صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۳۶ - ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - 2018 November 17
کد خبر: ۷۳۵

کارت سوخت 100 هزارتومانی؛ از شایعه تا واقعیت

در حالی سخن از خرید و فروش کارت های سوخت به مبلغ 100هزارتومان به گوش می رسد که به گفته مقامات مسئول 140هزار کارت سوخت از ابتدای سال جاری، فقط در سیستان و بلوچستان مسدود و باطل شده است.

به گزارش "راهبرد معاصر"؛  موضوع احیای دوباره کارت های سوخت با دیگر به سوژه اصلی بسیاری از رسانه ها تبدیل شده است. پس از روند تصاعدی قاچاق سوخت ار مرزهای شرقی کشور، دولت در تکاپوی نسخه ای برای نجات کشور ازین معضل دردسرساز شده است.


 به دنبال بالا گرفتن قاچاق سوخت در کشور و توزیع مجدد کارت سوخت، برخی افراد اقدام به خرید کارت سوخت مالکان خودرو کردند و طبق شنیده‌ها این افراد در قبال ۱۰۰ هزار تومان و یا کمی بیشتر کارت‌ها را از مالکان دریافت می‌کنند و به آن‌ها توصیه می‌کنند که پس از فروش کارت‌ها به دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کنند و مجددا برای دریافت کارت المثنی سوخت اقدام کنند.


اما شاید با بیان مسئله این پرسش مطرح شود که اگر قرار بر گرفتن کارت‌های المثنی باشد پس این خرید و فروش‌ها چه سودی را به جیب خریداران وارد می‌کند؟ آن‌طور که گفته شده تا طی شدن مراحل سوزانده شدن کارت سوخت و صدور کارت سوخت المثنی، کارت‌های فروخته شده به شهرهای مرزی منتقل می‌شود و قاچاقچیان در شهرهای مرزی با استفاده از این کارت‌ها، اقدام به سوخت‌گیری و در نهایت قاچاق به خارج از کشور می‌کنند اما همچنان صحت این اخبار مشخص نیست.


حسن مرادی، کارشناس انرژی درخصوص خرید و فروش کارت‌های سوخت توسط برخی از افراد می‌گوید: من خرید و فروش کارت‌های سوخت را یک سودای بی‌نتیجه می‌بینم. اگر قرار باشد کارت سوخت مجدد احیا شود با کد جدید و شناسه اتومبیل و مالک آن صادر می‌شود. با توجه به این موضوع کارت‌های سابق نمی‌تواند معتبر باشد. اینگونه افراد سودجو غالبا بدون آگاهی دست به چنین عملی می‌زنند، آن‌ها اطلاعی از مسائل علمی ندارند و فقط تلاش می‌کنند که با این خرید و فروش‌ها اندک سودی کنند که با این کار مردم به بی‌راهه کشیده می‌شوند.


مرادی از انگیزه دلالان و قاچاقچیان برای اقدام به خرید و فروش کارت‌ها می‌گوید: دلالان و قاچاقچیان سوخت به‌ دنبال این هستند که کارت‌های مالکان را خریداری کنند و بعد در بازار سیاه به فروش برسانند و از این شرایط پیش آمده نهایت استفاده را ببرند، ولی همان‌طور که گفتم من هیچ عرصه‌ای برای ورود به این مسئله را محتمل نمی‌بینم، بنابراین حداقل در شرایط فعلی هیچ راه و برنامه‌ای درباره این مسئله وجود ندارد.


این مسائل درحالی مطرح می شود که کوروش بالادست مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان گفت: 140 هزار کارت سوخت متخلف در این استان برای جلوگیری از قاچاق سوخت از ابتدای سال جاری باطل و مسدود شده است.


باید دید دولت در چه زمانی مکانیزم دریافت سوخت را با ابزار کارت سوخت در دستور کار قرار می دهد، موضوعی که در دولت نهم مورد استفاده قرار گرفت اما با روی کار امدن دولت روحانی به سرنوشت طرح های دیگر همچون "شبنم" دچار گشت و از چرخه استفاده خارج شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: