صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۰۳ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - 2021 February 21
کد خبر: ۷۸۳۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
یادواره کاربران فضای مجازی در سالروز آغاز عملیات خیبر؛

فرمان امام خمینی (ره) برای حفظ جزایر مجنون چه بود؟

امروز سوم اسفندماه سالروز آغاز «عملیات خیبر» است. این عملیات در سوم اسفندماه سال ۶۲ در ساعت 21:30  و در منطقه هورالهویزه با رمز یا رسول‌الله انجام شده است. حالا پس از گذشت 37 سال از روز آغاز عملیات غرورآفرین خیبر کاربران فضای مجازی یادوخاطره شهدای این عملیات و دفاع مقدس را گرامی‌داشتند.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ امروز سوم اسفندماه سالروز آغاز «عملیات خیبر» است. این عملیات در سوم اسفندماه سال ۶۲ در ساعت 21:30  و در منطقه هورالهویزه با رمز یا رسول‌الله انجام شده است، جغرافیای طبیعی هورالهویزه (منطقه عملیاتی خیبر) منطقه‌ای در شرق رودخانه دجله در کشور عراق است که از شمال به الغدیر و از جنوب به «القرنه» و «کلایه» و از سمت دیگر به منطقه زید محدود می‌شود. این مکان منطقه‌ایعموما هم سطح دریا است که در بعضی مناطق سطح آب آن دو تا سه متر بالاتر از آب دریا و نسبت به مناطق هم جوار گودتر است و در مسیر رودخانه‌های قدیمی‌ و دائمی‌ به وجود می‌آید. همچنین آب «رودخانه صویب» که ادامه نهری از کرخه است و از وسط هور می‌گذشته، بعدها به علت مسدود شدن مجاری خروجی رودخانه در سطح زمین‌های اطراف پخش و به آب هورالهویزه اضافه شده است.

 

ارگان‌هاي‌ عمل‌كننده، سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامي‌ در جزاير مجنون‌ و هورالهویزه و ارتش‌ جمهوري‌ اسلامي‌ در پاسگاه‌ زيد بودند. هدف از عملیات عبارت بود از انهدام نیروهای سپاه سوم عراق، تأمین جزایر مجنون شمالی و جنوبی، ادامه تک از جزایر و محور طلائیه به سمت منطقة «نشوه» و الحاق به نیروهایی که از محور زید به دشمن حمله می‌کردند.در جريان عملیات خیبر، منطقه‌ای به وسعت 1000 کیلومتر مربع در هور، 140 کیلومتر مربع در جزایر مجنون و 40 کیلومتر مربع در طلاییه آزاد گرديد.

 

گفتني است كه، در این عملیات فرماندهان جنگ به اهمیت تاثیر تجهیزات دریایی و آبی – خاکی برای کسب نتایج مهم و حیاتی پی بردند و نیز سپاه پاسداران به یکی از ضرورت‌های حساس و حیاتی در تکمیل و توسعة سازمان خود آگاه گردید و آن لزوم ایجاد تقویت و توسعه یگان های دریایی برای انجام عملیات های آبی – خاکی بود. این رهیافت، قابلیت سپاه در انجام عملیات عبور از هور و رودخانه‌های بزرگ توسعه داد و هسته اصلی عملیات های بدر، والفجر8، کربلا3، 4 و 5 و نیز زمینه‌ای برای تشکیل نیروی دریایی سپاه پاسداران گردید.

 

كشته‌ها و خسارت عراق در این عملیات به این شرح می‌باشد: کشته و زخمی شدن حدود 15000 نفر؛، به اسارت درآمدن 1140 نفر، انهدام 150 تانک و نفربر و 200 خودرو، به غنیمت در آمدن 10 تانک و 60 کامیون، انهدام 21 تیپ به میزان 20 تا 100 درصد.

 

حالا پس از گذشت 37 سال از روز آغاز عملیات غرورآفرین خیبر کاربران فضای مجازی یادوخاطره شهدای این عملیات و دفاع مقدس را گرامی داشتند، کاربری با بازخوانی بیانات بنیانگذار انقلاب اسلامی درخصوص عملیات خیبر در صفحه خود با انتشار تصویری از سردار شهید مرتضی یاغچیان نوشت: «عملیات #خیبر همان عملیاتی است که #امام_خمینی(ره) حفظ #جزایر_مجنون را در آن حفظ اسلام اعلام کردند. مردانی که از این عملیات برگشتند «خیبری» لقب گرفتند. سوم اسفند سالروز این عملیات است.» تصاویر پرتکرار این روز در فضای مجازی نیز تصاویر فرماندهان شهید دو لشکر ۲۷ حضرت محمد رسول الله (ص) سردار حاج محمد ابراهیم همت و شهید سردار حمید باکری جانشین فرمانده لشگر 31عاشورا است، دیگر کاربران فضای مجازی با انتشار تصاویر این دو شهید والامقام یادخاطره آنان را زنده‌نگاه داشتند.

 

در ادامه برخی از پست‌های اینستاگرامی و توییت‌های کاربران فضای مجازی درباره عملیات «خیبر» را مرور می‌کنیم:

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسن
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
درود بر فرمانده غیور ایرانی سردار سرلکشر شهید محمدابراهیم همت
ای کاش منش و روش این سرداران عزیر اسلام استمرار داشته باشه
یا علی مدد