صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۱۲ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - 2021 March 16
کد خبر: ۸۰۹۶۱
علی محمد نمازی، عضو حزب کارگزارن سازندگی در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

لاریجانی و ظریف منتظر حمایت همه جانبه اصلاح طلبان هستند

عضو حزب کارگزارن در خصوص حضور ظریف و لاریجانی در انتخابات گفت: آقای ظریف و همچنین اقای لاریجانی بدون این که اصلاح طلبان پشت او اجماع کنند وارد میدان نمی شوند. تمایل اصلاح طلبان به حمایت همه جانبه از دکتر ظریف است.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ انتخابات ریاست جمهوری سال اینده گره خورده با خیلی از موضوعات از جمله بحث مشارکت و ورود چهره های جدید و نه چندان آشنا. جناح اصلاح طلب روزهای سختی را در حال گذران است، روزهایی که امید چندانی به رای آوری در انتخابات 1400 ندارد؛ محمدجواد ظریف و علی لاریجانی دو نامی است که در روزهای اخیر توسط برخی گروه ها و فعالان اصلاح طلب به عنوان نامزد  یا نامزدهانهایی اصلاح طلبان بر سر زبان ها افتاده است. در همین خصوص علی محمد نمازی بر این باور است که ظریف  و لاریجانی هریک منتظر اجماع تمام گروه های اصلاح طلب نسبت به حضور آنها در انتخابات هستند.

 

علی محمد نمازی، عضو حزب کارگزارن سازندگی، در گفت و گو با راهبرد معاصر، درباره مطرح شدن سیدحسن خمینی در کارزار انتخاباتی گفت: پیش بینی می کنم که سید حسن خمینی به میدان نمی آید و اصلاح طلبان تا جایی که من خبر دارم اصرار زیادی برای آمدن آقای سید حسن ندارند. اگرچه اعتقاد دارم سید حسن خمینی بیاید اتحاد راحت تر صورت می گیرد منتهی این هم نقطه ضعفی است. کسی که می خواهد کاندیدای ریاست جمهوری شود باید سوابق اجرایی خاصی داشته باشد. منتهی این مطلب را اضافه کنم که تا به امروز هرکسی بر منسب ریاست جمهور نشست فرد اجرایی نبود. آقای سید حسن خمینی خیلی اهل مطالعه و ادم باسوادی است. چون شخصیت های مختلفی در این مدت با ایشان دیدار داشتند و مسائل مختلفی را با ایشان در میان گذاشتند تجربیات دارند ولی کار اجرایی ندارد.

 

او در پاسخ به این پرسش، بیشتر سید حسن خمینی را برای اجماع و افزایش مشارکت می خواهید تصریح کرد: من جایگاه سید حسن خمینی را بالاتر از این می دانم که بخواهد کاندیدای ریاست جمهوری شود. این نظر شخصی من است و سید حسن خمینی در این جایی که هست با شمولیتی که برای اصلاح طلبان و مستقلین و بخشی از اصولگرایان روی علاقه ای که به ایشان دارند و مقبولیتی که در بین مردم دارد مفیدتر است. من نمی دانم کدام یک از احزاب اصلاح طلب دنبال سید حسن خمینی است ولی اگر دنبال ایشان باشند حضور سید حسن موجب افزایش مشارکت می شود.

 

عضو حزب کارگزاران درباره انسجام بر روی ظریف گفت: مواضع دکتر ظریف اگرچه اعلام نشده ولی به اصلاح طلبان نزدیک است. ایشان منصوب آقای خاتمی یا وزارت خارجه آقای خاتمی در سازمان ملل بوده است. صحبت هایی کرده یا مصاحبه هایی که صورت گرفته می خواهد مستقل باشد و آقای ظریف بدون این که اصلاح طلبان پشت او اجماع کنند وارد میدان نمی شود. اگر کاندیدای شاخص اصلاح طلبان از فیلتر شورای نگهبان عبور نکند احتمال وجود دارد اصلاح طلبان از دکتر ظریف حمایت کنند. بستگی به وضعیت شورای نگهبان دارد که می خواهد کدام کاندیداهای را از فیلتر رد کند.

 

وی در پاسخ به این پرسش، ظاهراً در یک جلسه ای لاریجانی عنوان کرد اگر جهانگیری بیاید من نمی آیم. تحلیل شما چیست؟ تاکید کرد: آقای دکتر لاریجانی می داند اگر یکی از جناح ها پشت او نباشد آمدن او در میدان فایده ای ندارد. الان اصولگرایان قصدی ندارند از آقای لاریجانی حمایت کنند. شاید این حرف را زده باشد مثلاً می خواهد روی پشتیبانی اصلاح طلبان حساب کند اما مشاور ایشان مصاحبه کرد گفته بود به هیچ وجه آقای لاریجانی قصد کاندیداتوری ندارد. لذا اگر این صحبت هم بیان کرده باشند قطعاً اصلاح طلبان با بودن آقای جهانگیری و محسن هاشمی و کاندیدای دیگر که شاخص باشد، به هیچ وجه سراغ آقای لاریجانی نمی روند و بعید است کلاً سراغ ایشان بروند. به نظر می رسد اگر اصلاح طلبان مجبور شوند غیر از کاندیدای خود (کاندیدای غیرحزبی) از کس دیگری حمایت کنند، به این جمع بندی رسیده که از محتمل ترین گزینه یعنی اقای ظریف استفاده کنند.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: