صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۴۷ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - 2021 March 07
کد خبر: ۷۹۹۲۲

زمان واریز بیمه بیکاری کرونا+ جزئیات

مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی زمان واریز بیمه بیکاری کرونا را تا پایان هفته اعلام کرد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ شکوری، مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی از واریز بیمه بیکاری کرونا تا پایان هفته جاری خبر داد. جزئیات بیشتر از جدیدترین مرحله واریز بیمه بیکاری کرونا، شرایط ثبت نام بیکاری کرونا و ... را در زیر می خوانیم.

 

در دوران کرونا یک میلیون و ۲۳۰ هزار نفر واجد شرایط دریافت مقرری بیمه بیکاری شده بودند که فهرست آن‌ها در ۹ مرحله به سازمان برنامه و بودجه ارسال شد.

 

زمان واریز بیمه بیکاری کرونا

 

مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی از واریز بیمه بیکاری ایام کرونا به حساب جاماندگان تا پایان این هفته خبرداد.

 

چه تعداد ایرانی بیمه بیکاری کرونا می گیرند؟

 

شکوری، مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: در دوران کرونا یک میلیون و ۲۳۰ هزار نفر واجد شرایط دریافت مقرری  بیمه بیکاری شده بودند که فهرست آن‌ها در ۹ مرحله به سازمان برنامه و بودجه ارسال شد.

 

مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی افزود: پرداخت مقرری در دو مرحله به تاخیر افتاد که تامین اعتبار برای آن‌ها صورت گرفته است.

 

شکوری افزود: با هماهنگی خزانه داری مبلغ جاماندگان به حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز شد.

 

به گفته، در تلاش هستیم با ارزیابی های انجام شده این مبلغ را تا پایان هفته به حساب جاماندگان ارسال کنیم.

 

 

جاماندگان «بیمه بیکاری» چه کنند؟

 

۲۵ اسفند ماه ۹۸ بود که محمد شریعتمداری در توئیتر خود نوشت: برای پیشگیری از شیوع ‫کرونا‬ و حفظ سلامت کارگران‬ مشمول ‫قانون کار و تأمین اجتماعی‬ که شغل خود را از دست داده‌اند، ازاین‌پس برای ثبت درخواست بیمه بیکاری نیاز به مراجعه حضوری ندارند...


به‌گفته وی، به‌منظور رعایت مهلت قانونی بیمه بیکاری، کارگران مشمول می‌توانند به سامانه https://bimehbikari.mcls.gov.ir/ مراجعه کنند. متقاضیان پس از ثبت‌نام کد رهگیری با امکان ذخیره و چاپ دریافت کردند و سپس ادامه فرآیند نیز اطلاع رسانی شد.

 

در تبصره ۲ قانون بیمه بیکاری آمده است: بیمه‌شدگانی که به‌علت بروز حوادث قهریه و غیرمترقبه از قبیل سیل، زلزله، جنگ، آتش‌سوزی و... بیکار می‌شوند با معرفی واحد کار و امور اجتماعی محل از مقرری بیمه بیکاری استفاده خواهند کرد.

 

همچنین در تبصره ب ماده ۶ این قانون آمده است بیمه‌شده مکلف است ظرف (۳۰) روز از تاریخ بیکاری با اعلام مراتب بیکاری به واحدهای کار و امور اجتماعی آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی و یا مشابه آن اطلاع دهد. مراجعه پس از سی روز با عذر موجه و با تشخیص هیأت حل اختلاف تا سه ماه امکان‌پذیر خواهد بود.

 

اما پس از به جریان افتادن بیمه بیکاری یکی از گلایه‌های مشمولان میزان اندک مقرری بیمه بیکاری و از سوی دیگر جاماندن از پرداخت بیمه بیکاری بود که گلایه‌های بسیاری را به همراه داشت.

 

برخی بیان می کردند که با وجود ثبت شماره شبای بانکی از چند ماه گذشته اما هنوز خبری از بیمه بیکاری و مقرری بیمه نیست که معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی دراین باره می گوید: بیمه بیکاری برای ۹۰ درصد مشمولان واریز شده است.

 

 

مهرداد قریب، معاون بیمه ای سازمان تامین اجتماعی درباره واریز بیمه بیکاری کرونا برای ۹۰درصد مشمولان گفت: حدود ۸۷۰ هزار نفر برای دریافت مقرری بیمه بیکاری ایام کرونا در سامانه مربوط ثبت نام کرده بودند که اسامی نهایی به وزارت رفاه ارسال، شماره شبای واجدین اخذ و برای خزانه داری ارسال شد ، این مقرری برای ۲۰ روز آخر اسفند، فروردین و اردیبهشت ماه واریز شد.

 

وی ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد افرادی که ثبت نام کرده بودند این مقرری را دریافت کرده‌اند. تعدادی که تا امروز نتوانسته اند این مبلغ را دریافت کنند زیاد نیست اما چند دلیل داشته است از جمله اینکه یا شماره شبا را اشتباه ارسال کرده بودند یا شماره متعلق به خودشان نبوده است.

 

قریب بیان کرد: این افراد می توانند با شماره ۱۴۲۰ تماس بگیرند تا راهنمایی شوند که به چه نحوی مشکل شان حل شود. اگر اطلاعات کامل باشد مشکل ظرف ۴۸ ساعت رفع می‌شود. علت تفاوت مبالغ واریزی این است که معمولا مقرری بیمه بیکاری بر اساس حقوق ۹۰ روز آخر تعیین می‌شود ضمن آنکه مقرری بیمه بیکاری ایام کرونا با تصمیم ستادملی کرونا تصویب و واریز شد و روال دریافت مقرری بیمه بیکاری از خرداد ماه به شرایط عادی برگشته است.

 

 

شرایط بیمه بیکاری در زمان کرونا/ فیلم

 

 
 

برای گزارش بیکاری غیر ارادی فقط یک ماه فرصت دارید

 

برای دریافت مقرری بیمه بیکاری باید حداکثر تا ۳۰ روز از تاریخ بیکار شدن‌تان‌ دست به کار شوید و موضوع را به واحدهای تعاون، کار و رفاه اجتماعی مربوطه اطلاع دهید و آمادگی خود را برای اشتغال مجدد اعلام کنید.

 

اگر بیشتر از یک ماه از بیکاری شما گذشته باشد، باید با شرح دلایل قانع‌کننده و نامه کارفرما به شعبه تامین اجتماعی که کُد کارگاه کارفرما در آنجا قرار دارد، مراجعه کنید.

 

قابل توجه است که مبلغ بیمه بیکاری اشخاص واجد شرایط از روز اولِ شروعِ بیکاری آنان محاسبه و پرداخت می‌شود.

 

شرایط دریافت بیمه بیکاری چگونه است؟

 

اگر شرایط زیر را داشته باشید، بیمه بیکاری به شما تعلق می‌گیرد:

  • مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی باشید
  • تبعه کشورهای دیگر نباشید
  • مستمری‌بگیر، بازنشسته یا از کارافتاده نباشید
  • پیش از بی کاری، حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشید
  • کارفرما، دارای شغل آزاد یا بیمه‌شده اختیاری نباشید
  • به صورت غیر ارادی از کار اخراج شده باشید
  • بیکاری خود را تا ۳۰ روز پس از اخراج به اداره کار اعلام نمایید (البته در موارد خاص، بیش از ۳۰ روز نیز امکان‌پذیر است).

 

نکته: افراد بیمه شده‌ای که به دلیل بروز حوادث غیرمترقبه مانند جنگ، زلزله، آتش‌سوزی و سیل کار خود را از دست می‌دهند، برای دریافت بیمه بیکاری نیازی به داشتن سابقه پرداخت حق بیمه برای مدت زمان مشخص را ندارند. این افراد حتی اگر در اولین روز کاری خود نیز بر اثر چنین حوادثی بی کار شوند، در صورت داشتن سایر شرایط، واجد شرایط بیمه بیکاری خواهند بود.

 

مدت زمان پرداخت بیمه بیکاری

 

مدت زمان دریافت مقرری بیمه بیکاری به سابقه پرداخت حق بیمه توسط شما در زمان اشتغال بستگی دارد. با این حال مدت زمان دریافت بیمه بیکاری، از ۳۶ ماه برای افراد مجرد و ۵۰ ماه برای بیمه‌شده‌های متأهل و متکفل بیشتر نیست.

 

در جدول بیمه بیکاری زیر می‌توانید جزئیات بیشتری از مدت زمان پرداخت آن پیدا کنید:

 

جدول بیمه بیکاری

سابقه پرداخت بیمه مدت زمان دریافت مقرری برای متاهلین مدت زمان دریافت مقرری برای مجردها
۶ تا ۲۴ ماه ۱۲ ماه ۶ ماه
۲۵ تا ۱۲۰ ماه ۱۸ ماه ۱۲ ماه
۱۲۱ تا ۱۸۰ ماه ۲۶ ماه ۱۸ ماه
۱۸۱ تا ۲۴۰ ماه ۳۶ ماه ۲۶ ماه
از ۱۴۱ ماه به بالا ۵۰ ماه ۳۶ ماه

 

 

نکته: افراد مسنی که در زمان بیکار شدن ۵۵ سال سن یا بیشتر و ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند (در صورت عدم اشتغال) می‌توانند تا رسیدن به سن بازنشستگی از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند.

 

نکته ۲: در قوانین آمده است که برای دریافت بیمه بیکاری، شخص بیکار باید حداقل ۶ ماه سابقه کار در یک کارگاه را داشته باشد. با این حال، در زمان مراجعه به دفاتر تامین اجتماعی، کارشناسان مربوطه شرایط دریافت بیمه بیکاری را حداقل یک سال سابقه کار می‌دانند. این نکته را حتما به یاد داشته باشید. 

 

 

مبلغ بیمه بیکاری چقدر است؟

 

طبق قانون، مقرری روزانه بیمه بیکاری ۵۵% متوسط دستمزد، حقوق یا کارمزد روزانه فرد بیمه‌شده است. برای افراد متاهل و متکفل، به ازای هر یک از افراد تحت تکفل (حداکثر تا ۴ نفر) ۱۰% حداقل دستمزد زمان شروع بیکاری به این مبلغ اضافه می‌شود، اما در هر صورت مبلغ کُلی آن نباید از حداقل دستمزد تعیین‌شده برای هر سال کمتر، یا از ۸۰% متوسط دستمزد یا حقوق بیمه‌شده بیشتر باشد.

 

در ضمن، مبلغ بیمه بیکاری بین دهم تا پانزدهم هر ماه به حساب شما در بانک رفاه واریز می‌شود. بنابراین، برای دریافت مقرری حتما باید در این بانک حساب داشته باشید.

 

مدارک مورد نیاز برای بیمه بیکاری چه هستند؟

 

برای به جریان انداختن فرایند دریافت بیمه بیکاری باید با در دست داشتن مدارک زیر به واحدهای اداره تعاون، کار و رفاه ‌اجتماعی مراجعه کنید:

 

  • اصل و کپی قرارداد یکسال آخر کار یا رای صادرشده
  • عکس ۴*۳ جدید (۴ قطعه)
  • اصل و کپی مدرک تحصیلی یا مدرک فنی
  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی
  • اصل و کپی کارت پایان خدمت (برای آقایان)
  • پوشه روغنی (یک جلد)
  • کپی صفحه اول دفترچه بیمه
  • نامه عدم نیاز کارفرما

 

در این نامه باید اشاره شود که از تاریخ … نیازی به حضور شما در مجموعه مربوطه نیست. دقت کنید که تاریخ مندرج در این نامه باید یک روز بعد از تاریخ پایان قرارداد و آخرین روز ذکرشده در لیست بیمه باشد. برای مثال اگر تا ۹۶/۱۰/۳۰ قرارداد دارید، باید در نامه قید شود از تاریخ ۹۶/۱۱/۱ نیازی به حضور شما در کارگاه یا مجموعه نیست.

 

در چه شرایطی بیمه بیکاری قطع می‌شود؟

 

بیمه بیکاری تنها در صورتی قطع می‌شود که فرد بیمه‌شده:

  • مجدداً مشغول به کار شود
  • بدون دلیل موجه از شرکت در دوره‌های کارآموزی یا سوادآموزی خودداری کند
  • از قبول شغل تخصصی خود یا شغل مشابهی که به او پیشنهاد شده، خودداری کند
  • مشمول استفاده از مستمری بازنشستگی یا از کارافتادگی کلی شود
  • با دریافت دستمزد مدت بلاتکلیفی به کار اولیه‌اش برگردد
  • فوت کند
  • مدت‌زمان قانونی دریافت مستمری بیکاری بیمه‌شده (که در بالا درباره نحوه محاسبه آن توضیح داده شد) به پایان برسد

 

چند نکته مهم در خصوص بیمه بیکاری

 

  • بیکارشدگانی که بر اساس مقررات قانون کار و رای صادره از مراجع حل اختلاف به خاطرکوتاهی در انجام وظایف محوله‌شان یا نقض آیین‌نامه‌های انضباطی محل کار توسط کارفرما اخراج شده‌اند، مستحق دریافت بیمه بیکاری نخواهند بود.
  • در صورتی که پس از پرداخت بیمه بیکاری به بیمه‌شده‌، مشخص شود که بیکاری بیمه‌شده، ارادی بوده است، فرد باید تمامی مبالغ دریافتی به‌عنوان مقرری بیمه بیکاری را به سازمان تأمین اجتماعی بازگرداند. به‌علاوه، اگر بیمه‌شده با دریافت دستمزد روزهای بلاتکلیفی به کار قبلی خود باز گردد هم باید مبالغ دریافتی به‌عنوان بیمه بیکاری را به سازمان تأمین اجتماعی بازگرداند.
  • اگر بیمه‌شده بیکار، دوباره مشغول به کار شود اما اشتغال مجدد خود را اعلام نکند و با وجود اشتغال به کار، کماکان به دریافت مقرری بیمه بیکاری ادامه بدهد، باید مقرری بیکاری که از زمان اشتغال مجدد دریافت کرده را به حساب تأمین اجتماعی بازگرداند.
  • در مدت دریافت مقرری بیمه بیکاری، اصطلاحا برای شما بیمه رد می‌شود و این مدت جزو سوابق بیمه‌ای شما به حساب خواهد آمد.
  • مقرری بیمه بیکاری از روز اول بیکاری بیمه‌شده محاسبه می‌شود و قابل دریافت است.

 

امیدواریم که این مطلب توانسته باشد، نحوه استفاده از بیمه بیکاری را به زبان ساده بیان کند. اگر همچنان درباره دریافت بیمه بیکاری سوالاتی دارید می‌توانید به سایت سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنید و در بخش پرسش‌های متداول جستجو کنید یا پرسش خود را از طریق شماره تلفن ۱۴۲۰ با کارشناسان مرکز ارتباطات مردمی این سازمان مطرح کنید.

 

اگر در بین همکاران، دوستان و آشنایان خود اشخاصی را می‌شناسید که دانستن این اطلاعات درباره شرایط بیمه بیکاری برایشان مفید است، از شما تقاضا می‌کنیم که این مطلب را با ایشان به اشتراک بگذارید.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: