صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۲۱ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - 2021 February 27
کد خبر: ۷۸۹۵۳
سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با راهبرد معاصر تشریح می کند:

برنامه هسته ای ایران در روزهای پساتوافق با آژانس

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین المللی در خصوص سرنوشت پرونده هسته ای ایران گفت: دولت باید قانون مجلس را رعایت کند، ضمن اینکه ما حتی اگر نیاز داشته باشیم علاوه بر غنی سازی 20 درصدی برای پیشرانهای هسته‌ای غنی‌سازی ۶۰ درصدی نیز می توانیم داشته باشیم .

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ علی رغم اینکه جمهوری اسلامی ایران از سال 2016 تا کنون تمامی تعهدات برجامی خود را اجرا کرده اما دولت آقای بایدن که زیر پا گذاشتن قوانین و تعهدات بین المللی توسط دولت ترامپ را نکوهش می کردخود نیز در همان گردابی می چرخد که ترامپ در آن دست و پا می زد. با اینکه بایدن از بازگشت به برجام سخن گفت اما وی نیز به دنبال تحقق زیاده خواهی اربابان صهیونیسم خود است اما جمهوری اسلامی ایران همانند سایر اعضای برجام از یک تعهد یک طرفه بیرون می رود لذا موعد جمهوری اسلامی ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی و به طرفین برجام از امروز آغاز شده است که راهبردهای آن توسط مقام معظم رهبری با کلید واژه یک صدایی و همگرایی داخلی و لغو کلیه تحریم ها عنوان شده است. سید رضا صدرالحسینی کارشناس بین الملل در این باره به چند نکته اشاره کرده است.

 

 

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین المللی در گفت وگو با راهبرد معاصر در خصوص مسائل پیش آمده بین ایران و آمریکا و راهبردهای جمهوری اسلامی ایران و سفر رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران گفت: با توجه به فراز و فرودهایی که در طول تاریخ پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی مشاهده شد، جمهوری اسلامی ایران از اردیبهشت سال جاری در مسیر کاهش تعهدات برجامی خود قرار گرفت. در حقیقت جمهوری اسلامی به این شکل برای فهماندن این نکته که ما علی رغم اینکه توجه کاملی به دغدغه های بین المللی داریم اما در برابر حقوق ملت خود نیز کوتاه نمی آییم لذا در این باره با کاهش پنج گام، تعهدات برجامی خود را همانند طرف های غربی به کناری گذاشت.

 

وی دراین باره افزود: با توجه به آنچه توسط بایدن در دوران انتخابات بیان شده بود انتظار می رفت که جمهوری اسلامی ایران به حق برجامی خود در یک توافق نامه بین المللی برسد اما پس از گذشت یک ماه از مستاجر شدن بایدن در کاخ سفید متاسفانه شاهد بدعهدی مجدد مقامات آمریکایی و واکنش های منفی آنها نسبت به خواسته به حق جمهوری اسلامی ایران هستیم.

 

صدرالحسینی تبیین کرد: ظاهر قضیه این است که گویا ما به تعهدات خود عمل نکردیم، چرا که آمریکایی ها خواستار افزودن محورهایی به بحث های برجامی هستند، موضوعاتی که به هیچ وجه در چارچوب توافق برجام نیست لذا مجلس شورای اسلامی قانونی را برای احقاق حقوق هسته‌ای ملت ایران به تصویب رساند و برای این موضوع موعد مشخصی تعیین کرد.

 

وی در خصوص پایان رسیدن ضرب العجل تعیین شده از سوی مجلس شورای اسلامی  گفت: با توجه به اتمام ضرب‌العجل احتمال می رود آقای رافائل گروسی در سفر چند روز گذشته خود احتمال قریب به یقین مأموریتی از جانب اروپا و آمریکا بر عهده داشته است با توجه به اینکه مدت زیادی از سفر وی به ایران نگذشته بود و بازرسان در ایران کار خود را به خوبی انجام می دادند و مجموعه دوربین ها بر همه اقدامات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نظارت مستمر داشت، لذا  مشخص بود سفر وی به دلیل مسائل فنی نبوده است، از این  رو به نظر می رسد رافائل گروسی به دنبال به تعویق انداختن اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی بود.

 

صدرالحسینی دراین باره خاطر نشان کرد: به هر حال از سوی دولت با آقای گروسی  تفاهمی صورت گرفت بر مبنای اینکه دوربین ها به مدت 3 ماه در دسترس نباشد اما بازرسان به شکل سابق به وظایف خود عمل کنند اما در طول سه ماه به شرط لغو و برداشتن تحریم ها تصاویر گرفته شده توسط دوربین ها به آژانس تحویل داده شود در غیر این صورت فیلم ها در اختیار کسی قرار نمی گیرد و با صلاحدید  جمهوری اسلامی روی آنها اقدام می شود، تفاهم دولت با آقای گروسی در مورد اعتراض نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و مجلس به این موضوع واکنش نشان داد. مجلس معتقد است دولت قانون مجلس را عمل نکرده است.

 

کارشناس مسائل بین الملل درباره رهنمودهای اخیر مقام معظم رهبری در این موضوع خاطر نشان کرد: باید توجه داشته باشیم همه اقداماتی که دولت در راستای این موضوع در طول هفته های اخیر انجام داده بود مثل غنی‌سازی ۲۰ درصد، ساخت فلز اورانیوم، میله های فلزی اورانیوم و کاهش دسترسی ها، امامسئله بازرسی‌ها مورد توافق دولت نبود و تفاهمی که با آقای گروسی کردن این اشکال را دارد که از نظر مجلس مناسب نیست. این موضوع توسط مقام معظم رهبری به عنوان فصل الخطاب با چند کلید واژه بیان شد مسائلی که باید مورد توجه دولت و مجلس قرار بگیرد. هر چند قبل ازاشاره به کلید واژه هایی که از بیانات رهبر انقلاب باید بدان توجه کرد می توان گفت همه اقدامات دولت براساس قانونی که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده بود خروج از ان پی تی در آن نبود اما خروج و عدم اجرای پروتکل الحاقی به طور کامل در آن وجود داشت که این مساله باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

وی درباره رهنمودهای رهبر انقلاب گفت: مقام معظم رهبری در این رابطه همگرایی مجلس و دولت را مثال زدند ضمن اینکه به قانون خوبی که مجلس تصویب کرده بود اشاره داشتند که دولت باید قانون مجلس را رعایت کند، ضمن اینکه ما حتی اگر نیاز داشته باشیم علاوه بر غنی سازی 20 درصدی برای پیشرانهای هسته‌ای غنی‌سازی ۶۰ درصدی نیز می توانیم داشته باشیم .

 

صدرالحسینی درباره تاکید مقام معظم رهبری بر محور وحدت داخلی در برابر مسائل بین المللی و برجامی گفت: نکته ای که در سخنان مقام معظم رهبری باید برجسته شود مساله یک صدایی داخلی است به نحوی که از داخل کشور حتما باید یک صدا به گوش بین الملل برسد به همین دلیل هم اعلام کردند آنچه که دولت انجام داده کار خوب و مناسبی بوده از فردا همه کارها را دولت انجام می‌دهد در حقیقت قانون مصوب مجلس مور تاید است لذا در جمع‌بندی نهایی باید گفت همه تلاش نظام جمهوری اسلامی بهره مندی کامل از حقوق هسته‌ای صلح آمیز است در این رابطه هیچ گونه تغییری رخ نداده و این موضوع در دستور کار است که استفاده از توانمندی بومی هسته ای صورت بگیرد علوم و صنعت هسته‌ای به عنوان یک اصل در جمهوری اسلامی وجود دارد دولت هم نسبت به این مسئله پایبند است و دولت هم موظف به اجرای قانون مجلس است لذا امیدواریم از همین امروز شاهد کمترین تنش در داخل در حوزه مسائل هسته‌ای باشیم ، چرا که در شرایطی که دشمن با جنگ نرم به دنبال افزایش تفرقه، شکاف و دوگانه سازی در میان مسوولان جمهوری اسلامی است رهبر انقلاب همه را به یک صدایی فراخواندند تا توطئه های دشمن خنثی شود.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: