صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - 2018 November 18
کد خبر: ۷۵۵

نقدی بر تملق در ادبیات سیاسی اردونشینان اصلاحات

روزنامه آرمان تا پیش از انتخاب حناچی به عنوان شهردار منتخب، تمام ابزارهای تبلیغاتی خود را از رهگذر ارائه تحلیل و اخذ مصاحبه برای انتخاب محسن هاشمی به کار گرفت که به نظر می رسد پس از خوردن تیر این ارگان رسانه ای به سنگ، اینک در اندیشه نفوذ در باورهای پیروز حناچی دارد.

به گزارش "راهبرد معاصر"؛  «داریوش قنبری»، فعال اصلاح‌طلب و معاون پارلمانی شهردار افشانی در یادداشتی که در روزنامه آرمان منتشر شد به تعریف و تمجید از حناچی پرداخت: «انتخاب حناچی به عنوان شهردار تهران یکی از بهترین انتخاباتی بود که صورت گرفت و طی آن شهرداری انتخاب شد که دارای تخصص کاملا مرتبط با حوزه مدیریت شهری است و تجربیات بسیار خوبی در این زمینه دارد.همان‌طور که انتظار می‌رفت اعضای شورای شهر تهران، شهرداری را انتخاب کردند که هم متخصص باشد و هم به لحاظ صلاحیت سیاسی به جریان اصلاحات تعلق داشته باشد. در واقع انتظار شهروندان تهرانی هم که به لیست امید رأی دادند همین بود که شهرداری انتخاب شود که ضمن اینکه دارای تخصص لازم باشد به هویت رأی‌دهندگان هم توجه کند.آقای حناچی هر دو معیار را دارد.»


قنبری که به نظر می رسد در سودای حفظ کرسی خود را قامت معاونت پارلمانی شهرداری تهران است، می‌افزاید: «پیروز حناچی فرد خاصی با دیدگاه‌های مترقی است و از این لحاظ باید گفت شورای شهر تهران توجه جدی و مناسبی به منافع شهروندان تهرانی دارد و با توجه به تعهدی که به انتخاب شهروندان داشت دست به این انتخاب زد.در مجموع این انتخاب باعث ایجاد امید نسبت به مدیریت شهر تهران شد به گونه‌ای که در عرصه مدیریت کلانشهر تهران در آینده نگرانی نخواهیم داشت.»


به کارگیری متعدد واژه «بهترین» در کنار نام «حناچی»، وهمچنین به کارگیری ادبیات مبالغه آمیز از سوی نماینده سابق اصلاح طلب مجلس اذهان را به سوی تملق و چاپلوسی هدایت می کند. اما موضوع زمانی شگفتی بیشتری به خود می گیرد، که متوجه می شویم این یادداشت متملقانه در روزنامه آرمان متعلق به خاندان هاشمی چاپ شده است. روزنامه ای که تا پیش از انتخاب حناچی به عنوان شهردار منتخب، تمام ابزارهای تبلیغاتی خود را از رهگذر ارائه تحلیل و اخذ مصاحبه برای انتخاب محسن هاشمی به کار گرفت که به نظر می رسد پس از خوردن تیر این ارگان رسانه ای به سنگ، اینک در اندیشه نفوذ در باورهای پیروز حناچی دارد.رفتار سیاسی روزنامه آرمان و یادداشت مذکور بار دیگر آسیب های موجود در لایه های زیرین سیاست ورزی رسانه ای اردوگاه اصلاحات را به تصویر کشید.


اما شوربختانه این موضوع تنها به قنبری منحصر نمی شود. در حالی که حناچی محصولی از خروجی تقابل میان سه فراکسیون اصلاح طلب کارگزاران، مستقلین و اعتماد ملی و اتحاد ملت - از شورای شهر 21 نفره تهران است اما اکنون طیف هایی که در اندیشه تقابل با حناچی نیز بودند خود را به شکلی حامی او جا می زنند که گویی هرگز نقد و مخالفتی در دستور کار نبوده است. 


مصداق بارز آن حزب اتحاد ملت است که با وجود اینکه تمام قد عزم ورود آخوندی به شهرداری تهران را داشتند، اما پس از عدم تمکین اعطا عضو این حزب در رای دادن به آخوندی و انتخاب حناچی، اینک سنسورهای خود را به سوی حناچی تنظیم کرده اند تا شاید بسترهای جذب منافع و مطامع سیاسی را از طریق شهرداری پایتخت برای خود فراهم کنند. کمااینکه شکوری راد که رایزنی های حزب متبوعش برای انتخاب آخوندی بی نتیجه ماند، در صفحه شخصی خود به تمجید از انتخاب حناچی توسط اعضای شورای شهر پرداخت.


محمدرضا عارف رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اردیبهشت‌ امسال گفته بود "هزینه‌هایی برای تهیه لیست امید در تهران داده شد، اعضای شورای شهر تهران باید به عقبه گفتمانی خود توجه داشته باشند و در مسیری حرکت نکنند که باعث بی‌اعتمادی مردم به این گفتمان شود". به نظر می رسد اعضای شورای شهر چندان توجهی به هشدار عارف نکرده اند که اکنون بازی های سیاسی را اولویت اصلی در فعالیت های اجتماعی و فرهنگی شورای شهر قلمداد کرده اند و همچون دیگر هم قطاران خود با رفتار و گفتار متملقانه قصد فرصت سازی برای خود دارند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: