صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۴۱ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - 2021 February 08
کد خبر: ۷۶۷۹۳
غلامرضا مصباحی مقدم، عضو جامعه روحانیت مبارز در گفتگو با راهبرد معاصر بررسی می کند:

«جامعه روحانیت مبارز» و سرنوشت نامزد ائتلافی

مصباحی مقدم: تاکنون هیچ کاندیدایی را نداشتیم و در مورد هیچ کاندیدایی به گفتگو نپرداختیم. اگر جناب آقای رئیسی کاندیدا برای انتخابات ریاست جمهوری باشند، مورد حمایت جامعه روحانیت مبارز خواهند بود کما این که در سال 1396 هم ایشان ابتدا کاندیدای جامعه روحانیت مبارز شدند و به اتفاق رای به حمایت از ایشان داده شد و در اقدام بعد جمنا ایشان را بعنوان کاندیدای خود معرفی کرد.

 

غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در گفت و گو با راهبرد معاصر در پاسخ به این پرسش، نقش جامعه روحانیت در انتخابات سال اینده چگونه است ایا مثل انتخابات دور گذشته مجلس است گفت: در انتخابات سال گذشته، جامعه روحانیت مبارز از حدود 2 سال قبل در صدد توسعه و بارسازی تشکیلات خود بود که در سراسر کشور در حال برگزاری انتخابات بین روحانیون بود که برای شورای مرکزی انتخاب شدند. چون در حال شکل گیری این تشکیلات انتخابات بودیم اهتمام لازم را برای انتخابات مجلس نمی توانستیم داشته باشیم و الان با این پشتوانه قوی و گسترده در سطح ملی به میدان آمده ایم که موقعیت اجتماعی، موقعیت سیاسی، موقعیت پشتوانه مردمی و روحانی ما بسیار افزایش یافته است.

 

وی درباره نقش جامعه روحانیت مبارز در شورای ائتلاف و شورای وحدت افزود: جامعه روحانیت، شورای وحدت را با حضور احزاب و نمایندگان احزاب تشکیل داده است و این کار را نه تنها ورود کرده بلکه بانی و باعث این کار شده است.

 

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، در پاسخ به این پرسش، برخی شورای وحدت را متهم به سنت گرایی و فاصله گیری با مطالبات نسل جدید جبهه انقلاب می دانند گفت: اتفاقاً تشکل های جوانان را فراخواندیم و حضور پیدا کردیم و نماینده تشکل های جوانان را در بالاترین جایگاه در شورای وحدت داریم. این طور نیست که تصور کنند جامعه روحانیت یا شورای وحدتی که شکل گرفته یک شورای وحدت قدیمی و دوران فعالیت گذشته است حتی جامعه روحانیت مبارز خود را نوسازی کرده است و نسل جوان را به میدان فراخوانده است و بعنوان اعضای خود سن 25 سال به بالا را عضو گیری می کند. این حرف ها به نگاه و مشی جامعه روحانیت نمی خواند و سازگار نیست.

 

مصباحی مقدم درباره تغییر نگاه شورا اظهار کرد: جامعه روحانیت مبارز همانطور که شما اشاره کردید این دوره به صورت فعال وارد صحنه انتخابات شده بدون اینکه سهم خواهی کند، بدون اینکه انتظار لیدری داشته باشد بلکه مبنا را بر میزبانی گذاشته است، مبنا را بر دعوت برای مشارکت حداکثری گذاشته است و داعیه چیزی جز وحدت و انتظاری جز محقق شدن این وحدت را ندارد. چون چنین است مورد استقبال احزاب قرار گرفته است و تعداد احزابی که به این پیوستند انصافاً قابل توجه است.

 

وی در خصوص موضوع سهم خواهی جامعه روحانیت از انتخابات تصریح کرد:  اگرچه در انتخابات مجلس سازوکار سیاسی در دست شورای ائتلاف بود اما برای ما زمانی این موضوع مقبولیت خواهد داشت که بحث ائتلاف و فراگیری آن در نظر گرفته شود. البته ما برای این فراگیری اقدامات  حمایتی انجام دادیم تا احزابی که نتوانستند در ائتلاف وارد شوند به وضعیت فراگیر یاد شده وارد شوند. البته تعدادی از احزاب همچنان نتوانستند در انتخابات مجلس ورود کنند و گلایه داشتند. ما برای این که این اتفاقات تکرار نشود دعوت خود را عام قرار دادیم و همه احزابی که شناسنامه دار هستند و مورد تائید وزارت کشور قرار گرفتند را دعوت کردیم و تعداد قابل توجهی حضور پیدا کردند.

 

وی درباره نبود بزرگان اصولگرایان در این دوره از انتخابات گفت: من تصور نمی کنم از دست دادن شخصیت هایی همچون آیت الله مصباح و البته پیشتر از ایشان مرحوم آیت الله مهدوی کنی تاثیر منفی در حرکت جامعه روحانیت مبارز یا مجموعه همراه گذاشته باشد. آن چه که اتفاقاً الان شاهد هستیم اقبال بیشتر احزاب و جمعیت های متشکل اصولگراها به سمت جامعه روحانیت است و تصور می کنم این بار با موفقیت بیشتری روبرو باشیم. البته ما همچنان امیدواریم این وحدت حداکثری بتواند اتفاق بیفتد.

 

او در پایان با اشاره به افراد کاندیداتوری اصولگرایان اظهار کرد: تاکنون هیچ کاندیدایی را نداشتیم و در مورد هیچ کاندیدایی به گفتگو نپرداختیم. اگر جناب آقای رئیسی کاندیدا برای انتخابات ریاست جمهوری باشند، مورد حمایت جامعه روحانیت مبارز خواهند بود کما این که در سال 1396 هم ایشان ابتدا کاندیدای جامعه روحانیت مبارز شدند و به اتفاق رای به حمایت از ایشان داده شد و در اقدام بعد جمنا ایشان را بعنوان کاندیدای خود معرفی کرد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: