صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۲:۰۰
  • پنجشنبه ۰۵ آبان ۱۴۰۱
  • Thursday 27 October 2022
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۲ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - 2021 February 18
کد خبر: ۷۷۹۹۹

نشریه آمریکایی:قطر قصد میانجی‌گری میان ایران و آمریکا را دارد

بنا به نوشته یک نشریه آمریکایی، دولت قطر تلاش خود را معطوف حل و فصل تنش میان تهران و واشنگتن از کانال میانجی‌گری کرده است.

به گزارش راهبرد معاصر به نقل از شبکه آرتی، یک رسانه آمریکایی مدعی تلاش قطر برای میانجی‌گری میان واشنگتن و تهران شد.

نشریه آمریکایی آکسیوس با استناد به اظهارات مقامات قطری گزارش داد دوحه در تلاش است مسیر گفت‌وگو بین ایالات متحده و ایران را تسهیل کند و از طرفین می‌خواهد به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بازگردند و تنش‌ها را کاهش دهند.

پایگاه آکسیوس با اشاره به گفت‌و‌گوی هفته گذشته محمد بن عبدالرحمن آل ثانی با «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا و «راب مالی» نماینده آمریکا در امور ایران می‌نویسد: همانگونه که عمان در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ نقش میانجی‌گری را بین ایران و آمریکا بر عهده گرفت و مسیر حصول توافق بر سر برجام را هموار کرد، این بار قطری‌ها می‌خواهند ایفای چنین نقشی را عهده دار شوند.

این نشریه آمریکایی یادآور می‌شود برخلاف سال ۲۰۱۲ اکنون مقامات دولت آمریکا از نحوه تماس با همتایان ایرانی خود آگاه هستند و شاید از این منظر اقدامات میانجی‌گرانه قطر چندان ضروری نباشد.

همچنین در بخشی از این گزارش به سفر روز دوشنبه وزیر خارجه قطر به ایران و دیدار با حسن روحانی و محمد جواد ظریف پرداخته می‌شود. دیداری که در آن رئیس جمهور ایران به وزیر امور خارجه قطر یادآور شد ایران تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای را تا زمان لغو کلیه تحریم‌های هسته‌ای اعمال شده توسط دولت ترامپ، به طور کامل اجرا نخواهد کرد. اما وزیر خارجه قطر به روحانی گفت امیدوار است ایالات متحده تحریم‌ها را برداشته و به توافق نامه برگردد و  قطر تلاش خواهد کرد تا به این مهم دست یابد.

باشگاه خبرنگاران

برچسب ها
مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: