صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۲۶ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - 2021 February 09
کد خبر: ۷۶۹۱۵
علی صوفی، دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات در گفت و گو با راهبرد معاصر بررسی می کند:

آیا وحدت تشکیلاتی اصلاح‌ طلبان محقق خواهد شد؟

علی صوفی: در نامه جوانان اصلاح طلب انتقادی وجود داشت و پیگیری این موضوع جزو اصول کار نهاد اجماع ساز است. به هر حال آن چه بعنوان نهاد اجماع ساز تشکیل شده از احزاب اصلاح طلب است که عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاح طلب هستند که 31 حزب هستند و به همان نسبت سعی می شود شخصیت هایی که تاثیرگذار از صنوف اقشار مختلف شناخته شده هستند استفاده شود

 

علی صوفی، دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات در گفت و گو با راهبرد معاصر با اشاره به وحدت اصلاح طلبان در انتخابات سال 1400 گفت: اتحاد اصلاح طلبان سازمان یافته است و از انتخابات مجلس دهم یعنی در سال 94 برای اینکه این اتحاد در بین اصلاح طلبان سازمان یافته شود شورای عالی سیاست گذاری تشکیل شد که تلاش شد بتوانند جامعه اصلاح طلبی را پوشش بدهد و بعد از آن شاهد تفرقه و اختلاف و ارائه کاندیداهای متعدد برای ریاست جمهوری یا لیست های متعدد برای انتخابات مجلس و شورای های شهر و روستا نبودیم. خوشبختانه توانستیم انسجامی را بوجود بیاورد و همچنین اجماعی را حاصل کند. بنابراین، الان هم همین روال ادامه دارد که تحت عنوان نهاد اجماع ساز است. نگرانی از این بابت وجود ندارد.

 

وی درباره  نامه 126 جوانان اصلاح طلب به آقای خاتمی افزود: در نامه جوانان اصلاح طلب انتقادی وجود داشت و پیگیری این موضوع جزو اصول کار نهاد اجماع ساز است. به هر حال آن چه بعنوان نهاد اجماع ساز تشکیل شده از احزاب اصلاح طلب است که عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاح طلب هستند که 31 حزب هستند و به همان نسبت سعی می شود شخصیت هایی که تاثیرگذار از صنوف اقشار مختلف شناخته شده هستند استفاده شود و به تعداد معین باشد که این تعداد 15 نفر یعنی نصف احزاب است و به طور نسبی انتخابی که کردند انتخاب خوبی است منتهی ایراداتی که بیان می کنند برخی ها امکان پذیر نیست. مثلا اگر بخواهیم پوشش کاملی به همه کشور بدهیم، نمایندگان همه استان ها بخواهند شرکت کنند احزاب تحت شعاع قرار می گیرند ضمن این که احزاب در استان ها دفتر دارند و آنها را اینجا نمایندگی می کنند و احزاب کل کشور را پوشش می دهند.

 

صوفی ادامه داد: اشخاص ممکن است دفتر و تشکیلاتی نداشته باشند که بتواند در سراسر کشور پوشش داده شود ولی احزاب با توجه به قانون جدید باید حداقل در 11 استان یعنی یک سوم استان ها دفتر داشته باشند. الان از 120 حزبی که از مجموع حدود 260 حزب، باقی مانده و توانستند پروانه فعالیت از وزارت کشور بگیرند، اینها از این ویژگی برخوردار هستند. بنابراین تا حدودی این پوشش داده شده است. از نظر اقشار هم احزابی داریم که مختص اقشار مختلف هستند مثلا احزابی دارند که کارگران را پوشش می دهند، احزابی داریم که معلمان را پوشش می دهند، احزابی هستند که زنان را پوشش می دهند. بنابراین این دغدغه هایی که عنوان می شود بخشی در دل این نهاد پوشش داده شده و به طور نسبی قابل قبول است اما برخی موارد است که باید در جریان کار نهاد اجماع ساز لحاظ شود که تلاش می شود این امر محقق شود.

 

وی در پاسخ به این سوال، آیا وحدتی که بین اصلاح طلبان وجود دارد تضمینی برای پیروزی در انتخابات است؟ گفت: این یکی از متغیرها است. متغیرهای دیگری وجود دارد. این متغیر قابل کنترل برای اصلاح طلبان بود که اصلاح طلبان توانستند این را کنترل کنند اما متغیرهایی وجود دارد که قابل کنترل نیست برای اینکه دست حاکمیت است. مثل تائید صلاحیت کاندیداها و مقبولیتی که ممکن است این کاندیداها بین مردم داشته باشند و نظر مردم و رویکرد مردم با توجه به حجم نارضایتی هایی که وجود داشته و انباشته شده که منجر به خشم و عصیان مردم شده، منجر به عدم مشارکت مردم در انتخابات مجلس یازدهم در سال 98 شده است و یک مشارکت حداقلی را به نمایش گذاشته است. اینها متغیر قابل کنترل نیست. اینها متغیر غیرقابل کنترل است. بنابراین، باید تلاش کنیم این متغیرها را کنترل کنیم. آن قسمت حاکمیت به هر حال همه تلاش ها می شود و رایزنی هایی هم بعد از تشکیل اجماع ساز صورت گیرد تا اصلاح طلبان بتوانند کاندیدای خود را داشته باشند با قابلیت قابل قبول یا کاندیدای حداکثری باشد. در رابطه مردم هم باید برنامه ای ارائه شود، با مردم صحبت شود، نظر مردم را جلب کنند. اینها در مجموع می تواند ضامن پیروزی اصلاح طلبان باشد.

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به نبود عارف و موسوی لاری اذعان کرد: درح حال حاضر شورا قائم به شخص نیست. آقای دکتر عارف برای کاندیداتوری خود ملاحظاتی داشتند و ترجیح دادند که در شورای عالی نباشند همچنین آقای موسوی لاری هم همچنان که دلایلی برای استعفای خود داشتند که در نهاد اجماع ساز نباشند ولی بدین معنا نیست که از اینها خواسته نشده است. خواسته شده ولی هر کدام عذری داشتند و نیامدند اما آقای موسوی لاری جزو کمیته نه نفره ای بودند که این 15 نفر از اشخاص حقیقی را تعیین کردند. بنابراین تا جایی که ممکن بود همراهی کردند و بعد از آن را به دیگران واگذار کردند. الان هم شخصیت هایی هستند که امید است بتوانند این نهاد اجماع ساز را اداره کنند.

 

او در خصوص مشارکت در انتخابات سال 1400 افزود: متاسفانه باید بگویم به انتخابات امریکا ربط پیدا کرده است. اگر قبل از انتخابات امریکا بود و در واقع وضعیت آنجا همچنان با ریاست جمهوری آقای ترامپ ادامه پیدا می کرد اوضاع ناامیدکننده بود و مردم روزنه امیدی نمی دیدند که اوضاع تغییر کند اما با تغییری که در آنجا بوجود آمد و الان وعده هایی که برای بازگشت به برجام داده شده و کنار گذاشتن سیاست فشار حداکثری و امید به بهبودی اوضاع متعاقب دیپلماسی فعالی که ایران در پیش خواهد گرفت و در رابطه با 5+1 و با بازگشت امریکا به برجام است، هم رویکرد امریکا تغییر کرده و هم این که ایران متعاقب تغییر رویکرد امریکا واکنش هایی را از خود نشان داده است. بنابراین مردم امیدوار شدند اگر این مذاکرات و این دیپلماسی قابلیت بهره برداری از این شرایط را داشته باشد وضعیت مردم رو به بهبودی خواهد رفت. بنابراین این امید باعث شده مردم آن حالت بی تفاوتی که در گذشته داشتند را کنار بگذارند و برای تعیین سرنوشت خود و بهبود اوضاع معیشتی خود عکس العمل مناسبی نسبت به انتخابات 1400 نشان دهند و وضعیت مشارکت نسبت به سال 98 تغییر قابل توجهی داشته باشد.

 

صوفی با اشاره به اینکه ایا اصلاح طلبان کاندیدای غیر خودی می اوردند پاسخ داد: اصلاح طلبان دنبال کاندیدای غیرخودی نمی روند. کاندیداهای خودی هم زیاد است اما این بحث است که یک کاندیدا منتخب باشد وجود ندارد یا یک چهره برجسته ای که تعیین کننده باشد و از همین الان این کاندیدا اصلی اصلاح طلبان باشد و تا آخر تکلیف اصلاح طلبان مشخص باشد، وجود ندارد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: