صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - 2021 March 16
کد خبر: ۸۰۷۲۷
راهبرد معاصر بررسی می کند:

انتخابات رژیم صهیونیستی و احتمال خاتمه حضور نتانیاهو در قدرت

شرایط سیاسی کنونی در اراضی اشغالی به شدت پیچیده است و بسیاری معتقدند اتحاد سیاسی جهت حذف نتانیاهو از قدرت، در مقایسه با سه انتخابات گذشته، اکنون از قدرت بیشتری برخوردار است. امری که می تواند در نهایت، به حذف وی از قدرت و تشکیل جلسات طولانی قضایی جهت محاکمه، و فرستادن نتانیاهو به زندان، به دلیل جرایمش، ختم شود.

 

به گزارش راهبرد معاصر، "پایگاه خبری میدل ایست مانیتور" در گزارشی، به انتخابات آتی رژیم صهیونیستی در تاریخ 23 مارس سال جاری میلادی پرداخته و به طور خاص به این نکته اشاره کرده که "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر فعلی رژیم‌صهیونیستی، از موقعیت به شدت شکننده ای در جریان انتخابات مذکور برخوردار است و حتی احتمال حذف وی از قدرت نیز وجود دارد. میدل ایست مانیتور در این رابطه می نویسد:

 

«به دلیل سلطه جناح راست بر عرصه معادلات سیاسی رژیم صهیونیستی، رای دهندگانِ ساکن در اراضی اشغالی، خود را با انتخاب های بسیار کمی در جریان انتخابات آتی، مواجه می بینند. در شرایط فعلی، جناح راست در انتخابات آتی رژیم‌صهیونیستی به چندین بخش تقسیم شده که همین مساله موجب می شود تا آن ها اختلافات گوناگونی در مورد اولویت های سیاسی و اجتماعی داشته باشند. در این میان، تنها و تنها اینطور به نظر می رسد که یهودیانِ "حاردیم"، گزینه‌های روشنی را در اختیار دارند.

 

اگرچه درمیان احزاب دست راستیِ رژیم صهیونیستی، "حزب لیکود" بزرگترین حزب است، با این حال، مشکلات اساسی در عرصه معادلات سیاسی رژیم صهیونیستی در برهه کنونی، تا حد زیادی ریشه در اقدامات و رویه های رهبری این حزب یعنی "بنیامین نتانیاهو" دارند. وی عمیقا با اتهاماتی نظیر فساد و رشوه خواری رو به رو است. شاید به همین دلیل باشد که رژیم اسرائیل در در دو سال اخیر، چهارمین انتخابات خود را قرار است در تاریخ 23 مارس(4 فروردین ماه 1400) برگزار کند. عجیب آنکه تاکنون در جریان هیچکدام از انتخابات گذشته رژیم صهیونیستی، هیچ حزبی نتوانسته اکثریت آرا را به خود اختصاص دهد و صرفا در آن یک حکومت ائتلافیِ شکننده سرکار آمده است. بدون تردید، هر حزبی که در اراضی اشغالی بخواهد به اکثریت برسد، بایستی بتواند حمایت احزاب عربی را به خود جلب کند.

 

با این حال، "نژاد پرستیِ" احزاب اسرائیل مخصوصا در زیر سوال بردن مشروعیت احزاب عربی در اراضی اشغالی، همواره یکی از ویژگی های اساسیِ معادلات سیاسی و اجتماعی رژیم صهیونیستی بوده است. در این چهارچوب، حتی حمایت احزاب عربی از ائتلاف های اسرائیلی نیز همواره از جمله موضوعاتی بوده که سیاستمدارانِ رژیم صهیونیستی از آن به مثابه یک نقطه ضعف یاد کرده اند. این مساله به طور خاص خود را در حمایت 5 حزب عربی از "اسحاق رابین" نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی و اقدام او در انعقاد پیمان "صلح اسلو" با فلسطینی ها نشان داده است. این مساله به طور خاص، اسحاق رابین و حتی توافق صلح اسلو را عمیقا زیر سوال برد و در نهایت به ترور شخصِ رابین در سال 1995 ختم شد. اسحاق رابین توسط "ییگال امیر" از افراطیونِ دست راستی اسرائیل ترور شد که معتقد بود ترور رابین را بر اساس احکام یهودیت انجام داده است.

 

فلسطینی های ساکن در اراضی اشغالی نیز که حدودا 17 درصد از رای دهندگان را تشکل می دهند هم، خود را با چالش‌ها و اختلافات سیاسی اساسی رو به رو می بینند. در واقع بسیاری از گروه های سیاسی عرب در انتخابات رژیم صهیونیستی، رویکردی توام با اختلاف را از خود نشان داده اند که نمود آن در ارائه لیست های مختلف انتخاباتی نمایان شده و عملا حتی می تواند موقعیت آن ها در پارلمان رژیم اشغالگر قدس را نیز تحت تاثیر قرار دهد. در این راستا شاید خطرناک ترین تهدیدی که در جریان انتخابات رژیم صهیونیستی می تواند جنبه عملی به خود گیرد این است که امکان دارد احزاب رژیم‌صهیوینستی نظیر لیکود از اختلافات اعراب استفاده کنند و رای جمعیت عرب را به خود جلب کنند.

 

برای شخصِ نتانیاهو، انتخابات آتی رژیم صهیونیستی، یک نقطه عطف در کارنامه سیاسی اش محسوب می شود. وی در جریان انتخابات آتی رژیم صهیونیستی، اگر موفق به تشکیل دولت نشود، احتمالا باید به دلیل فسادها و اتهاماتش راهی زندان شود. اگر هم موفق به تشکیل دولت شود، بار دیگر یک دولت اقلیت و فاسد و ضعیف را ایجاد خواهد کرد که در نوع خود می تواند حیات سیاسی وی را طولانی تر کند. بدون تردید اگر نتانیاهو و حزب لیکود در انتخابت آتی رژیم صهیونیستی موفق شوند، باید انتظار تهاجمی تر شدن رویه های آن ها ضد بشریت باشیم و عملا شاهد اوج گیری خشونت و نژاد پرستی نیز خواهیم بود.

 

در این نقطه باید پرسید که بنیامین نتانیاهو تا چه میزان جهت تشکیل دولت و پیروزی در انتخابات رژیم صهیونیستی شانس دارد؟ در این راستا باید گفت با توجه به اینکه دوست و متحد نزدیک نتانیاهو یعنی ترامپ، دیگر در کاخ سفید حضور ندارد و نتانیاهو دیگر نمی تواند از توان نتانیاهو جهت تشکیل ائتلاف با دیگر احزاب و گروه ها و پیشبرد دستورکار خود استفاده کند، باید گفت وی شانس چندانی ندارد. از سویی نباید فراموش کرد که چندین ماه است در اراضی اشغالی، در اعتراض به فسادهای نتانیاهو، تظاهرات گسترده برگزار می شود و معترضان خواستار برکناری او از قدرت هستند.

 

شرایط سیاسی کنونی در اراضی اشغالی به شدت پیچیده است و بسیاری معتقدند اتحاد سیاسی جهت حذف نتانیاهو از قدرت، در مقایسه با سه انتخابات گذشته، اکنون از قدرت بیشتری برخوردار است. امری که می تواند در نهایت، به حذف وی از قدرت و تشکیل جلسات طولانی قضایی جهت محاکمه، و فرستادن نتانیاهو به زندان، به دلیل جرایمش، ختم شود».

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: