صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۳:۰۵ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - 2021 February 05
کد خبر: ۷۶۵۱۱

اخراج سه دیپلمات اروپایی از مسکو

دولت روسیه در واکنش به حمایت برخی دیپلمات‌های اروپایی از الکسی ناوالنی و حضور در راهپیمایی‌های اعتراضی، سه دیپلمات آلمانی، سوئدی و لهستانی را از خاک این کشور اخراج کرد.

به گزارش راهبرد معاصر وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد این سه دیپلمات در راهپیمایی غیر قانونی روز ۲۳ ژانویه در حمایت از ناراضی روس و منتقد سرسخت ولادیمیر پوتین شرکت کرده بودند. وزارت امور خارجه سوئد این اتهام روس‌ها و اخراج کارمند خود را «مطلقا بی‌اساس» دانسته و گفته است کسی که اخراج شده، هرگز در راهپیمایی حمایت از ناوالنی حضور نداشته است.

خبر اخراج دیپلمات‌های اروپایی ساعتی پس از آن منتشر شد که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مسکو با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیدار و گفتگو کرد. مقام‌های دستگاه دیپلماسی آلمان اخراج دیپلمات خود را «اساسا توجیه‌ناپذیر» توصیف و اعلام کردند اگر مسکو در تصمیم خود تجدید نظر نکند، دست به اقدام متقابل می‌زنند.

ناوالنی ۴۴ ساله که گفته می‌شود در عملیات نیروهای مخفی کرملین مسموم شده بود، به آلمان رفت و چند ماه بعد به محض ورود به خاک روسیه بازداشت و به زندان منتقل شد. ده‌ها هزار نفر از روس‌ها در شهرهای کوچک و بزرگ در اعتراض به بازداشت دشمن سرسخت پوتین بین ۲۳ تا ۳۱ ژانویه به خیابان‌ها آمدند و پلیس هزاران نفر از آنها را بازداشت کرد.

 

همشهری

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: