صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۰:۴۹
  • سه‌شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱
  • Tuesday 15 November 2022
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - 2021 March 04
کد خبر: ۷۹۴۵۲
مصطفی خوش چشم، تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

«بایدن» سیاست های «ترامپ» را در منطقه دنبال می کند

مصطفی خوش چشم،تحلیلگر مسائل بین الملل براین باور است که درباره سیاست های بایدن مثل ترامپ است و فرق های اندک تاکتیکی وجود دارد اما به لحاظ استراتژی به نظر می رسد اقدامات سیاسی، نظامی و امنیتی بایدن ادامه دهنده راه ترامپ است؛ چرا که ترامپ هم به دنبال همین استراتژی عمده در منطقه غرب آسیا بود که ائتلافی عربی و عبری را تشکیل بدهد.

 

مصطفی خوش چشم تحلیلگر مسائل بین الملل، در گفت و گو با راهبرد معاصر، در پاسخ به این پرسش، که آیا با حضور بایدن در کاخ سفید فصل جدیدی در منطقه غرب آسیا رقم خواهد خورد، گفت: به نظر می رسد، بایدن در برخی موارد استراتژی های ترامپ را دنبال می کند اگرچه شدت این استراتژی ها متفاوت است از جمله روش برخورد بایدن با عربستان و بن سلمان، در زمینه ترور روزنامه نگار عربستانی جمال قاشقچی، مشابه با کاری است که ترامپ کرد و هر دو بخاطر منافع اقتصادی از تنبیه ولیعهد سعودی سرباز زدند. البته هر دو (بایدن و ترامپ)عربستان را بعنوان یک شریک و همکار در منطقه نگاه می کنند.

 

وی در ادامه این افزود: در زمینه مسائل اسرائیل هم همانطور که از پیش تصور می شد همواره حمایت امریکا از اسرائیل ادامه پیدا خواهد کرد اگرچه میزان و شدت آن ممکن است تا حدی متفاوت باشد. در زمینه محور مقاومت و ایران هم نگاه بایدن کاملاً مشخص است و ادامه استراتژی مهار است همچنین در زمینه محور مقاومت بایدن همان کار و خطی را دنبال می کند که ترامپ دنبال می کرد. اگرچه ممکن است تفاوت های کوچکی وجود داشته باشد از جمله این که آقای بایدن اصرار داشته باشد خروج نیروهای امریکا از منطقه را متوقف کند ولیکن در هر حال استراتژی ثابت دوران ترامپ و بایدن در منطقه مشتمل بر ایجاد یک ائتلاف و جبهه عربی و عبری برای ایجاد یک فرد و مهار قدرت محور مقاومت است.

 

خوش چشم تصریح کرد: در این راستا بایدن سعی می کند تا ادامه راه آقای ترامپ را برود و محور عربی مشتمل بر عربستان، امارات و بحرین را حداقل و بعد شاید چند کشور دیگر را با اسرائیل در یک اتحاد نظامی قرار دهد تا آنها را در جلوی پیکان مقابله با محور مقاومت قرار دهد.

 

او با اشاره به اینکه بایدن و ترامپ تفاوت چندانی ندارند افزود: فرق های اندک تاکتیکی وجود دارد اما به لحاظ استراتژی به نظر می رسد اقدامات سیاسی، نظامی و امنیتی آقای بایدن ادامه دهنده راه آقای ترامپ است چرا که ترامپ هم بدنبال همین استراتژی عمده در منطقه غرب آسیا بود که ائتلافی عربی و عبری را تشکیل بدهد تا بتواند با کمرنگ کردن میزان حضور نظامی –امنیتی امریکا تمرکز امریکا را بر شرق آسیا و مهار اقتصادی چین قرار دهد.

 

این تحلیلگر اظهار کرد: بایدن با اندکی تفاوت همین راه دونالد ترامپ را ادامه می دهد. جا دارد این مطلب را اضافه کنم که اگر تماس بین بایدن با نتانیاهو و ملک سلمان با فاصله چشمگیری صورت گرفت بخاطر این بود که جو بایدن درگیری سیاست های داخلی امریکا بود وگرنه بایدن این دو کشو را در سایه قرار نمی دهد و حتی می توان گفت در حوزه سیاست خارجی در منطقه غرب اسیا بدنبال ایجاد یک ائتلاف و محور عربی و عبری است.

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سیاست ترامپ در قبال امارات و عربستان و برخی از کشورهای عربی داشته توسط بایدن ادامه می یابد؟ گفت: هر دو به دنبال این هستند که یک محور عربی و عبری را تشکیل دهند و این در گام های پیاپی انجام می شود. در گام اول، عادی سازی روابط با اسرائیل است و در گام بعد، ایجاد یک ائتلاف نظامی متشکل از این دو یعنی امارات، بحرین، عربستان و اگر بتوانند کشورهای عربی کوچکی به این محور اضافه می کنند و در ائتلاف با اسرائیل قرار می دهند تا بعد از این عادی سازی ها و رسمیت یافتن روابط زمینه های مورد نیاز برای همکاری های نظامی و حضور نظامی اسرائیل در منطقه فراهم شود.

 

خوش چشم در پایان درباره راهبرد ایران در مقابل سیاست های بایدن در منطقه اذعان کرد: قطعاً راهبرد ایران راهبرد مقاومت در ابعاد مختلف و مقاومت فعال است. در بعد اقتصادی تقویت اقتصاد ملی و مقاومتی و گسترش همکاری ها با کشورهای دوست و قدرت های آسیایی و منطقه و روسیه است و در دیگر ابعاد تقویت مولفه های قدرت جمهوی اسلامی در حوزه های هسته ای، موشکی، منطقه ای و دیگر حوزه هایی که ایران در آن مزیت نسبی دارد که راهکار اصلی جمهوری اسلامی است تا همواره در این موازنه جایگاه رو به صعودی را برای خود ببیند و دست خود را قوی تر کند.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: