جزییات تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی مقابل مجلس + عکس-راهبرد معاصر

جزییات تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی مقابل مجلس + عکس

امروز یکشنبه 21 دی 99 بازنشستگان تامین اجتماعی مقابل مجلس تجمع کردند و خواستار برآورده شدن مطالبات خود شدند. جزییات تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی مقابل مجلس را در ادامه میخوانید.
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۴ - ۲۱ دی ۱۳۹۹ - 2021 January 10
کد خبر: ۷۳۶۲۸

به گزارش راهبرد معاصر بازنشستگان کارگری برای برآورده شدن مطالبات قانونی خود مقابل مجلس تجمع کردند و جزییات تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی مقابل مجلس را در ادامه میخوانید. این بازنشستگان خواستار افزایش مستمری ها، اصلاح روش همسان سازی و همچنین ارائه خدمات درمانی رایگان شدند.

جزییات تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی مقابل مجلس + عکس

تجمع بازنشستگان مقابل مجلس

جمعی از بازنشستگان کارگری در تماس با خبرنگار ایلنا، از تجمع امروز (۲۱ دی ماه) خود مقابل مجلس شورای اسلامی خبر دادند.

 

این بازنشستگان می‌گویند: از نمایندگان مجلس و تمام مسئولان انتظار داریم به مطالبات قانونی ما توجه کنند؛ ما خواستار افزایش مستمری‌ها به اندازه خط فقر، اصلاح همسان‌سازی بر اساس قانون و همچنین ارائه خدمات درمانی رایگان به بازنشستگان هستیم.

 

بازنشستگان سخت و زیان‌آور نیز در تجمع امروز حضور دارند. یکی از این بازنشستگان در ارتباط با مطالبات خود می‌گوید: ما خواستار اصلاح همسان‌سازی براساس رای دیوان عدالت هستیم. باید هر سال سابقه کار سخت ما، یک سال و نیم در نظر گرفته شود.

جزییات تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی مقابل مجلس + عکس

بازنشستگان می‌گویند: نمایندگان مجلس باید به بحث معیشت بازنشستگان، مسئولانه ورود کرده و مشکلات آن‌ها را حل نمایند.در عین حال، در برخی از شهرستان‌ها، بازنشستگان با مراجعه به استانداری‌ها، خواستار رسیدگی به وضعیت معیشتی خود شده‌اند.

 

بیانیه بازنشستگان کارگری 

جمعی از بازنشستگان کارگری در بیانیه‌ای باتوجه به آغاز مذاکرات مزدی ۱۴۰۰ و شروع به کار جلسات کمیته دستمزد اعلام کردند مزد و مستمری باید برابر با سبد معیشت خانوار تعیین شود.

 

این بازنشستگان با تاکید بر اینکه هر ساله مبلغی ناچیز را به عنوان افزایش دستمزد تصویب و سپس همین درصد را با افزایش قیمت‌ها از کارگران بازمی‌ستانند، بر لزوم اجرای ماده ۴۱ و تعیین مزد و مستمری به اندازه سبد معیشت خانوار متوسط تاکید و اعلام نمودند که بازنشستگان تامین اجتماعی بارها در بیانیه‌های خود خواستار تامین معیشت شایسته برای طبقه‌ی کارگر شده‌اند.

جزییات تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی مقابل مجلس + عکس

آنها اعلام کردند که در سال جاری فاصله مزد و معیشت به بیشترین حد ممکن رسیده است و باید این وضعیت تغییر کند.

 

متن خواسته‌های سراسری بازنشستگان

متن خواسته‌های سراسری بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی که به دنبال تجمع امروز منتشر شد، به این شرح است: 

 

۱- با توجه به شروع جلسات شورای عالی کار در خصوص افزایش حقوق کارگران، بازنشستگان تامین اجتماعی از مسئولین ذیربط، درخواست داریم هر چه سریعتر ترتیبی اتخاذ فرمایند تا نظر بازنشستگان هم در تعیین حداقل مزد تامین گردد. 

 

۲- از آنجا که سازمان تامین اجتماعی مطابق ماده۹۶ قانون تامین اجتماعی، موظف به افزایش و ترمیم عقب‌ماندگی حقوق بازنشستگان برابر با نرخ تورم می‌باشد. در این زمینه اقدام عاجل صورت پذیرد.

جزییات تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی مقابل مجلس + عکس

۳- پیگیری اجرای دقیق متناسب‌سازی از طرف سازمان تامین اجتماعی مطابق بند (ب) ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی انجام پذیرد.

 

۴- سازمان تامین اجتماعی طبق ماده ۵۴ قانون تامین اجتماعی مسئول تامین درمان کامل بازنشستگان بیمه‌پرد از اجباری به طور مستقیم می‌باشد. لذا این مورد هم مدنظر و اجرایی شود. 

 

۵- پیگیری در خصوص دریافت مزایای شغلی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی متناسب با شاغلین هم در دستور کار قرار گیرد. 

 

۶- نسبت به رفع تبعیض بین بازنشستگان همکار سازمان تامین اجتماعی و غیرهمکار اقدام و پیگیر برداشتن اینگونه تبعیضات و رفع‌ آن در سازمان باشید. 

 

۷ - همانطور که مطلعید سازمان تامین اجتماعی مسئول اجرای وظایف حمایتی و دولتی از گروه‌های حمایتی نمی‌باشد. و باید هزینه‌های حمایتی از گروه‌های حمایتی را از دولت اخذ نماید و نباید از دسترنج بازنشستگان و شاغلان بیمه‌پرداز اجباری برای گروه‌های حمایتی هزینه گردد. لذا لازم است از این گونه اهمال‌کاری‌ها جلوگیری شود. 

جزییات تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی مقابل مجلس + عکس

۸- تلاش در خصوص اصلاح اساسنامه سازمان تامین اجتماعی انجام و ارکان سازمان تامین اجتماعی، بر اساس سه‌جانبه‌گرایی در دستور کار قرار گیرد. 

 

۹- ما خواهان پرداخت عیدی برابر با شاغلین به بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی هستیم. 

 

بازنشستگان سخت و زیان‌آور از همسان‌سازی چه می‌خواهند؟

به نظر می‌رسد مشاغل سخت، خاری در گلوی سازمان تامین اجتماعی است و قصد ندارند حق و حقوق بازنشستگان پیش از موعد را آنچنان که قانون می‌گوید، به رسمیت بشناسند. از قرار، سال‌ها اشتغال سخت و زیان‌آور این گروه از بازنشستگان در معادن زیر زمینی و پای کوره‌های ذوب و فولاد را از یاد برده‌اند و اکنون بیش از پنج ماه است که بر سر یک استدلال نادرست ایستاده‌اند و همچنان پافشاری می‌کنند: ده سال سابقه استحقاقی که منجر به بازنشستگی پیش از موعد این بازنشستگان شده، استحقاقی نیست و ارفاقی است و لذا بازنشستگان نباید این سال‌ها را یک حق مسلم به حساب بیاورند.یک بازنشسته سخت و زیان آور که ساکن دزفول در استان خوزستان است؛ در رابطه با این به هم ریختگی به ایلنا می‌گوید: «ده سال سابقه ما بازنشستگان سخت و زیان آور را استحقاقی و مانند بازنشستگان عادی به حساب نیاوردند؛ قبلاً فاصله دریافتی من با یک بازنشسته عادی مثلاً ۵۰۰ هزار تومان بود؛ با افزایش ناعادلانه همسان‌سازی، دریافتی او افزایش کافی یافته اما برای من به اندازه کافی زیاد نشده؛ حالا تقریباً به یک اندازه مستمری می‌گیریم!»

 

فرمول‌های قانونی چگونه باید باشد؟

به راستی بازنشستگان سخت و زیان‌آور چه می‌خواهند؟ این بازنشستگان، در پایان زمان اشتغال که طبق قانون درصدد استفاده از مزایای بازنشستگی پیش از موعد بوده‌اند، کارفرما براساس همان قانون برای ماه‌های سابقه استحقاقی آن‌ها (قبل از سی سال کامل)، چهار درصد به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز کرده است؛ یعنی «چهار/سی ام» به جای «سی/ سی ام»؛ این مبلغ، در اصل برای تامین مستمری این بازنشستگان در طول سالهای بازنشستگی و مستمری بگیری به هیچ وجه کفایت نمی‌کند حتی هزینه‌ی مستمری‌ها در یک سال هم نیست اما آیین نامه مشاغل سخت و زیان‌آور به خاطر سال‌ها اشتغال سخت این بازنشستگان، «حق بهره‌مندی» از مستمری کامل را به آن‌ها داده است.

 

حال در اجرای همسان سازی، سازمان همان «چهار/ سی ام» را مبنای محاسبات پرداخت قرار داده است؛ در مردادماه، چهار/ سی‌ام را در سالهای استحقاقی این بازنشستگان ضرب کردند و به سالهای اشتغال آن‌ها افزودند که اعتراض گسترده بازنشستگان را در پی داشت؛ در نهایت، وعده دادند که در آذر، براساس قانون فرمول‌ها را اصلاح می‌کنند اما بازهم آنچه قانون می‌گوید، اجرایی نشد؛ این بار آمدند چهار/سی‌ام را در سالهای اشتغال کار سخت بازنشستگان ضرب کردند (مثلاً ۲۰ سال اشتغال) و به تعداد سالهای اشتغال افزودند اما بازهم بازنشستگان راضی نشدند. چراکه فقط بین بیست تا صد هزار تومان، به مستمری دریافتی آن‌ها افزوده شد.

جزییات تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی مقابل مجلس + عکس

این بار بازنشستگان دست به دامان دیوان عدالت شدند و توانستند رای این نهاد قضایی را به نفع خود بگیرند؛ در رای دیوان آمده که هر سال سابقه کار سخت، باید دقیقاً مطابق آنچه آیین نامه می‌گوید، یکسال و نیم محسوب شده و بعد همسان‌سازی یا همان متناسب‌سازی اجرایی شود. اما تفاوت کار چقدر است؟

 

فرض کنیم یک بازنشسته ۲۰ سال سابقه کار سخت داشته و ده سال استحقاقی به او تعلق گرفته؛ فرمول آذرماه اینگونه عمل می‌کند:

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار