صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۰:۳۷
  • دوشنبه ۰۷ شهريور ۱۴۰۱
  • Monday 29 August 2022
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۳ - ۲۲ دی ۱۳۹۹ - 2021 January 11
کد خبر: ۷۳۷۴۰

قیمت طلا قیمت سکه قیمت ارز قیمت دلار امروز دوشنبه 22 دی 99 + جدول

جدول قیمت طلا قیمت سکه قیمت ارز قیمت دلار امروز دوشنبه 22 دی 99 اعلام شد.

راهبرد معاصر در بسته خبری قیمت طلا قیمت سکه قیمت ارز قیمت دلار امروز، به بررسی قیمت های می پردازد و بررسی های مختلف کارشناسان بازار را منتشر می کند.جدول قیمت طلا قیمت سکه قیمت ارز قیمت دلار امروز دوشنبه 22 دی 99 اعلام شد. با افت جهانی نرخ طلا و ارز ، بازار با کاهش قیمت طلا و قیمت ارز مواجه شد.

قیمت طلا قیمت سکه قیمت ارز قیمت دلار دوشنبه 22 دی

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر دلار قوی‌تر و بازده بالاتر اوراق خزانه آمریکا، روند نزولی روز جمعه را ادامه داد و به پایین‌ترین حد در شش هفته اخیر رسید.

به گزارش ایسنا، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری حداکثر ۱.۷ درصد سقوط کرد و به ۱۸۱۶ دلار و ۵۳ سنت رسید که پایینترین قیمت از دوم دسامبر بود. قیمت‌ها روز جمعه حداکثر ۴.۴ درصد سقوط کردند.

در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ثابت بود و در ۱۸۳۵ دلار و ۶۰ سنت ایستاد.

به گفته استفن اینس، استراتژیست ارشد بازار در شرکت اکسی کورپ، روزهای درخشان طلا به پایان رسیده است. بازده بالاتر اوراق خزانه آمریکا تاثیر کاملا منفی روی طلا داشته و بازار این فلز با فروش گسترده روبرو شده است.

بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله بالای یک درصد ماند و به دلار کمک کرد به بالاترین حد در سه هفته اخیر صعود کند.

بالا رفتن بازده اوراق قرضه، هزینه نگهداری طلا را افزایش داده و جذابیت سرمایه گذاری در آن را کمتر می‌کند.

سرمایه‌گذاران همچنین به اظهارات روز جمعه ریچارد کلاریدا، نایب‌رییس بانک مرکزی آمریکا واکنش نشان دادند که گفت: اقتصاد آمریکا با کمک واکسن‌ها و هزینه دولتی بیشتر امسال به سمت سال فوق‌العاده‌ای پیش می‌رود.

بر اساس گزارش رویترز، جو بایدن، رییس‌جمهور منتخب آمریکا روز جمعه به کمک‌های مالی مستقیم بیشتر به خانواده‌ها شامل چک‌های دو هزار دلاری اشاره کرده بود. گزارش اشتغال ماهانه که روز جمعه منتشر شد نشان داد که اقتصاد آمریکا در دسامبر برای نخستین بار در هشت ماه گذشته کاهش قابل توجه اشتغال داشته است.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ۲.۶ درصد کاهش یافت و به ۲۴ دلار و ۷۱ سنت رسید. بهای هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۲.۷ درصد کاهش، ۱۰۳۶ دلار و ۱۴ سنت معامله شد. بهای هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۶ درصد کاهش، در ۲۳۵۵ دلار و ۱۶ سنت ایستاد.

بر اساس گزارش تجارت‌نیوز، قیمت دلار در بازار آزاد امروز ‌دوشنبه ۲۲ دی ساعت ۱۹، با ۳ تومان کاهش نسبت به روز گذشته ۲۴،۸۴۹ تومان‌ معامله شد.

همچنین، بانک مرکزی قیمت دلار رسمی را ۴،۲۰۰ تومان اعلام کرده است.

صرافی‌های بانک‌ها امروز ‌دوشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم ۲۴ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۲۴ هزار تومان خریداری می‌کنند.

قیمت یورو در بازار آزاد امروز دوشنبه ۲۲ دی ساعت ۱۹، با ۱۱۷ تومان کاهش نسبت به روز گذشته ۳۰،۲۵۱ تومان معامله شد.

همچنین، قیمت یورو در بانک مرکزی ۴،۶۸۵ تومان تعیین شد.

بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۳۰ هزار و ۲۵۰ تومان‌ اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۲۹ هزار و ۴۰۰ تومان است.

طبق نرخ‌های اعلامی اتحادیه طلا و جواهر تهران سکه و ارز تا ساعت ۱۹، قیمت سکه تمام طرح قدیم ده میلیون و ۸۰۱ تومان و قیمت سکه تمام طرح جدید ده میلیون و ۹۹۸ هزار تومان در بازار طلا و سکه است که قیمت انواع سکه نسبت به روز گذشته کاهش یافته است.

در بازار طلای امروز هر گرم طلای ۱۸ عیار، یک میلیون و ۱۰۱ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد.

نیم‌سکه، ۶ میلیون و ۳۰ هزار تومان در بازار معامله می‌شود، قیمت ربع‌سکه و قیمت سکه یک گرمی نیز به ترتیب ۴ میلیون و ۳۰ هزار تومان و دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

 

اثر تورمی تخصیص ارز۴۲۰۰ بیشتر از حذف آن است

اگرچه رویکرد دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است و در تبصره‌های مختلف نیز پیشنهاد مبنا قرار گرفتن نرخ ساما نه ETS را داده اما از آنجا که حاضر نیست مسئولیت حذف ارز ترجیحی را راسا برعهده بگیرد، قصد کرده این تصمیم‌گیری مهم را به مجلس بسپارد؛ حتی برای شانه خالی کردن از زیر بار برخی انتقادات، طی یک ماه گذشته به دفعات مسئولان دولت گفته‌اند ارز ۴۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ حذف نشده است. معاون سازمان برنامه و بودجه هم گفته ارز ۴۲۰۰ حذف نشده و ۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی در اختیار وارد کنندگان قرار خواهد گرفت این به معنای یارانه ۱۶۰ هزار میلیاردی دولت است؛ ولی البته جانب انصاف را رعایت کرده و گفته که این ۱۶۰ هزار میلیارد تومان یارانه، بیشتر از آنکه به اقشار کم درآمد برسد نصیب افراد برخوردار خواهد شد.

در این باره زهرا کاویانی، کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا حذف ارز ۴۲۰۰، موجب تورم خواهد شد یا خیر، گفت: انتظارات تورمی در کشور ما وابسته به نرخ ارز است و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی انتظارات تورمی را بالا نخواهد برد. در حال حاضر قیمت گوشت به قیمت معادل صادرات است. قیمت مرغ در برخی بازه‌های زمانی به قیمت‌های جهانی نزدیک شده و دارو نیز هرچند کمتر از معادل ارز نیمایی قیمت‌گذاری می‌شود، اما قیمت آن معادل ارز ۴۲۰۰ تعیین نمی‌شود.

وی با بیان اینکه ممکن است قیمت یک الی دو قلم مانند روغن افزایش یابد که آن هم اثری بر افزایش انتظارات تورمی ندارد، گفت: آن چیزی که بر نرخ تورم اثرگذار است سیاست‌های پولی و مالی است. حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مسلماً قیمت برخی از اقلامی که در حال حاضر ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند را افزایش خواهد داد اما نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که اولاً این افزایش متناسب با افزایش نرخ ارز نخواهد بود و بسیار کمتر از آن است. یعنی نباید تصور کرد که اگر ارز ۴۲۰۰ دارو حذف شود، قیمت دارو ۵ برابر خواهد شد. ثانیاً اثرات تورمی ادامه سیاست ارز ترجیحی به مراتب بیشتر از تأثیری است که حذف این ارز بر روی قیمت برخی از کالاها می‌گذارد.

 

این کارشناس اقتصادی افزود: در حال حاضر انتظارات تورمی، نقش بسیار تعیین کننده‌ای در نرخ تورم دارد و یکی از عوامل مهم و اثرگذار بر انتظارات تورمی نرخ ارز است. هرچند که بهتر بود سیاست‌گذار پولی می‌توانست لنگر مناسب‌تری برای انتظارات تورمی تعیین کند اما واقعیت این است که در حال حاضر نرخ ارز تعیین کننده انتظارات تورمی است و ادامه سیاست ارز ترجیحی باعث می‌شود تا کنترل دولت بر نرخ ارز در بازار کاهش یابد. هدررفت شدید منابع به واسطه سیاست ارز ۴۲۰۰، عرضه ارز در بازارهای سنا و نیما را نیز کاهش داده است. زیرا کالاهای اساسی در اولویت تخصیص ارز قرار دارند و رانت زیادی که به واسطه این سیاست توزیع می‌شود باعث شده است تا تقاضا برای ارز ترجیحی و واردات کالاهای اساسی با این ارز افزایش یابد.

 

نوسان اندک قیمت طلا

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک‌میلیون و 111 هزار تومان، قیمت دلار 24 هزار و 900 تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 11 میلیون و 350 هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم 11 میلیون تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 100 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 50 هزار تومان و سکه گرمی 2 میلیون و 300 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک‌میلیون و 111 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 478 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 815 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: