صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۰:۳۹ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - 2021 February 22
کد خبر: ۷۸۴۷۴
«راهبرد معاصر» بررسی می‌کند؛

واکنش‌های توییتری به رفتار مجلس در قبال توافق دولت با آژانس انرژی اتمی

چهره‌های فعال رسانه‌ای و سیاسی در جریان رفتار مجلس درباره توافق دولت با آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای واکنش‌ نشان دادند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ سفر رافائل گروسی به تهران واکنش های زیادی را در بر داشت، پیش از سفر وی گمانه زنی‌ها مبنی بر این بود که وی قرار است، مانع جمهوری اسلامی ایران برای لغو پروتکل الحاقی شود، گمانه‌زنی های کارشناسان سیاسی و بین‌المللی از اهداف سفر رییس آژانس انرژی اتمی درست بود و سفر رییس آژانس انرژی اتمی با هدف ممانعت از لغو پروتکل الحاقی و جلوگیری از اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی صورت گرفته بود، اما «رافائل گروسی» با وجود گفتگو با مقامات دولتی نتوانست نتیجه مورد نظر خود را کسب کند و نهایتا دولت و آژانس انرژی اتمی به این تفاهم رسیدند تا طی یک تفاهم فنی دوجانبه موقت، سازگار با قانون، که به موجب آن آژانس فعالیت های ضروری راستی آزمایی و نظارت خود (طبق فهرست فنی پیوست) را برای مدت تا سه ماه ادامه دهند. دراین بیانیه آورده شده است؛ که دولت به منظور پایبندی به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی (قانون) تحت عنوان "اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران" (قانون)، ایران اجرای اقدامات داوطلبانه، آنگونه که در برجام آمده اند، را از۵ اسفند ۱۳۹۹ متوقف خواهد کرد. همچنین جمهوری اسلامی ایران به اجرای کامل و بدون محدودیت موافقت نامه جامع پادمان خود با آژانس، همانند قبل، ادامه خواهد داد و مرور منظم این تفاهم فنی با هدف اطمینان از حصول به اهداف آن از سوی دو طرف صورت خواهد گرفت. با این حال نمایندگان مجلس شورای اسلامی و منتقدان دولت متعقدند فرصت سه ماهه ذکر شده در بیانیه مشترک ایران و آژانس انرژی اتمی به نوعی نادیده انگاشتن «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» و دور زدن آن است.

 

این اختلاف نظرها در حالی است که، «کیوان خسروی» سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی امروز (دوشنبه) اعلام کرد که همه نظارت‌های فراپادمانی از فردا پنجم اسفند متوقف خواهد شد. و در خصوص اجرای بدون وقفه این قانون در مجموعه ارکان کشور اجماع وجود دارد و سازمان انرژی اتمی ضمن آن که تاکنون مفاد قانون را اجرا کرده، زمینه قطع نظارت های فراپادمانی را نیز فراهم کرده است.

 

واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری نیز  در این باره افزوده است: به آژانس اعلام کردیم که در ایران، دولت و همه مسئولان متفق‌القول هستند که قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها باید اجرا شود.وقتی مجلس، قانون را تصویب می‌کند آن قانون لازم‌الاجراست. هیچ بهانه‌ای را برای طرف‌های مقابل برجام نگذاشتیم که از ما بخواهند قانون را اجرا نکنیم و قانون باید در پنجم اسفند اجرا شود.

 

 با این حال ظهر امروز نمایندگان مجلس با ۲۲۱ رای موافق، ۶ مخالف و ۷ ممتنع با استنکاف دولت از اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران و ارسال آن به قوه قضاییه موافقت کردند.

 

این اختلاف نظرها موجب شد تا چهره‌های فعال رسانه‌ای و سیاسی امروز و در جریان رفتار مجلس درباره توافق دولت با آژانس بین المللی انرژی اتمی واکنش‌ نشان دهند.

 

در این گزارش واکنش‌ برخی از فعالان سیاسی و رسانه‌ای طیف‌های سیاسی کشور را با هم مرور می‌کنیم: 

 

 

 

 

 

 

توضیح ضروری: *درج نظرات کاربران فضای مجازی به معنای تایید و یا رد این دیدگاه‌ها توسط «راهبرد معاصر» نیست.*

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: