صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - 2021 March 08
کد خبر: ۸۰۰۲۳
علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفتگو با راهبرد معاصر پاسخ می دهد:

سرنوشت حمایت انتخاباتی اصلاح طلبان از ظریف چه خواهد شد؟

فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص حضور ظریف در انتخابات 1400 گفت: در حال حاضر شرایط برای همه یکسان است حتی آقی ظریف چون هنوز کسی ثبت نام نکرده و هنوز صلاحیت ها بررسی نشده که بدانیم اساساً شورای نگهبان چه کسانی را انتخاب می کند و هنوز فعالیت انتخاباتی شروع نشده که بدانیم نظرسنجی ها چه می گوید.

 

علی صوفی فعال سیاسی اصلاح طلب، در گفت و گو با راهبرد معاصر، درباره تکثر کاندیداتورها در انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای این حرف ها فعلا زود است چون کاندیداهای متعددی حضور دارند و فعلاً نمی توان کاندیدا را بر کاندیدای دیگری ارجح دانست که شما درباره ایشان یا شخص دیگری صحبت کنید. خود به خود این گزینش می شود و این زمان درستی نیست. اینکه می گویم زمان این امر نیست یعنی زمان انتخاب کاندید نیست که ما بررسی کنیم. اگر زمان آن برسد سازوکاری دارد. آن سازوکار تعیین کننده کاندیدای نهایی اصلاح طلب است.

 

وی در پاسخ به این پرسش، این احتمال وجود دارد در این سازوکاری که اشاره کردید اگر به کاندیدای اصلاح طلب اجماع نرسید یا از شورای نگهبان رد نشود به گزینه ای خارج از اصلاح طلبی روی می آورید؟ گفت: براساس مستندات موجود یعنی مصوبه نهاد اجماع ساز در بند اول اشاره شده که کاندیدا باید حتماً اصلاح طلب باشد و در انتخابات 98 برای مجلس هم تصریح شده بود که کاندیدا باید اصلاح طلب باشد و اگر کاندیدای اصلاح طلب نداشته باشیم لیست ارائه نمی دهیم و همین کار را نیز کردیم. بنابراین مستندات ما حکایت از این دارد که کاندیدای ما غیر اصلاح طلب نیست.

 

وی درباره کاندیدای قرضی گفت: قطعاً از کاندیدای قرضی استفاده نمی شود چون راهبرد در سال 98 این بود و هم عملکرد ما در سال 98 این بود. ان زمان شورایعالی سیاست گذاری بیانیه داد و اعلام کرد چون کاندیدای اصلاح طلب برای ما باقی نمانده است لیستی ارائه نمی دهیم و الان هم این مصوبه نهاد اجماع ساز است و در مصوبه ای که برای نهاد اجماع ساز داشتیم سه بند وجود داشت که بند اول این بود که اصلاح طلبان در انتخاباتی رقابتی، عادلانه، قانونی و آزاد شرکت خواهند کرد و در تراز قانون اساسی با کاندیدای اصلاح طلب است که به تائید نهاد اجماع ساز رسیده باشد. بنابراین، این راهبرد است و اینجا هیچ شک و شبهه ای باقی نیست و راهی برای غیر این و تبصره ای هم ندارد.

 

صوفی با اشاره به اعلائم کاندیداتوری محسن هاشمی بعنوان گزنیه کارگزاران و همچنین احتمال حضور اسحاق جهانگیری پاسخ داد: هر حزبی حق دارد و می تواند کاندیدایی معرفی کند و برای کاندیدای خود تلاش کند، نهایتاً از بین این کاندیداهای متعددی که بیان شده تبعاً آنکه تا انتها می تواند جلو برود و رای آوری بالایی داشته باشد و شرایط بالاتر باشد شورایعالی سیاستگذاری آن را انتخاب می کنند.

 

وی در پاسخ به این پرسش ایا اصلاح طلبان بر روی ظریف به اجماع می رسند تصریح کرد: شرایط الان برای جواب دادن به این سوال فراهم نیست. در حال حاضر شرایط برای همه یکسان است حتی آقای ظریف، چون هنوز کسی ثبت نام نکرده و هنوز صلاحیت ها بررسی نشده که بدانیم اساساً شورای نگهبان چه کسانی را انتخاب می کند و هنوز فعالیت انتخاباتی شروع نشده که بدانیم نظرسنجی ها چه می گوید. باید این فرایند طی شود و تا زمانی که این فرایند طی نشود هیچ کاندیدایی را نمی توان کاندید در نظر گرفت. اینکه فرد خود اعلام کند من کاندید می شوم تا ثبت نام کند و تائید صلاحیت شود هزار اتفاق ممکن است رخ دهد.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: