صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۲۵ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - 2021 February 03
کد خبر: ۷۶۰۱۰
عماد آبشناس؛ تحلیلگر مسائل منطقه در گفتگو با راهبرد معاصر بیان کرد:

آیا بایدن عربستان و امارات را محدود خواهد کرد؟

احتمال اینکه مقاومت درون سیستم علیه سیاست های جدید بایدن که دقیقاً 180 درجه با سیاست های ترامپ متفاوت است شاهد خواهیم بود و باید توجه داشته باشیم اولویت برای بایدن امور داخلی امریکا است.

 

عماد آبشناس، تحلیلگر مسائل منطقه در گفتگو با راهبرد معاصر درباره منع آمریکا از فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به امارات و برخی مهمات به عربستان گفت: در دولت اوباما رابطه میان امریکا و عربستان خیلی گرم نبود، در واقع خیلی سرد هم بود و کلاً وقتی اوباما به عربستان سفر کرد پادشاه عربستان استقبال نکرد. در مورد دولت بایدن طبیعتاً سیاست دولت هم خیلی نزدیک شدن به عربستان نیست چون یکسری مواضع دولت بایدن و شخص بایدن و تیم او نسبت به رفتارهای عربستان سعودی و امارات دارند کما اینکه شاهد بودیم بخشی از قرار داد تسلیحاتی که با عربستان و امارات بسته بودند معلق کردند و رسماً اعلام کردند با سیاست دولت جدید امریکا برای مقابله با جنگ در یمن منافات دارد.

 

 وی ادامه داد: بلینکلن در اولین سخنرانی های خود گفت در 4 سال اخیر تسلیحاتی که امریکا به عربستان فروخته و حمایتی که از عربستان کرده موجب فاجعه انسانی در یمن شده است. عملاً اینجا امریکا یک موضع 180 درجه ای نسبت به دوران ترامپ اتخاذ کرده و قطعاً احتمال این را می دهیم که این موضع شدیدتر نیز شود. مخصوصاً قائم مقام نماینده امریکا در شورای امنیت رسماً از روسیه، امارات و ترکیه خواست دخالت های خود را در لیبی متوقف کنند. اینجا هم یک موضع گیری دیگر است و ما در این یکی دو هفته اخیر شاهد موضع گیری های بیشتری از این تیم بودیم.

 

آبشناس تصریح کرد: امریکایی ها تلاش دارند نشان دهند سیاست جدید با سیاست دوران ترامپ فرق می کند. این پیغام را برای جامعه جهانی، عربستان، اسرائیل و هم برای ایران می فرستند. به هر حال همه می دانند از محورهای اختلاف میان ایران و امریکا در این بود که امریکا بی چون و چرا از جنایت های عربستان سعودی علیه مردم یمن حمایت می کرد، از دخالت های عربستان و امارات در امور دیگر کشورها حمایت می کرد. عملاً وقتی امریکا بیاید و این سیاست را تغییر دهد به نوعی می توانیم این را یک پیغام به ایران تلقی کنیم که امریکا متوجه اشتباهات دوران ترامپ شده و تلاش دارد اینها را تصحیح کند.

 

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به مواردی که اشاره شد، کار بایدن سخت‌تر نمی‌شود، گفت: بله، کار بایدن فوق العاده سخت است مخصوصاً باید توجه داشته باشیم که بایدن فعلاً بی باکی ترامپ را ندارد و دولت امریکا هنوز در اختیار مدیران ارشد ترامپ است یعنی هنوز فرصت نکرده همه مدیران ارشد را با سیاست های خود همراه کند. احتمال اینکه مقاومت درون سیستم علیه سیاست های جدید بایدن که دقیقاً 180 درجه با سیاست های ترامپ متفاوت است شاهد خواهیم بود و باید توجه داشته باشیم اولویت برای بایدن امور داخلی امریکا است. مرحله بعدی شاید بحث خاورمیانه در مرحله دوم یا سوم مسائل خارجی مورد توجه تیم بایدن باشد.

 

وی اظهار داشت: امریکایی ها به خوبی می دانند که یکی از دلایلی که ایران اصرار بر ساخت موشک های دوربرد و تقویت توان تسلیحاتی خود را دارد این است که باید موازنه قدرت در منطقه حفظ شود. امریکا به عربستان و امارات و اسرائیل تسلیحات پیشرفته داده و ایران این موازنه قدرت را تنظیم می کند. طبیعی است مطرح کردن بحث تسلیحات دفاعی ایران به تنهایی یک امر غیرمنطقی است. الان تیم بایدن به این سمت و سو می روند که بگویند ما می خواهیم کل بحث تسلیحات در منطقه خاورمیانه را بحث کنیم و تنها بحث ایران نباشد. طبیعتاً اگر چنین بحثی مطرح شود توسط سازمان ملل این احتمال وجود دارد که ایران هم مشارکت کند و اگر تسلیحات کشورهای منطقه بخواهد محدود شود مخصوصاً اسرائیل و تسلیحاتی که در اختیار دارد سازمان ملل محدود کند آن وقت شاید ایران بپذیرد که تولید تسلیحات خود را مخصوصاً موشک ها را کاهش دهد، نه اینکه متوقف کند.

 

آبشناس در پاسخ به این پرسش که این احتمال وجود دارد الان که فروش اسلحه به امارات و عربستان متوقف شده، این کشورها در کار بایدن در منطقه سنگ اندازی کنند، بیان کرد: عربستان و امارات و اسرائیل سرمایه گذاری زیادی را روی ترامپ انجام دادند، در جریان انتخابات به صورت علنی هم حمایت مالی، سیاسی و هم حمایت های مختلف را از ترامپ انجام دادند و حتی در زمانی که ترامپ در دادگاه درباره تقلب در انتخابات شکایت کند بودجه را بخش زیادی عربستان و امارات تامین کردند. طبیعتاً از همان زمان اینها در مقابل بایدن شمشیر را از رو بسته بودند. الان هم طبیعتاً اینها بخاطر اینکه آمدن بایدن قطعی شد یک مقداری سکوت کردند ولی چند روز پیش شاهد بودیم رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح اسرائیل یک اظهاراتی را بیان کرد که دقیقاً تهدید بایدن بود.

 

وی در پایان با اشاره به سناریوی بعدی بایدن در قبال کشورهای عربستان و امارات اذعان کرد: سناریوی بعدی محدود کردن تحرکات این کشورها خواهد بود. شرایطی که اینها در زمان قبل از ترامپ داشتند باید ایجاد شود و به آن زمان برگردند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: