صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۰:۲۰
  • پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 15 September 2022
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۳ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - 2021 February 20
کد خبر: ۷۸۲۴۹

پیش بینی قیمت دلار فردا 3 اسفند

طی روزهای اخیر قیمت دلار دچار نوساناتی شد. قیمت دلار به صورت روزانه تغییر میکند و کارشناسان حوزه بازار به پیش بینی قیمت دلار فردا 3 اسفند روی آوردند. برخی از تحلیل گران تصور می کنند روند نوسانی قیمت دلار ادامه دار خواهد بود.

به گزارش راهبرد معاصر نوسانات بازار ارز و قیمت دلار موجب تغییراتی در معاملات شده است. قیمت دلار برای کارشناسان حوزه بازار حائز اهمیت است.قیمت دلار به صورت روزانه تغییر میکند و همین امر موجب شد تا راهبر معاصر به بررسی و پیش بینی قیمت دلار فردا 3 اسفند بپردازد.

پیش بینی قیمت دلار فردا

امروز بازار ارز در مسیر نزولی قرار گرفت و قیمت دلار تحت تاثیر بالارفتن احتمال مذاکره ایران و آمریکا بر سر برجام تا ۲۵۲۰۰تومان کاهش یافت اما از آنجا که فقط یک روز تا تحقق وعده ایران برای لغو اجرای پروتکل الحاقی باقی‌مانده، نااطمینانی در بازار ارز تشدید شده و روند آینده دلار برای هیچ کس قابل پیش‌بینی نیست.

 

درحالیکه تا روز پنجشنبه قیمت دلار تا ۲۵۸۵۰تومان بالا رفته بود اما دیروز در پی انتشار خبر پس گرفتن مکانیزم ماشه از سوی آمریکا و لغو محدودیت تردد مقامات ایرانی در نیویورک، و همچنین مذاکرات پی‌در‌پی با کشورهای اروپایی برای قانع کردن ایران در عمل به تعهدات هسته‌ای، قیمت دلار در معاملات پشت‌خطی به مرز ۲۵هزار تومان رسید.

 

این روند نزولی بعد از سخنرانی شب گذشته بایدن در کنفرانس مونیخ که همچنان بر موضع خود که اولین گام باید از سوی ایران برداشته شود پافشاری داشت، متوقف شد و قیمت دلار فردایی به ۲۵۷۰۰تومان افزایش یافت و به نظر می‌رسید با تغییر انتظارات تورمی معامله‌گران که باز هم به آینده برجام بدبین شده بودند، در بازار امروز شاهد رشد دوباره نرخ ارز باشیم.

اما با شروع معاملات امروز بازار آزاد تهران، قیمت دلار به ۲۵۶۰۰تومان رسید و در ادامه روز تا ۲۵۲۰۰تومان پایین آمد که این افت قیمت نتیجه مجاب نشدن معامله‌گران به امن بودن زمان خرید بوده است؛ از طرف دیگر امروز نرخ درهم نیز به سطح ۷۰۰۰تومان کاهش یافت که در تشدید روند نزولی قیمت دلار تاثیرگذار بود.

 

حالا در یک روز باقی مانده تا توقف اجرای پروتکل الحاقی، بازار ارز به حالت اغما درآمده و معامله‌گران به دلیل عدم توانایی در پیش‌بینی قیمت دلار به انتظار تصمیم فردای مسئولان نشسته‌اند؛ باوجود اینکه برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که این کش‌وقوس‌های برجامی همچنان ادامه خواهد داشت اما بیشتر پیش‌بینی‌ها بر احتمال بالای توافق دو کشور است و در این راستا می‌توان به اظهارات امروز سخنگوی دولت اشاره کرد که اظهار کرده‌اند با اطمینان می‌توانیم پیش بینی کنیم که لغو تمامی تحریم‌ها در آینده، نزدیک است.

 

دلار و یورو باز هم ارزان شد

بر اساس اعلام کانون صرافان قیمت دلار نسبت به صبح ۲۵۰تومان و یورو ۵۰۰تومان ارزان شد.

طبق دومین نرخ‌های اعلام شده توسط کانون صرافان در ساعت (۱۷:۱۰) امروز، قیمت دلار نسبت به صبح ۲۵۰تومان و یورو ۵۰۰تومان ارزان شده است.

بر همین اساس قیمت دلار در بازار آزاد به ۲۵۳۵۰ و یورو به ۳۰۵۰۰تومان کاهش یافت.

در صرافی‌ها قیمت فروش دلار به ۲۵هزار و خرید آن به ۲۴۶۰۰تومان رسید.

یورو هم با قیمت ۳۰۱۸۰تومان فروخته می‌شود و نرخ خرید آن ۲۹۷۰۰تومان اعلام شد.

کانون صرافان اولین نرخ ارز در بازار امروز را اعلام کرد. بر این اساس قیمت دلار در بازار آزاد به ۲۵۶۰۰ و یورو به ۳۱هزار تومان رسید.

قیمت فروش دلار در صرافی‌ها ۲۵۲۰۰ و خرید آن ۲۴۸۰۰تومان اعلام شد. یورو با قیمت ۳۰۳۵۰تومان فروخته می‌شود و نرخ خرید آن ۲۹۹۵۰تومان است.

در سامانه نیما دلار با قیمت ۲۴۳۹۲ و یورو ۲۹۰۱۳تومان فروخته می‌شود.
اولین نرخ ارز در صرافی‌ها اعلام شد/ دلار به ۲۵۲۰۰تومان رسید

امروز قیمت فروش هر اسکناس دلار آمریکا ۲۵۲۰۰ و خرید آن ۲۴۸۵۰تومان است.

صرافی‌ها یورو را با قیمت ۳۰هزار تومان می‌خرند و با قیمت ۳۰۵۰۰تومان هم می‌فروشند.

قیمت خرید و فروش پوند در صرافی‌ها به ترتیب ۳۳هزار و ۳۴۶۰۰تومان است.

 

دو شتاب‌دهنده بازگشت ارز

بررسی‌ها درباره این اتفاق، دو شتاب‌دهنده بازگشت ارزها را شناسایی کرده است. رئیس سازمان توسعه تجارت یک علت را «اجرایی شدن مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت» عنوان می‌کند. با این حال، کارشناسان «خوش‌بینی به کاهش نرخ دلار در دی‌ماه» را عامل تسریع بازگشت دلارها می‌دانند.

آخرین آمار بازگشت ارز حاصل از صادرات اعلام شد. بر اساس آمار اعلام شده از سوی معاون وزیر صمت، از ۲۱ فروردین ۹۷ تا ۳۰ دی ۹۹ معادل ۳/ ۴۱میلیارد یورو ارز صادراتی به کشور برگشته است. اما نکته جالب توجه آنکه در دی‌ماه‌ بازگشت ارز نسبت به آذرماه با رشد بیش از ۳ درصدی روبه‌رو بوده است. برخی از کارشناسان تسریع در بازگشت ارز حاصل از صادرات را مربوط به اجرایی شدن مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت می‌دانند. حال آنکه صادرکنندگان همچنان عنوان می‌کنند که این ابلاغیه نیز به‌دلیل آنکه بیشتر به دنبال رفع مشکلات واردات برای تامین مواد اولیه تولید بود، موضوع صادرات را نادیده گرفته است.

این در حالی است که با توجه به شرایط درآمدهای ارزی کشور، تامین مالی واردات از محل صادرات صورت ‌می‌گیرد. اما مشکلات ناشی از بازگشت ارز حاصل از صادرات همچنان پابرجاست. اما برخی دیگر رشد ایفای تعهد ارزی را مرتبط با کاهش نرخ ارز می‌دانند. به عبارتی کاهش ریسک اقتصادی در بازه‌ زمانی دی‌ماه‌ نسبت به آذرماه موجب شده تا رفتار صادرکنندگان برای ایفای تعهد ارزی تغییر کند‌ چراکه نرخ ارز روند نزولی را در این‌ماه‌ طی کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ ارز در دی‌ماه‌ نسبت به آذرماه کاهش ۵/ ۱۳‌درصدی را تجربه کرده است.

همچنین بر اساس آنچه از سوی معاون وزیر صمت اعلام شده ۲۳ هزار و ۱۱۸ صادرکننده مشمول رفع تعهد ارزی هستند که نسبت به مرداد امسال، ۵۰۴ صادرکننده به تازگی وارد میدان شده‌اند. به عبارتی در مدت حدود ۵‌ماه‌، ۵۰۴ بازیگر جدید به عرصه تجارت خارجی در بعد صادرات وارد شده‌اند. اما باید دید این افزایش تعداد، نتیجه اصلاح سیاست‌های اتخاذ شده در جهت تسهیل تجارت است یا نتیجه سیاست‌های نادرستی است که زمینه سوء‌استفاده را در بخش صادرات به‌واسطه کارت‌های یکبار مصرف فراهم آورده است.

موضوع کارت‌های یکبار مصرف پیش از سال ۹۷ معضلی جدی در بخش واردات محسوب می‌شد اما پس از آنکه سیاست‌های ارزی جدید به دلیل تلاطم‌های بازار ارز در بخش صادرات وضع شد، کارت‌های یکبار مصرف در صادرات فعال شد به‌گونه‌ای که چندی پیش رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد که برخی از کسانی که رفع تعهد ارزی نکرده‌اند، کارتن‌خواب بوده‌اند. فعالان اقتصادی بر این باورند که بخشنامه‌های متعدد و گاه متناقض ارزی درخصوص بازگشت حاصل از صادرات به کشور موجب شده تا عده‌ای از این شرایط سوء‌استفاده کنند و ارزهای حاصل از صادرات خود را به کشور بازنگردانند. به گفته صادرکنندگان، در طول سه سال گذشته تعداد صادر‌کنندگان تقلبی به‌اندازه همه صادرکنندگان در طول دهه‌های گذشته بوده است.

علت هم آن است که در طول سه سال آنچه قوانین و مقررات ایجاب می‌کرده، بسترساز مناسبی برای خلافکاران و کسانی که قانون را دور می‌زدند بوده است. آنها عامل اصلی به‌وجود آمدن این صادر‌کنندگان و کارت‌های موقت را قوانین نادرستی می‌دانند که از سال ۹۷ به‌وجود آمده است. اما از بعد دیگر، برخی از کارشناسان بر این باورند که فضای بین‌المللی ناشی از کاهش ریسک‌های غیراقتصادی از یک سو و تصمیماتی که در جهت تسهیل تجارت در چند‌ماه‌ اخیر اتخاذ شده از سوی دیگر، موجب شده است که تجار بیشتری پا به عرصه تجارت خارجی بگذارند چراکه نسبت به آینده خوش‌بین هستند.

 

تسریع بازگشت ارز

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: میزان صادرات غیرنفتی مشمول رفع تعهدات ارزی تا پایان شهریورماه سال جاری ۷/ ۶۵ میلیارد یورو برآورد شده که با احتساب حداکثر زمان ایفای تعهدات ارزی، میزان تعهدات ارزی صادرکنندگان تا پایان دی ‎ماه سال جاری ۹/ ۵۹ میلیارد یورو است.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم تعداد صادرکنندگان مشمول رفع تعهدات ارزی را ۲۳۱۱۸ صادرکننده اعلام و اظهار کرد: این تعداد نسبت به مردادماه سال جاری با افزایش ۵۰۹ صادرکننده از رشدی معادل ۳/ ۲درصد برخوردار بوده است.

وی افزود: تعداد صادرکنندگان در شهریورماه بیشترین رشد را در شش‌ماه اول سال جاری داشته و از رشد یک درصدی فروردین به رشد ۳/ ۲درصدی رسیده است. مسوول کمیته اقدام ارزی میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات از ۲۱ فروردین ۹۷ تا ۳۰ دی ۹۹ را ۳/ ۴۱ میلیارد یورو اعلام کرد که با افزایش ۲/ ۱میلیارد یورو نسبت به‌ماه‌ قبل نشان‌دهنده رشدی معادل ۱/ ۳ درصد است. زادبوم افزایش میزان ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان را ناشی از اجرایی شدن مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت دانست و اظهار امیدواری کرد با ابلاغ دستورالعمل تکمیلی و اجرایی مصوبه مذکور، شرایط برای ایفای تعهدات صادرکنندگان تسهیل شود.

 

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: