صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۱:۵۸ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - 2021 March 07
کد خبر: ۷۹۹۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

جزئیات تصویب رتبه بندی معلمان سال 1400

رتبه بندی معلمان سال 1400 امروز توسط هیأت وزیران به تصویب رسید و تکلیف نهایی لایحه رتبه بندی فرهنگیان مشخص شد.

به گزارش راهبرد معاصر پس از فراز و نشیب های بسیار در نهایت جدیدترین اخبار رتبه بندی معلمان امروز اعلام شد و تصویب رتبه بندی معلمان سال 1400 خبر خوش امروز وزیر آموزش و پرورش بود و رتبه بندی معلمان سال 1400 امروز توسط هیأت وزیران به تصویب رسید و تکلیف نهایی لایحه رتبه بندی فرهنگیان مشخص شد.

 

بعد از ظهر امروز یکشنبه 17 اسفند در جلسه هیئت دولت لایحه رتبه بندی معلمان تصویب شد و برای گذراندن مراحل قانونی به مجلس ارسال می شود. گفته می شود پس از تصویب رتبه بندی فرهنگیان توسط دولت نظام مجزایی برای رتبه بندی معلمان در سال 1400 در نظر گرفته است.  مجلس شورای اسلامی در انتظار تصویب رتبه بندی معلمان توسط دولت بود و از بد قولی دولت در ایباره گلایه کرد. مجلس اعلام کرد پس از تصویب لایحه رتبه بندی فرهنگیان توسط دولت و ارائه به مجلس، سریعا رسیدگی خواهد شد.

 

نمایندگان مجلس روز گذشته با بند (و) تبصره (۲) لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ موافقت کردند که بخشی از این لایحه در مورد رتبه بندی معلمان، پرداخت مطالبات معلمان مامور به مدارس خارج از کشور و اعمال مدارک تحصیلی معلمان است. با موافقت این طرح دولت مکلف به اجرای لایحه رتبه بندی معلمان در سال 1400 و سازمان برنامه و بودجه مکلف به ارائه گزارش عملکرد به مجلس شد.

 

رتبه بندی معلمان یکی از اصلی ترین مطالبات معلمان است که تاکنون اجرایی نشده است و با تصویب این طرح توسط دولت و مجلس در سال جدید برای فرهنگیان قابل اجرا می باشد.

 

قوانین بالادستی متعددی برای اجرای رتبه‌بندی معلمان وجود داشت؛ در سال 1392 در اجرای سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، راهبردهای نقشه جامع علمی کشور مبنی بر بالا بردن توان مدیریت منابع انسانی و ارتقای صلاحیت علمی و حرفه‌ای و اعتلای منزلت اجتماعی و رفع مشکلات مادی معیشتی معلمان و نیز در اجرای راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر استقرار نظام سنجش صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای، تعیین ملاک‌های ارزیابی و ارتقای مرتبه(نظام رتبه‌بندی) علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی در آنان، براساس نظام معیار اسلامی و «استقرار نظام پرداخت‌ها براساس تخصص، شایستگی‌ها و عملکرد رقابتی»، نظام رتبه‌بندی حرفه‌ای معلمان پیشنهاد شد.

 

تصویب لایحه رتبه بندی معلمان 

در جلسه بعدازظهر روز یکشنبه هیئت دولت، «لایحه رتبه بندی معلمان» به تصویب هیئت وزیران رسید.در این جلسه که به ریاست حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری برگزار شد، اعضای دولت «لایحه رتبه بندی معلمان» را به تصویب رساندند تا برای سیر مراحل قانونی، به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.

 

توسعه مستمر و نظام مند صلاحیت های تخصصی، حرفه ای و تربیتی، افزایش کیفیت عملکرد معلمان و استقرار نظام پرداخت براساس تخصص، شایستگی ها و عملکرد رقابتی، از اهداف این لایحه است.

 

لایحه رتبه‌بندی معلمان بالاخره بعد از فراز و نشیب فراوان، امروز در هیأت دولت به تصویب رسید؛ عنوان شده است که نظام مجزایی برای رتبه‌بندی و پرداخت معلمان پیش‌بینی شده است.

 

برخی نمایندگان مجلس نیز در این مدت از بدقولی دولت گلایه کرده بودند و عنوان شده بود که لایحه رتبه‌بندی معلمان در صورت ارائه از سوی دولت به مجلس، زودتر تعیین تکلیف می‌شود.

 

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: لایحه رتبه بندی معلمان به تصویب هیأت وزیران رسید.

 

وی ادامه داد: ارتقای صلاحیت های تخصصی و حرفه ای معلمان و استقرار نظام پرداخت بر اساس تخصص و عملکرد رقابتی از اهداف این لایحه است.

وزیر آموزش و پرورش تصویب این لایحه را عمل به وعده ها عنوان کرد.

 

روایت رتبه بندی معلمان

با آنکه موضوع رتبه‌بندی در سال 92 مطرح شد اما اجرای آن تا سال 94 طول کشید و البته در همین مدت هم اتفاقات متعددی روی داد؛ حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر اسبق آموزش و پرورش می‌گوید: «در نقشه جامع علمی کشور، معلم در ردیف اساتید دانشگاه و فناوران تعریف شده است و ما در نظام رتبه‌بندی عنوان کردیم که جنس و منزلت معلم، هیأت علمی و کار او، علمی، پژوهشی و آموزشی است و اداری نیست».

 

در لایحه نظام رتبه‌بندی حرفه‌ای معلمان و جذب منابع انسانی آموزش و پرورش که در دوره حاجی‌بابایی ارائه شد، رتبه‌های «مربی معلم»، «استادیارمعلم»، «دانشیارمعلم» و «استادمعلم» پیش‌بینی شده بود. یعنی همانطور که وزیر اسبق آموزش و پرورش عنوان کرد، معلمان همطراز اساتید دانشگاه مطرح شدند.

 

اما این لایحه به تصویب و اجرا نرسید و در سال ۱۳۹۴، رتبه‌بندی به روش دیگری اجرا شد. در آن زمان از ظرفیت‌های قانون خدمات کشوری استفاده شد؛ در قانون خدمات کشوری فقط در فصل دهم است که میزان حقوق و مزایای یک کارمند را مشخص می‌کند؛ در آن دوره دولت بر اساس یکی از آیتم‌های فصل دهم یعنی حق شغل، یک عددی را از ۱۵ تا ۵۰ درصد اضافه کرد.

 

بعد از کلی کش و قوس، مهر ۹۸ رتبه‌بندی معلمان اجرا شد و این بار به جای یک آیتم از فصل دهم، 3 آیتم از فصل دهم یعنی حق شغل، حق شاغل و فوق العاده شغل افزایش یافت. اما این رتبه‌بندی هم تا اسفند دوام داشت و با اجرای بخشنامه «افزایش تا سقف ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری»، عملا بی‌اثر شد.

 

علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش در این خصوص گفت: « فاصله بین رتبه‌ها از بین رفت و یک فاصله‌ای هم بین نیروهای اداری و آموزشی اتفاق افتاد و آن هم به خاطر بحث فوق العاده ویژه بود که طبق قانون فقط مختص به نیروهای اداری است. ما قانوناً نمی‌توانیم به نیروهای آموزشی فوق‌العاده ویژه پرداخت کنیم».

 

بگذارید یک مقدار شفاف‌تر توضیح دهم؛ رتبه‌بندی بر اساس سه آیتم فصل دهم قانون خدمات کشوری اجرا شد و وقتی قرار شد تمام آیتم‌های فصل دهم برای همه فرهنگیان اجرا شود، عملا رتبه‌بندی معنا پیدا نمی‌کرد.همان موقع فرهنگیان گلایه کرد و موضوع ترمیم رتبه‌بندی معلمان مطرح شد که بالاخره 31 اردیبهشت امسال(سال 99) وزیر آموزش و پرورش از تصویب ترمیم رتبه‌بندی معلمان در جلسه آنروز هیأت دولت خبر داد.

 

چرا لایحه رتبه بندی معلمان

اما مسأله این بود که عنوان می‌شد، رتبه‌بندی معلمان باید در قالب لایحه از دولت به مجلس ارائه شود و نظامی در این خصوص طراحی شود. الهیار ترکمن در این خصوص گفت: «دولت به سراغ تنظیم لایحه‌‌ای رفته که بر اساس آن موضوع رتبه بندی حرفه‌ای از ظرفیت‌های قانون مدیریت خدمات کشوری خارج می‌شود و به سمت یک قانون خاص مختص فرهنگیان بر اساس شرایط حرفه‌ای در محیط مدرسه و تدریس در محیط آموزش و پرورش سوق داده می‌شود».

وی ادامه داد: «برای اینکه بتوانیم این رتبه بندی را برای فرهنگیان به صورت خاص اجرا کنیم علاوه بر ظرفیت‌هایی که در قانون مدیریت خدمات کشوری وجود دارد و فرهنگیان از آن استفاده کردند یک فوق العاده خاص را علاوه بر آن پیش بینی کردیم که در ۵ رتبه از لحاظ صلاحیت ۳ گانه رتبه بندی می‌شوند البته شرایط سنجش به صورت کامل در متن لایحه پیش بینی شده و بعد از اینکه به هر کدام از رتبه‌ها استناد داده شده و طبقه بندی شدند آن فوق العاده خاص بر اساس ضرایب مشخصی که ربطی به قانون مدیریت خدمات کشوری ندارد به آنها تعلق می‌گیرد».

 

نکته قابل توجه این است که نمایندگان مجلس عنوان می‌کنند که این لایحه قرار بود که زودتر به مجلس ارائه شود اما تأخیر دارد؛ علی کریمی فیروزجایی عضو کمیسیون آموزش مجلس به خبرنگار فارس گفت: «قرار بود زودتر از این لایحه به مجلس ارائه شود اما هنوز خبری از لایحه رتبه‌بندی معلمان نیست و ما گلایه داریم».

 

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دبیر
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
یک معلم که با مدرک دکتری از دانشگاه معتبر دولتی و با کلی مقاله و تالیف، که در دبیرستان؛ شیمی ،فیزیک، ریاضی و..... برای فرزندان این کشور تدریس می کند نوعِ خدمتش چه فرقی با یک استادیار همرده ی خودش در وزارت علوم دارد!!؟.... چرا استاد وزارت علوم پنج برابر معلم دکتری حقوق می گیرد و یک سوم او در هفته تدریس می کند!!؟.... از نمایندگان ِ مجلس انقلابی می خواهیم به تبعیض ها و ناعدالتی ها ی دستمزد و حقوق معلمان پایان دهند .