صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۵:۰۳
  • پنجشنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۱
  • Thursday 24 November 2022
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - 2021 February 13
کد خبر: ۷۷۳۲۳

مشکل ما در داخل است و نباید درباره ناکارامدی آدرس غلط داد

سفیر سابق ایران در افغانستان و ایتالیا با بیان اینکه از زمان برجام 800 مورد تحریم اتفاق افتاده؛ گفت: مشکل ما در داخل است و نباید درباره ناکارامدی آدرس غلط داد.

به گزارش راهبرد معاصر؛  ابوالفضل ظهره‌وند سفیر سابق ایران در افغانستان و ایتالیا در سلسه نشست‌های پلاک دیپلمات بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف درباره وظایف و ماموریت های وزارت خارجه گفت: در این 40 سال نتوانستیم خیلی از آرمان های انقلاب را برایش پشتوانه تئوریک فراهم کنیم. به طور مثال مردم سالاری یک پارادایم فکری است در صورتی که در عمل و در بدنه حاکمیت، نگاه حاکم نیست و نظام سکولاری حاکم است. به طور مثال وزیر خارجه انقلاب را یک واقعه بداند و فکر کند الان باید در نظام بین المللی هضم شویم. و این نگاه حاکم بر وزارت خارجه هست.

 

وی افزود: وقتی باور نداشته باشیم، هرچه قدر گفته شود نرمش قهرمانانه و بحث شروط 9گانه برای مذاکره گفته شود، فایده‌ای ندارد. اصلا نمی‌فهمیم.

 

ظهره وند یادآور شد: سفیر در واقع رئیس جمهور است. در متن معارفه هم تام الاختیار معرفی می شود. در اصل عصاره دولت می شود سفارت خانه.

 

وی افزود: وزارت خارجه در شکل دهی به راهبردها نقش کلیدی دارد. به خاطر اینکه وضعیت را وزارت خارجه گزارش می‌کند. فرصت ها را وزارت خارجه بیان می کند. وزارت خارجه هم مجری است و هم در راهبردهای کلی نقش دارد.

 

وی اظهار داشت: تا به ما تحریم وارد نشده بودیم، فقط توجه مان به اروپا بود و کشورهایی مثل افغانستان و ... را فراموش کردیم. شما اگر 100 دانه گندم و 10 هکتار زمین داشته باشید این را در کل زمین پخش نمی‌کنید. یک منطقه را مشخص می کنیم و آنجا می‌کاریم.

 

سفیر سابق ایران در افغانستان و ایتالیا گفت: از زمان برجام 800 مورد تحریم اتفاق افتاد و برخلاف انتظار طبق نظرسنجی ها ایران کمترین آسیب را در دوران کنونی داشته است.

 

ظهره وند افزود: آمار خوبی برای وضعیت اقتصادی آمریکا و اروپا وجود ندارد. ایران در ژئوپلیتیکی ترین نقطه جهان است. 40 درصد نفت دنیا از این منطقه تامین می شود. غرب وابسته ماست!

 

وی اظهار داشت: چین و روسیه هم تحت تحریم هستند، آیا ناله می‌کنند؟ مشکل ما داخل است. نوع نگاه ایراد دارد. اگر تفکر عوض بشود، ماجرا حل است. چرا هپکو و هفت تپه و ... این شکلی شد؟!

 

وی با طرح این سوال که آیا در تعطیل شدن صنایع مشکل تحریم بود؟ گفت: همان سرمایه که به 3 نفر داده شد که حرام کنند. به خود کارگران می دادند، ببینند خودشان چه رشدی ایجاد می کنند.

 

سفیر سابق ایران در افغانستان و ایتالیا اضافه کرد: ناکارآمدی را نباید آدرس غلط داد. مسئله ما قسط و عدل است. وقتی شبیه علوی وار حکومت داری کنیم، علوی وار ساده زیست باشیم، مسائل حل است.

 

وی گفت: در دنیا این استاندارد وجود دارد که رجل سیاسی به محض اشتباه، نیمه عمرش خط می خورد. داخل ایران خیر. هرکسی اشتباه می کند به اسم ضربه به نظام اتفاق نمی افتد. این طوری هرکسی نمی آید مسئول شود، گردش انسانی اتفاق می افتد./ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: