صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۵۳ - ۱۲ دی ۱۳۹۹ - 2021 January 01
کد خبر: ۷۲۵۵۰

ارزش صندوق پالایشی یکم/ دارا دوم امروز جمعه 12 دی 99

ارزش پالایشی یکم در پایان معاملات این هفته منتهی به امروز جمعه 12 دی 99  با کاهش 3.14 درصدی همراه شد.

به گزارش راهبرد معاصر ارزش پالایشی یکم در پایان معاملات این هفته منتهی به جمعه 12 دی 99 کاهش یافت و قیمت هر واحد صندوق پالایشی یکم به 8 هزار و 108 تومان رسید. بر این اساس ارزش 300 واحد صندوق پالایشی یکم به 2 میلیون و 432 هزار و 400 تومان رسید.

حجم معاملات پالایشی یکم در آخرین روز پالایشی یکم به بیش از 23 میلیون بود و قیمت NAV هم 7 هزار و 783 تومان رسید.

 

شپنا، شتران و شبندر که سهام آن در صندوق پالایشی یکم حضور دارند، از ۷ نماد تاثیرگذار بر اُفت شاخص کل در روز چهارشنبه بودند و به ترتیب ۹۶۵ واحد، ۸۱۳ واحد و ۷۹۵ واحد از کاهش شاخص کل به این نمادها اختصاص داشت.

همچنین شبریز نیز که از دیگر نمادهای حاضر در صندوق پالایشی یکم است که  با ۴.۶ درصد اُفت قیمت مواجه شد.

بر این اساس در پایان معاملات این هفته معاملات سهم پالایش قیمت پایانی هر واحد از پالایش یکم با افت ۳.۱۴ درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۸ هزار و ۱۰۸ تومان معامله شد تا ارزش ۵۰۰ واحد از دومین ETF دولتی به ۴ میلیون و ۵۴ هزار تومان کاهش پیدا کند. البته در معاملات روز چهارشنبه آخرین قیمت معامله شده برای هر واحد از پالایش یکم با کاهش ۴.۴۳ درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۸ هزار تومان معامله شد.

این در حالی است که هر واحد از این صندوق به متقاضیان به قیمت ۱۰ هزار تومان و در مجموع ۵۰۰ واحد از آن به قیمت ۵ میلیون تومان فروخته شده بود.

 

دولت "دارا دوم" را به مردم فروخت و رها کرد

صندوق پالایش یکم یا همان دارا دوم که بعد از رشد خوب دارا اول توجه بسیاری از مردم را به خود جلب کرده بود این روزها وضعیت خوبی ندارد و خریداران با گذشت چندین ماه از خرید این صندوق، همچنان در ضرر هستند. وضعیتی که به اعتقاد برخی از کارشناسان بازار سرمایه به دلیل شفاف نبودن اقتصاد پالایش و همچنین رها شدن دارا دوم توسط دولت پیش آمده است.

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه و تحلیلگرد بورس در خصوص وضعیت صندوق پالایشی یکم یا همان دارا دوم به ایسنا گفت: موفقیت دولت در واگذاری امور اقتصادی به مردم چه در خصوصی‌سازی شرکت‌ها چه در اصل ۴۴ و حالا در واگذاری صندوق‌های دارا در گرو حمایت از خریداران و فراموش نکردن بنگاه واگذار شده است.

 

دارابی افزود: اما متأسفانه در واگذاری‌های مختلف از زمان دولت هاشمی تا دولت فعلی ما با وضعیتی مواجه شده‌ایم که خصوصی‌سازی با رهاسازی همراه شده است که این وضعیت را می‌توانیم در خصوصی‌سازی شرکت‌هایی چون صدرا، آذراب، هپکو، ماشین‌سازی اراک و حالا در دارا اول و دارا دوم مشاهده کرد.

دلیل واگذاری دارا اول و دارا دوم چه بود؟

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: زمانی که دولت سیاست‌های مربوط به واگذاری دارا اول و دارا دوم را اعلام کرد ما گفتیم که این نیاز به بسترسازی دارد و آن بسترسازی این است که دولت به عنوان یک داور بی طرف هم منافع بنگاه‌های واگذار شده و هم منافع خود و هم منافع خریداران را مدیریت کند.

 

وی افزود: در مورد دارا دوم یا پالایش یکم حرف اساسی قبل از واگذاری این بود که دولت یک رگولاتوری در بخش نفت، گاز و پتروشیمی قرار دهد تا بتواند شفافیت را در بخش پالایش ایجاد کند به این معنی که مثلاً وقتی یک پالایشگاه نفت می‌خرد مشخص شود چه نفتی را با چه قیمتی خریداری کرده است و صورتحساب خرید اعلام شود یا وقتی دولت نفت را با تخفیف سنگین به خارجی‌ها می‌فروشد همان تخفیف‌ها را به داخلی‌ها هم بدهد.

دارابی ادامه داد: در واقع موفقیت دارا دوم در گرو شفاف سازی اقتصاد پالایشگاه است که متاسفانه در حال حاضر چنین چیزی وجود ندارد، یعنی وقتی صورت‌های مالی پالایشگاه‌ها را بررسی می‌کنید مشخص نیست که چه نفتی با چه قیمتی خریداری شده و فرآورده‌ها با چه قیمتی فروخته شده است.

برای بهبود وضعیت صندوق پالایش یکم چه باید کرد؟

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بهبود وضعیت صندوق پالایش یکم در گرو شفاف سازی بخش پالایش، خصوصی کردن به طور کامل و حضور دولت به عنوان داور بی طرف است گفت: دولت هر زمان که بپذیرد این کارها را انجام دهد وضعیت این صندوق بهبود می‌یابد اما در حال حاضر کسی نمی‌داند روند دارا دوم چطور خواهد بود.

 

دارابی تأکید کرد: دارا دوم باید یک بازارگردان قوی داشته باشد تا حداقل ارزش سهام را متناسب با ارز خالص دارایی‌های آن نگه دارد اما در حال حاضر یک آشفتگی در قیمت و ارزش دارا اول و دارا دوم داریم و این حالت به خاطر نبود بازارگردان ایجاد شده است به همین دلیل سازمان بورس باید یک بازارگردان قوی برای این صندوق‌ها اعلام کند تا بازارگردان تضمین کند که ارزش هر واحد صندوق متناسب با ارزش خالص دارایی‌ها باشد. اگر سازمان بورس یک مجوز بازارگردانی به یک مجموعه سبدگردانی بدهد گام موثری در حفظ ارزش این صندوق‌ها برداشت است.

دارابی در ادامه گفت: راهی که دولت در واگذاری صندوق‌ پالایش یکم در پیش گرفت یک راه میانبر بود چون از یک طرف قصد ندارد مدیریت پالایشگاه‌ها را واگذار کند و از طرف دیگر به پول حاصل از واگذاری نیاز داشت بنابراین با واگذاری صندوق پالایش یکم مدیریت خود بر پالایشگاه‌ها را حفظ و مردم را مالک واحدهای این صندوق کرد بنابراین وقتی خریداران انگیزه مدیریتی ندارند باید صندوق از لحاظ سودآوری توجیه پذیر باشد که این جز با شفاف‌سازی اقتصاد پالایشگاه‌ها و حضور بازارگردان در صندوق پالایش یکم امکان‌پذیر نیست.

 

وی در خصوص زمزمه‌های عرضه سهام خودرویی در قالب دارا سوم هم گفت: در واقع از هر روشی که دولت بار خود را سبک کند باید استقبال کرد اما این واگذاری باید توأم با حمایت و شفاف سازی باشد. بنابراین اگر اگر قرار است دارا سوم عرضه شود باید قیمت گذاری دستوری در بخش خودرو که طی سه سال گذشته ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به جیب دلالان سرازیر کرده است هم متوقف شود در غیر این صورت در وضعیت کنونی مردم با چه امیدی باید این صندوق را بخرند وقتی که سود صنعت خودروسازی را دلال می‌برد و از طرف دیگر شرکت‌ها هم در صورت‌های مالی خود هزاران میلیارد زیان ثبت می‌کنند.

 

عرضه صندوق دارا دوم تا پایان سال

 

فرهاد دژپسند با تاکید براین‌که در صدد تسریع انتقال مالکیت و مدیریت شرکت‌های دولتی در فهرست واگذاری و باقیمانده سهام دولت در بسیاری از شرکت‌ها به بخش خصوصی و آحاد مردم هستیم، افزود: کمیته‌ای تشکیل شده که با رصد دقیق شرایط و مقتضیات، زمان دقیق عرضه صندوق دارا دوم و صندوق فولادی‌ها را تعیین می‌کند و اگر شرایط فراهم و زمینه مشارکت عموم و فراگیری عرضه مهیا باشد آنگاه صندوق دارا دوم شامل باقی‌مانده سهام دولت در سه بانک عرضه می‌شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: