صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۰۹ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - 2021 February 25
کد خبر: ۷۸۶۹۷
علی رحمانی، رئیس اسبق بورس اوراق بهادار تهران در گفتگو با راهبرد معاصر تشریح کرد:

تبعات مداخله در بازار بورس

علی رحمانی، رئیس اسبق شرکت بورس اوراق بهادار تهران با انتقاد از عملکردهایی که منتهی به کاهش اعتماد مردم به بازار سرمایه می شود، گفت: هر گونه مداخله و قیمت گذاری دستوری در بورس ممکن است برای کوتاه مدت جواب بدهد اما در دراز مدت چالش‌های بازار سرمایه را افزایش می‌دهد.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ بازار سرمایه از سال گذشته رشدهای غیر منطقی و غیر قابل قبولی داشت؛ موضوعی که با انتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار سرمایه مواجه شد تا اینکه در نیمه‌های مرداد ماه سال جاری بازار از نفس افتاد و با قرمز پوش شدن بورس خروج سرمایه‌ها به دلیل زیان‌های شدید به یک پروسه و روال در بازار تبدیل شد به نحوی که نگرانی از عدم اعتماد به بازار سرمایه افزایش یافته است. دکتر علی رحمانی اولین مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران و استاد اقتصاد درباره فراز و نشیب بازار بورس و نقش مسوولین در این تلاطمات با راهبرد معاصر به گفتگو نشسته است، که در ادامه می خوانید.

 

علی رحمانی رئیس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا در گفت و گو با راهبرد معاصر با انتقاد از عملکردهایی که منتهی به کاهش اعتماد مردم به بازار سرمایه شد گفت: بی شک بازار سرمایه برای کشور ثروتی ملی به شمار می رود که باید از ظرفیت های آن برای توسعه اقتصاد کشور استفاده کرد. بنده زمانی که در بورس تهران به عنوان مدیر عامل حضور داشتم بازار سرمایه به وسعت این روزها نبود لذا باید قدر این ثروت ملی را دانست.

 

وی در ادامه افزود: به خاطر دارم آن زمان حجم معاملات بازار سرمایه 4 میلیارد تومان بود، روزی که سهام فولاد مبارکه عرضه شد همه سهم آن به فروش نرسید، سهام سازمان‌ها و شرکت‌های دیگر مثل مس نیز دچار چنین سرنوشتی شد به نحوی که از شستا درخواست کردیم که باقیمانده سهام را خریداری کند، در حالی که پنجره‌ای به اقتصاد ایران به عنوان یک شبکه بسیار گسترده و بزرگ به نام بورس رو کرده است که حتما باید از فرصت‌های آن برای توسعه اقتصاد استفاده کرد.

 

وی درباره فرصت بازار سرمایه برای دولت نیز گفت: به هر حال مشخص است که دولت نمی تواند از این شبکه مالی مهم چشم پوشی کند، گواه این موضوع هم فروش اوراق دولتی در بازار سرمایه است در غیراین صورت تورم بیشتری بر اقتصاد ایران تحمیل شده بود چرا که اگر فرصت عرضه و فروش اوراق در بورس فراهم نبود دولت راهی به جز چاپ پول و استقراض از بانک مرکزی نداشت لذا آن زمان تورم بسیار شدیدی بر اقتصاد و معیشت مردم تحمیل می گردید.

 

 علی رحمانی در توصیه به دولت و بانک مرکزی در خصوص رویکرد آنها به بورس گفت: قطعا بانک مرکزی باید نگاه درستی به بازار سرمایه داشته باشد و بازار سرمایه را رقیب خود نداند، بلکه بازار سرمایه را هم در کنار خود به عنوان جایگاهی برای رشد و توسعه اقتصادی در نظر بگیرد به این معنا که سیاست گذاری‌های بانک مرکزی همه بازارها و بازار سرمایه را در برگیرد.

 

وی دراین باره خاطر نشان کرد: از این رو ما حتما به شورای ثبات مالی با یک نگاه درست و حرفه‌ای به بازار سرمایه در دولت و بانک مرکزی نیازمندیم. دولت و بانک مرکزی باید به این موضوع واقف باشند که بازار سرمایه برای اقتصاد کشور یک ثروت است لذا از فرصت‌های بازار برای توسعه و رشد اقتصاد کشور باید به درستی استفاده شد و در این مسیر تعارفات به کنار گذاشته شود.

 

علی رحمانی مدیر عامل اسبق بورس تشریح کرد: یکی از موارد تعارفاتی که باید کنار گذاشته شود این است که نباید هر شرکتی وارد بازار سرمایه شود به این دلیل که عرضه‌ها در بازار کم است این موضوع توجیهی برای راه دادن هر شرکتی به بورس نیست، بلکه شرکت‌ها باید با دقت زیاد انتخاب شوند، شرکت‌هایی باید وارد بورس شوند که اندازه آنها مشخص است یعنی براساس اصول فدراسیون جهانی بورس می توانند سهام خود را در بازار سرمایه عرضه کنند، لذا اگر خواهان بازار سرمایه موفق، کارآمد و تاثیرگذاری بر روند مطلوب اقتصاد هستیم باید براساس ضوابط فدراسیون جهانی بورس شرکت‌ها را پذیرش کنیم.

 

وی با انتقاد از مداخله‌ها و قیمت گذاری‌های دستوری در بورس خاطر نشان کرد: هر گونه مداخله و قیمت گذاری دستوری در بورس ممکن است برای کوتاه مدت جواب بدهد اما در دراز مدت چالش ها را افزایش می‌دهد و چند سال آینده شاهد بلایی خواهیم بود که بر سر بورس آورده است، لذا یکی از مهمترین نیازهای ما برای توفیق و توسعه بازار سرمایه پرهیز از جو زدگی سیاسی و هر گونه بازی وسیاسی است، بلکه باید به سمت اتخاذ تصمیمات درست و منطقی مبتنی بر واقعیت های بازار برویم و اجازه دهیم که هیات مدیره سازمان بورس براساس نیازها ومقتضیات اصولی بازار تصمیم سازی کنند اگر در امورات بورس دخالت صورت بگیرد هیات مدیره بورس قادر به اتخاذ تصمیات درست نخواهد بود لذا دود آن به چشم سرمایه گذاران و در وهله بعدی به چشم همه مردم می رود.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: