صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۳:۳۰
  • يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 19 May 2024
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۷ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - 2021 January 31
کد خبر: ۷۵۹۴۸

تغییر تاریخ برگزاری کنکور ۱۴۰۰

سازمان سنجش آموزش کشور از تغییر تاریخ برگزاری کنکور ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش راهبرد معاصر سازمان سنجش آموزش کشور از تغییر تاریخ برگزاری کنکور ۱۴۰۰ خبر داد. کنکورسراسری و کنکور ارشد در سال ۱۴۰۰ از تیر ماه به خرداد ماه تغییر کرد و به جای دو روز در چهار روز برگزار می شود. دلیل سازمان سنجش آموزش کشور برای تغییر تاریخ برگزاری کنکور ۱۴۰۰ رعایت دستورالعمل های بهداشتی عنوان شد.

تاریخ برگزاری کنکور ۱۴۰۰

این سازمان روز یکشنبه از تغییر تاریخ آزمون کارشناسی ارشد و سراسری ۱۴۰۰ خبر داد و اعلام کرد: به دلیل رعایت دستورالعمل های بهداشتی، کنکور کارشناسی ارشد در روزهای پنجم، ششم و هفتم خردادماه آینده برگزار می شود.


همچنین تاکید کرد: تاریخ برگزاری آزمون سراسری از ۲ روز به چهار روز تغییر یافت و در روزهای نهم تا ۱۲ تیرماه ۱۴۰۰ برگزار می شود.

 

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام قبلی سازمان سنجش آموزش کشور، قرار بود کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ در روزهای ۶ و ۷ خرداد و کنکور سراسری در روزهای ۱۰ و ۱۱ تیرماه آینده برگزار شود.


در آزمون سراسری ۹۹ به دلیل رعایت دستورالعمل بهداشتی و فاصله های اجتماعی آزمون کارشناسی ارشد در سه روز و کنکور سراسری در چهار روز برگزار شد.

 

فاطمه زرین‌آمیزی، سخنگو و مدیرکل سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، از تغییر تاریخ برگزاری دو کنکور سراسری و کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: به منظور پیش بینی‌های لازم برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، زمان برگزاری آزمون‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته و سراسری سال ۱۴۰۰ برای کاهش هر گونه مخاطرات تغییر کرد.

او ادامه داد: داوطلبان با توجه به تاریخ‌های اعلام شده و همچنین مندرجات اطلاعیه‌هایی که متعاقبا برای هر آزمون از طریق درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان منتشر می‌شود، اقدامات لازم را بعمل آورند.

 

تاریخ‌های جدید برگزاری آزمون سراسری

او درباره تاریخ جدید برگزاری آزمون سراسری گفت: پیش‌تر مقرر بود آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ در تاریخ‌های دهم و یازدهم تیر برگزار شود که بر اساس تصمیمات جدید این آزمون طی چهار روز در روز‌های چهارشنبه، پنج شنبه، جمعه و شنبه (۹ لغایت ۱۲ تیر ۱۴۰۰) برگزار خواهد شد.

 

تاریخ‌های جدید برگزاری کارشناسی ارشد

مدیر کل روابط عمومی سازمان سنجش ادامه داد: همچنین مقرر بود آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۰ در روز‌های پنجشنبه و جمعه مورخ ۶ و ۷ خرداد سال ۱۴۰۰ برگزار شود. بر اساس برنامه ریزی جدید این آزمون در روزهای چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه (۵ لغایت ۷ خرداد ۱۴۰۰) برگزار می‌شود.

زرین آمیزی اضافه کرد: داوطلبان کارشناسی ارشد باید از روز دوشنبه، ۳ خرداد ۱۴۰۰ با مراجعه به درگاه اطلاع رسانی این سازمان برای تهیه پرینت کارت شرکت در آزمون و برگ راهنمای شرکت در آزمون اقدام کنند.

 

اختصاص سهمیه کنکور به نخبگان

رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها گفت: در خصوص سهمیه‌های کنکور پیشنهاد شورای عالی انقلاب فرهنگی این بوده که سهمیه‌ها عادلانه‌تر، منضبط‌تر و به صورت تجمیع شده باشند و به برخی گروه‌ها مثل نخبگان سهمیه تعلق بگیرد.

۱۶ آذرماه سال ۹۸ وزیران علوم و بهداشت با تقدیم لایحه ساماندهی سهمیه‌های ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی به هیات دولت، پیشنهاد ساماندهی سهمیه های کنکور را مطرح کردند.

در این لایحه آمده است: تمام قوانین و مقررات مصوب ابلاغی مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیته های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای هدایت استعدادهای درخشان در خصوص نحوه اعمال سهمیه ها در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی (شامل بومی گزینی، قانون عدالت آموزشی، سهمیه های مندرج در قانون خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاحات بعد آن، قانون ورود رزمندگان به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، سهمیه های مربوط به کارگر نمونه، قهرمانان ورزشی، حافظان قرآن، دانشجوی نمونه کشوری، بهیاری و ...) لغو و این قانون جایگزین آن ها می شود و پس از آن امکان ایجاد هیچ گونه سهمیه جدیدی به جز موارد مندرج در این قانون وجود ندارد.

این لایحه از سوی هیأت دولت برای بررسی و تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع داده شد.

در جلسه ۳۴۹ شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی که به ریاست منصور غلامی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با موضوع اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تصمیم‌گیری درمورد سهمیه‌های کنکور و ضرورت متناسب‌سازی درصد شمول سهمیه ایثارگری در کنکور برگزار شد سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به لایحه فوق و تأکید بر این نکته که مصوبات مجلس شورای اسلامی بعد از ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع کنکور بوده است، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در موارد اینچنینی قاعده‌ای دارند که براساس آن در مواردی که شورای عالی انقلاب فرهنگی متقدم است، مجلس شورای اسلامی وارد موضوع نشود و همچنین در مواردی که مجلس شورای اسلامی متقدم بوده است، شورای عالی انقلاب فرهنگی ورود نکند.

وی تصریح کرد: از این منظر، شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند رأساً پیرامون مسئله سهمیه های کنکور ورود داشته باشد و درخصوص کلیت سهمیه‌ها تصمیم‌گیری کند.

عاملی افزود: با گذشت بیش از سی سال از پایان جنگ تحمیلی، جامعه آماری ایثارگران و رزمندگان کاهش داشته است و لذا با کاهش جمعیت ثبت‌نام کننده سهمیه‌های مذکور، درصد شمول سهمیه نیز بایستی متناسب سازی شود.

همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز در خصوص ساماندهی سهمیه ها گفت: در حال حاضر استدلالی که در رابطه با مسئله بومی‌گزینی مطرح می‌شود همان استدلال مربوط به اجرای سهمیه مناطق ۳ می‌باشد و از همین منظر باید نتایج اجرا و تغییر هریک از سهمیه‌ها به طور دقیق بررسی شود.

وی افزود: در رابطه با مصوبات مختلف مربوط به کنکور در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی نکته این است که تمام متون پیش‌نویس لایحه مذکور در شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی و تصویب شده و آن دسته از قوانینی که مختص به مجلس شورای اسلامی بوده نیاز به تصویب مجدد مجلس دارد برای تصویب نهایی به صحن مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین رستمی چهارشنبه در این خصوص به خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا توضیح داد: بر اساس مقرارت اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه ای داشته باشد بازبینی آن بر عهده خود شورا است و اگر مجلس نیز مصوبه ای داشته باشد بازبینی و اصلاح آن بر عهده مجلس است و هیچکدام از این دو نهاد نمی توانند مصوبات یکدیگر را اصلاح کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بخشی از سهمیه های کنکور در مجلس و بخشی از آنها در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است و به دلیل اینکه لایحه پیشنهادی دولت از دو نهاد تصویب شده است؛ پیشنهاد نهایی این شد که این سهمیه ها در شورا تصویب شود و همچنین بخشی که در اختیار مجلس است مجددا مجلس در مورد آنها نظر بدهد. به همین دلیل که شورا امکان بازنگری در مصوبات مجلس را ندارد لازم است که خود مجلس این مصوبات و سهمیه ها را مورد بازنگری قرار دهد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در ادامه تصریح کرد: مصوبات سهمیه ها در شورای اسلامی شدن در حال بررسی است و ممکن است با توجه به اولویت بندی هیات رییسه مجلس زمان آن هنوز مشخص نیست زیرا در حال حاضر مجلس درگیر لایحه بودجه است.

وی عنوان کرد: پیشنهاد شورای عالی انقلاب فرهنگی این بوده که سهمیه های کنکور عادلانه، منضبط و تجمیع شوند و به برخی گروه ها مثل نخبگان سهمیه تعلق بگیرد و سهمیه های حافظان کل قرآن، برخی مناطق محروم و ایثارگران بررسی و اصلاح شود.

حجت الاسلام والمسلمین با بیان اینکه در طرح دولت و وزارت علوم تاکید شده تا سهمیه ها عادلانه شود، عنوان کرد: در این طرح تاکید شده که سهمیه ها با اعمال سیاست لازم عادلانه و مبتنی بر استعدادها و لزوم توجه به توانمندی های علمی افراد برای تصدی کرسی های دانشگاهی باشد که در مرحله بررسی طرح هستیم.

نظر شما