صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۳۹ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - 2021 January 21
کد خبر: ۷۴۸۰۱
تعداد نظرات: ۳ نظر

حقوق ۹ میلیونی برای بازنشستگان تامین اجتماعی در سال آینده+ جزئیات

بازنشستگان تامین اجتماعی چشم به راه افزایش حقوق خود هستند. با توجه به اخباری که این روزها منتشر می شود ما در راهبرد معاصر به بررسی حقوق ۹ میلیونی برای بازنشستگان تامین اجتماعی در سال آینده پرداختیم.

به گزارش راهبرد معاصر؛ با توجه به افزایش تورم این روزها بازنشسته ها تحت فشارهای زیادی هستند. حال برخی خبرها حاکی از آن هستند که قرار است حقوق بازنشستگان به مبلغ قابل توجهی افزایش یابد. در ادامه جزئیات بیشتر از افزایش حقوق 9 میلیونی بازنشستگان تامین اجتماعی، جزئیات بیشتر از نحوه افزایش حقوق، خط فقر و سایر اطلاعات ضروری را گردآوری کردیم.

 

این روزها بازنشستگان کارگری با دردها و مصائب بسیار دست و پنجه نرم می‌کنند؛ دردهایی که قبل از هرچیز در پایین بودن سطح حقوق ماهانه آنها ریشه دارد و بعد از آن، به ناکافی بودن خدمات درمانی و بهداشتی ارائه شده بازمی‌گردد؛ بازنشستگان خواستار مشارکت بیشتر در تعیین سرنوشت خود هستند و می‌گویند «تامین اجتماعی» سرمایه بین نسلی ماست و باید خودمان آن را اداره کنیم.

 

بیشتر بازنشسته هایی که توانایی جسمی دارند، دنبال کار تازه ای می گردند؛ انگار این طرح ها ناکارآمد و بیشتر برای رفع تکلیف انجام می شود و تغییری در زندگی بازنشستگان ایجاد نمی کند.

 

این روزها بازنشستگان کارگری با دردها و مصائب بسیار دست و پنجه نرم می‌کنند؛ دردهایی که قبل از هرچیز در پایین بودن سطح حقوق ماهانه آنها ریشه دارد و بعد از آن، به ناکافی بودن خدمات درمانی و بهداشتی ارائه شده بازمی‌گردد؛ بازنشستگان خواستار مشارکت بیشتر در تعیین سرنوشت خود هستند و می‌گویند «تامین اجتماعی» سرمایه بین نسلی ماست و باید خودمان آن را اداره کنیم.

 

حسین غلامی (فعال صنفی مستقل بازنشستگان) با تاکید بر اهمیت نقش مشارکت جمعی در نیل به اهداف مشترک، از اجرایی نشدن قانون در تعیین مزد و مستمری طبقه کارگر می‌گوید و اضافه می‌کند: سال به سال قدرت خرید کارگران شاغل و بازنشسته، کاهش یافته است.

 

اولین مطالبه بازنشستگان تامین اجتماعی، مساله حقوق و مستمری است. حقوق بازنشستگان باید در سطح یک «رفاه نسبی» باشد. ما نمی‌گوییم رفاه کامل، بلکه می‌گوییم رفاه نسبی که شاخص آن نیز، بالای خط فقر بودنِ مستمری دریافتی است.

 

 

خط فقر بالای ۱۰ میلیون تومان

 

خط فقر امروز بالای ده یا یازده میلیون تومان است. با یک محاسبه ساده می‌توان نشان داد که در طول سالها، قدرت خرید کارگران بازنشسته چقدر کاستی گرفته و امروز مستمری‌ها چقدر زیر خط فقر است؛ شما ۴ هزار تومان مستمری سال ۱۳۶۰ را در نظر بگیرید.

 

اگر فرض کنیم هر سال تورم متوسط فقط ۲۲ درصد بوده (اگر متوسط تورم سالیان گذشته را محاسبه کنیم، همین ۲۲ درصد می‌شود)، یک ضرب نمایی ساده نشان می‌دهد که امروز اگر قرار باشد قدرت خرید همان ۴ هزار تومانِ را داشته باشیم، باید مستمری بازنشستگان چیزی حدود ۹ میلیون تومان باشد.

 

پس برای اینکه کارگران بازنشسته امروز یک زندگی در سطح زندگی سال ۶۰ داشته باشند، باید حداقل ۹ میلیون تومان دریافتی ماهانه داشته باشند؛ حالا شما حساب کنید با دستمزدی که یک سوم این میزان یعنی ۳ میلیون تومان است، چطور می‌توان یک «رفاه نسبی» داشت؟!

 

تاثیر طرح همسان سازی و تامین کالای اساسی در زندگی بازنشستگان

 

غلامی درباره این طرح ها توضیح می دهد: اصلاً همسان‌سازی، در حوزه تامین اجتماعی، موضوعی غیرمرتبط و ناهمگن است؛ چون کشوری‌ها – چه شاغلان و چه بازنشستگان- گروه و پایه دارند و تمام افراد، بر طبق همان گروه و پایه، حقوق می‌گیرند.

 

 

بنابراین می‌توان «همترازی» را براساس دریافتی شاغلان هم طبقه اجرایی کرد؛ اما در مورد بیمه شدگان تامین اجتماعی اینگونه نیست؛ سطح دستمزدها از این کارخانه تا آن کارخانه، از زمین تا آسمان فرق می‌کند و گروه و طبقه یکسان و همگانی وجود ندارد؛ بنابراین «همترازی» ممکن نیست.

 

با این حساب، برای بازنشستگان تامین اجتماعی، چیزی که اهمیت دارد نه همسان‌سازیِ ساختگی بلکه افزایش قانونی مزد و مستمری است.

 

ما قانون بالادستی هم در این زمینه داریم، ماده ۴۱ قانون کار و ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی؛ این مواد قانونی اگر به درستی و کامل اجرا شوند، یعنی مزد و مستمری به اندازه سبد هزینه‌های زندگی افزایش یابند، دیگر نیازی به اجرای طرح‌های ابتر و نامنسجمی مانند همسان‌سازی نیست.

 

در واقع چون به قانون اعتنا نکرده بودند و مزد و مستمری را به اندازه هزینه‌ها افزایش نداده بودند، در جهت کاستن از اعتراضات کارگران بازنشسته، طرحی نامفهوم، خام و غیرمرتبط به نام همسان‌سازی را در دستور کار قرار دادند و خودشان هم اعتراف کردند که این همسان‌سازی، همسان‌سازی نیست، بلکه متناسب‌سازی است.

 

 

خبر خوش صندوق بازنشستگی برای بازنشستگان

 

علی خدامی امروز (جمعه) با اعلام این خبر گفت: با مشخص شدن مشمولان مرحله نخست طرح حمپاد یا طرح حمایت از پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترای فرزندان بازنشستگان این صندوق، تسهیلات ۳ و ۵ میلیون تومانی برای ۵ هزار و ۴۰۹ نفر از واجدین شرایط روز شنبه ۲۷ دیماه ۱۳۹۹ به حساب بازنشستگان واریز می‌شود.

 

خدامی با بیان اینکه این تسهیلات ۳۶ ماهه و با کارمزد سالانه ۴ درصد خواهد بود گفت: طبق اعلام قبلی در این طرح برای پایان نامه های مقطع کارشناسی ارشد ۳ میلیون تومان و برای پایان نامه های مقطع دکترای فرزندان بازنشستگان مبلغ ۵ میلیون تومان پرداخت خواهد شد.

 

وی افزود: در این مرحله تعداد دو هزار و ۵۴۰ نفر در مقطع دکترا و دو هزار و ۸۶۹ نفر در مقطع کارشناسی ارشد واجد شرایط دریافت تسهیلات طرح حمپاد شده‌اند.

 

 

گفتنی است، صندوق بازنشستگی کشوری طرح حمپاد را برای حمایت از پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترای فرزندان بازنشستگان این صندوق در نظر گرفته تا بخشی از دغدغه بازنشستگان و وظیفه بگیران کشوری به این ترتیب برطرف شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بازنشسته تامین اجتماعی
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
فقط خرف های یه سریه غازداریم مشنویم مابازنشستکان هرچی عست فقط برای بازنشستکان لشکری کشوری هست بخاطراینکه سازمان مامدیردرست حسابی نداره
ناشناس
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
عمرا به 4 تومن برسه از 2700اگه 9 تومن بشه پس تورم %300در راه است که 9تومن جواب 2700 امروز را هم نمیدهد.
ناشناس
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
در موردبازنشستگان کارگری مشگل همسانسازی با اعمال وتداوم مبلغ نسبت در حداقل حقوق سال مورد نظر حل میشود.