درخواست را انتخاب کنید و از فرم درخواست خود پرینت بگیرید.
در نهایت کد پیگیری به شما اعلام می‌شود که می‌توانید از آن جهت پیگیری درخواست خود استفاده کنید.

استعلام گواهی ارزش افزوده در سامانه گواهی ارزش افزوده

سامانه گواهی ارزش افزوده تنها فضایی است که برای انجام همه امور مرتبط با گواهینامه ارزش افزوده می‌توانید به آن مراجعه کنید. از سال 94 امکان استعلام گواهی ارزش افزوده از طریق این سامانه فراهم‌شده و افراد می‌توانند به‌سادگی اعتبار گواهی ارزش افزوده خود را بررسی کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: