صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۲:۴۷
  • چهارشنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
  • Wednesday 14 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۸ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - 2021 February 17
کد خبر: ۷۷۹۰۰

جدول تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 29 بهمن

تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 29 بهمن 99 اعلام شد و تغییرات لحظه ای قیمت خودرو موجب افزایش نگرانی در جامعه شده است. در این خبر تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو بهمن 99 را مشاهده میکنید.

به گزارش راهبرد معاصر طی ماه های اخیر قیمت خودرو افزایش نجومی داشته است و تغییر قیمت لحظه ای خودرو های سایپا و ایران خودرو موجب افزایش نگرانی در جامعه شده است. راهبرد معاصر در بسته خبری جدید خود تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 29 بهمن 99 را بررسی میکند.

قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو

قیمت خودرو امروز چهارشنبه 29 بهمن 99 اعلام شد که براین اساس قیمت تعدادی از خودروهای داخلی به شرح زیر است:

* محصولات ایران خودرو

عنوان قیمت نمایندگی (تومان) قیمت بازار (تومان)
آریسان 1.7L 120,560,000 151,000,000
پژو 206 صندوقدار V8 130,872,000 266,000,000
پژو 206 تیپ 2 110,111,000 198,000,000
پژو 206 تیپ 5 130,872,000 260,000,000
پژو 207i صندوقدار اتوماتیک تعیین نشده 410,000,000
پژو 207i اتوماتیک ایران خودرو 197,000,000 400,000,000
پژو 207i دنده ای ایران خودرو 159,800,000 283,000,000
پژو 207i سقف شیشه ای پانوراما 199,621,000 348,000,000
پژو 405 GLX دوگانه سوز تعیین نشده 193,000,000
پژو 405 GLX توقف تولید 188,000,000
پژو 405 SLX 108,061,000 199,000,000
پژو 2008 اتوماتیک تعیین نشده 930,000,000
پژو پارس اتوماتیک 187,303,000 312,000,000
پژو پارس دوگانه سوز 126,209,000 239,000,000
پژو پارس سال 121,547,000 218,000,000
پژو پارس LX TU5 126,349,000 247,000,000
تارا اتوماتیک به زودی به زودی
تارا دنده ای به زودی به زودی
دانگ فنگ H30 کراس توقف تولید 368,000,000
دنا پلاس توربو اتوماتیک 370,800,000 425,000,000
دنا پلاس توربو دنده ای 271,000,000 335,000,000
دنا پلاس 166,122,000 283,000,000
دنا EF7 149,960,000 267,000,000
رانا پلاس 179,516,000 243,000,000
رانا سقف شیشه ای به زودی به زودی
رانا LX 107,000,000 207,000,000
رنو تندر 90 پلاس اتوماتیک تعیین نشده 447,000,000
رنو تندر 90 E2 تعیین نشده 325,000,000
رنو کپچر تعیین نشده 890,000,000
سمند LX (ال ایکس) 116,735,000 189,000,000
سمند LX EF7 114,962,000 205,000,000
سورن پلاس 188,504,000 285,000,000
سورن ELX سال 131,666,000 242,000,000
سورن ELX تعیین نشده 242,000,000
سوزوکی گرند ویتارا 2400 اتوماتیک تعیین نشده 965,000,000
هایما S5 توقف تولید 600,000,000
هایما S7 توقف تولید 695,000,000

* محصولات سایپا

عنوان قیمت نمایندگی (تومان) قیمت بازار (تومان)
آریو اتوماتیک تعیین نشده 388,000,000
پراید 111 SE تعیین نشده 130,000,000
پراید 131 SE تعیین نشده 112,000,000
پراید 132 SE تعیین نشده 115,000,000
پراید 151 SE 91,000,000 112,000,000
تیبا 2 پلاس 90,800,000 143,000,000
تیبا 2 EX 95,426,000 131,000,000
تیبا SX گاز سوز تعیین نشده 127,000,000
تیبا SX 87,200,000 117,000,000
چانگان CS35 اتوماتیک تعیین نشده 470,000,000
سایپا کوییک دنده ای 129,755,000 146,000,000
سایپا کوییک R 140,000,000 151,000,000
ساینا EX دنده ای 92,928,000 133,000,000
سیتروئن سی‌3 تعیین نشده 860,000,000
شاهین S 267,400,000 تعیین نشده
کوییک پلاس اتوماتیک 232,600,000 245,000,000
کیا سراتو مونتاژ سایپا 2000 آپشنال توقف تولید 810,000,000
وانت نیسان زامیاد بنزینی 177,723,000 233,000,000
وانت نیسان زامیاد دوگانه سوز 199,898,000 246,000,000
وانت نیسان زامیاد دیزلی 263,963,000 270,000,000

 

لغو قیمت‌گذاری دستوری خودرو در برنامه کارگروه رفع موانع تولید

از نیمه آبان‌ماه سال‌جاری با کاهش ریسک‌های غیراقتصادی و تورم انتظاری در بسیاری از بازارها، قیمت خودرو نیز روند نزولی به خود گرفت. هر چند بسیاری از کارشناسان به دولت و شورای رقابت توصیه می‌کردند شرایط کنونی زمان بهتری برای آزاد‌سازی قیمت خودرو است با این حال شورای رقابت برای تداوم جریان کاهش قیمت در بازار، مصوبه خود مبنی بر آزادسازی محصولات کم‌تیراژ را تعلیق کرد. این مصوبه که اوایل دی‌ماه از سوی رئیس شورای رقابت اعلام شد دو تا سه روز بازار را متلاطم کرد و قیمت‌ها در این مدت رو به فزونی رفت با این حال پس از سه روز باز هم روند قیمتی بازار کاهشی شد.

با این شرایط اما شورای رقابت با فشار برخی مسوولان دولتی و قضایی مجبور شد اواخر دی‌ماه مصوبه خود را پس بگیرد و حتی افزایش سه ماهه خودروسازان را هم لغو کند. از سوی دیگر رزم‌حسینی نیز بسته‌ای برای ساماندهی بازار خودرو به ستاد اقتصادی دولت ارسال کرده بود که برخی اخبار از لغو قیمت‌گذاری محصولات کم‌تیراژ خودروسازان در این بسته حکایت داشت. هر چند اخباری از پروسه بررسی این طرح منتشر نشده، اما آنچه مشخص است بسته وزارت صمت همچنان در ستاد اقتصادی دولت باقی مانده است.

 

بنابراین با بلاتکلیفی بسته دولت و در ادامه تعلیق مصوبه شورای رقابت مبنی بر آزاد‌سازی برخی محصولات، این‌طور تصور می‌شد که با نزدیک شدن به روزهای پایانی عمر دولت دوازدهم، مسوولان صنعتی با هدف ممانعت از افزایش چندباره قیمت‌ها در بازار و کاهش دلالی و واسطه‌گری فعلا طرح و ایده‌ای برای آزاد‌سازی قیمت ندارند با این حال برگزاری جلسه کارگروه رفع موانع جهش تولید نشان می‌دهد که دولت با توجه به وضعیت خودروسازی کشور، چاره‌ای جز قدم برداشتن در این مسیر ندارد.

 

آنچه مشخص است جهش تولید خودرو با ارائه تسهیلات بانکی و داخلی‌سازی تعداد محدودی قطعه نمی‌تواند به‌طور اصولی محقق شود و دولت باید در مسیرهایی گام بردارد که تولید در شرکت‌های خودروساز را مستمر کند.


وزیر صمت وعده تحقق جهش ۵۰ درصدی تولید را تا پایان سال داده که در کنار این وعده، تسهیلات بانکی خاصی نیز برای خودروسازان در نظر گرفته شده است. با این حال دولت حذف قیمت‌گذاری دستوری را همچنان در برنامه‌های خود دارد. کارگروه رفع موانع جهش تولید در سال‌جاری همراه با توصیه مقام رهبری مبنی بر جهش تولید در جلسه ستاد اقتصادی دولت و جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به تصویب رسید. مقامات قضایی، وزرای صنعت، امور اقتصادی و دارایی و برخی دیگر وزرا در این کارگروه حضور دارند.

شروط تولید خودروی داخلی در شأن ملت ایران

رزم حسینی وزیر صنعت ، معدن و تجارت در برنامه پایش  در خصوص انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی و شرق کشور تصریح کرد: بیش از ۱۰ سال است که بحث تامین آب برای معادن کشور و صنایع سنگین مطرح بوده است. معادن و صنایع سنگین مجبور به استفاده از منابع زیر زمینی آب بودند و مشکل کمبود آب داشتند.

او ادامه داد: بیشتر معادن در بخش کویری کشور است و  ایده خوبی بود که آب را از خلیج فارس به سیرجان و گل گهر بیاوریم. عملیات اجرایی این طرح در دولت یازدهم آغاز شد. در مرحله نخست  آب از خلیج فارس به ساحل بندرعباس انتقال داده می شود در آن جا شیرین سازی شده و  به سیرجان و گل گهر  منتقل می شود. خیلی پروژه عظیمی بود که توسط مردان با همت ایرانی شروع و اجرا شد.

وزیر صمت گفت: ۴۰۰ میلیون دلار تسهیلات از صندوق توسعه ملی به این طرح اختصاص می یابد که اقساط آن پرداخت می شود. این پروژه عظیم توسط  بخش خصوصی اجرایی می شود.۷۰ درصد  از تجهیزات مورد نیاز از داخل تامین شده و بخشی از تاسیسات آب شیرین کن وارداتی است.

او افزود: ۸ هزار نفر در این طرح مشغول به کار هستند و  ۱۶ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده است.

وزیر صمت بیان کرد: انتقال آب حداکثر تا دو ماه آینده به مس سرچشمه می رسد و از آنجا به اردکان یزد  می رود. ۸۲۰ کیلومتر کل طول راه انتقال آب در این طرح است.

رزم حسینی تاکید کرد : سهم ما از آب دریا باید روز به روز افزایش یابد. کشورهای حاشیه خلیج فارس خیلی از آب این دریا  استفاده می کنند و ما باید هرچه سریع تر حقمان را برداشت کنیم.

او افزود: پروژه انتقال آب خلیج فارس از افتخارات انقلاب اسلامی و بزرگترین پروژه آبی و خاکی کشور است که بخشی از آن افتتاح شده و حداکثر تا پایان اردیبهشت در اردکان هم آب خواهند داشت.

رزم حسینی گفت: قیمت آب شیرین این طرح نسبت به کشورهای حاشیه خلیج فارس حدود ۲۰ درصد هم ارزان تر است.

آیا می توانیم در صنعت خودرو هم روزی در زمره خودروسازان شناخته شده دنیا قرار بگیریم؟

وزیر صمت در ادامه برنامه در پاسخ به این سوال که آیا می توانیم در صنعت خودرو هم روزی در زمره خودروسازان شناخته شده دنیا قرار بگیریم ، گفت:  جواب بله است. ما حدود دو میلیون خودرو در سال نیاز داریم که اگر بخواهیم صادرکننده هم  باشیم باید تولید بیشتر از این باشد.

او ادامه داد : مشکل فعلی این صنعت این است که خودروسازان را دولتی و انحصاری کرده ایم و البته تحریم هم تاثیر داشته است. در زمان تحریم نرخ ارز از ۳ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان رسید که نرخ مواد اولیه هم متناسب با ارز افزایش یافت .همچنین کشورهای همکار خودروسازان هم ایران را ترک کردند.

او بیان کرد : تحریم باعث شد به سمت داخلی سازی برویم. صنایع خودروسازی و قطعه سازی دو تا سه شیفت کار می کنند. اگر ما شرکت های خصوصی و رقابت را افزایش دهیم و اتصال به خودروسازی های بزرگ دنیا را برقرار کنیم، می توانیم خودروی تولید داخل در شأن ملت ایران داشته باشیم.

او در خصوص همکاری با نیروهای مسلح و بهره گیری از توان این نهاد در ساخت خودرو بیان کرد: در حوزه تعمیق ساخت قطعات در داخل از سوی ایران خودرو و سایپا قراردادهایی با وزارت دفاع بسته شده است.

وزیر صمت تاکید کرد: کارهای خوبی در ساخت خودروی داخلی صورت گرفته است و باید تلاش کنیم خنثی سازی تحریم صورت بگیرد یعنی هم برای از بین بردن تحریم ها تلاش شود و هم توسعه داخلی سازی مد نظر قرار گیرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: