صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۱:۵۱
  • سه‌شنبه ۰۱ فروردين ۱۴۰۲
  • Tuesday 21 March 2023
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۶ - ۰۲ فروردين ۱۴۰۰ - 2021 March 22
کد خبر: ۸۱۵۵۸
سخنگوی سابق وزارت امورخارجه در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» عنوان کرد:

مسئولیت احیای برجام با آمریکاست

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی سابق وزرات خارجه با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اول سال گفت: علی‌رغم اینکه جمهوری اسلامی ایران یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام، همچنان تعهدات خود را اجرا می‌کرد و گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی هم موید این موضوع بود اما آمریکا برجام را بی‌خاصیت و به زیاده‌خواهی‌های خود خارج از برجام ادامه داد.

 

به گزارش راهبرد معاصر، برجام مساله‌ای است که در چند سال اخیر به یکی از حساس‌ترین و مطرح‌ترین موضوعات سیاسی کشور تبدیل شده است. با اینکه مقام معظم رهبری بارها و بارها مسوولان دولتی را به عدم گره‌زدن مسائل اقتصادی کشور با برجام فراخوانده‌اند اما به نظر می‌آید این مساله به صورت کامل یا درک نشده یا مورد توجه مسوولین دولتی قرار نگرفته است، ضمن اینکه نگاه به آمریکا برای بازگشت به برجام خسارت‌های شدیدی به مدیریت و اداره اقتصاد کشور زده است، از این رو رهبر معظم انقلاب بر این موضوع تاکید دارند که اقتصاد به برجام گره نخورد، ضمن اینکه بازگشت به برجام تنها در صورت لغو کلیه تحریم‌ها انجام می‌شود چرا که آمریکا قابل اعتماد نیست. رامین مهمانپرست سخنگوی سابق وزارت خارجه دراین‌باره نظر خود را مطرح کرده است که چرا آمریکا قابل اعتماد نیست و چرا تا لغو کلیه تحریم‌ها نباید یک بار دیگر به آمریکا اعتماد کنیم.

 

رامین مهمانپرست سخنگوی سابق وزارت خارجه و سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در تایلند در خصوص بیانات و رهنمودهای مقام معظم رهبری دراول فروردین ماه سال 1400 با مردم و مسوولان نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: به نظر بنده مهمترین نکته‌ای که در سخنان مقام معظم رهبری بود و تمامی مسوولین باید به آن توجه کنند، محوریت بحث اقتصاد کشور است که ایشان در پیام نوروزی بازهم این موضوع را مورد اشاره قرار دادند. رهبر انقلاب در سخنرانی سال تحویل و اول فروردین ماه بر مسائل اقتصادی و همراهی و همکاری همه نهادها بر توسعه تولید تاکید داشتند.

 

وی دراین باره افزود: رهبر معظم انقلاب در روز اول فروردین مسائل اقتصادی و سیاسی را توامان با یکدیگر تبیین کرده و به این نکته اشاره کردند که توجه به تولید، پشتیبانی از تولید و رفع موانع پیش روی تولید، از جمله موضوعات بسیار اساسی در عرصه اقتصاد است که خیلی از چالش‌ها و مشکلات کشور به واسطه رونق و جهش تولید حل می‌شود. لذا رهبر معظم انقلاب خواستار این موضوع هستند که همه دستگاه‌های داخلی برای رفع موانع موجود حمایت‌ از تولید، نقش خود را به صورت جدی در جهش اقتصاد کشور ایفا کنند.

 

مهمانپرست دراین خصوص توضیح داد: توسعه اقتصادی و رونق تولید فقط در داخل اتفاق نمی‌افتد لذا بایستی بخشی از آن را در دل روابط خارجی جستجو کرد. هر چند ما درگیر تحریم و برجام هستیم، اما روابط با سایر کشورها و توسعه منافع ملی از طریق برقراری روابط متناسب با شرایط اقتصادی کشورهای دوست می‌توانند تکمیل کننده این بحث باشد، به همین دلیل است که باید به این نکته مهم مورد تاکید رهبر معظم انقلاب یعنی؛ « لغو کلیه تحریم‌ها» توجه داشته باشیم، ایشان پیشتر نیز به نکته مهم اشاره داشتند که اگر تحریم‌ها به کلی لغو شود مساله اقتصادی و استفاده از مزایای لغو تحریم ها نباید حتی یک ساعت هم به تاخیر بیفتد، هرچند اگر تحریم ها به صورت کلی هم لغو شد نباید از ظرفیت های داخلی اقتصاد کشور غافل شوید.

 

این دیپلمات برجسته کشورمان در خصوص بدعهدی آمریکا و شرط جمهوری اسلامی برای بازگشت به تعهدات برجامی خاطر نشان کرد: به هر حال آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند و آنها بودند که تعهدات خود را به جا نیاوردند، علیرغم اینکه بعد از یک سال از خروج آمريکا از برجام، ما همچنان به تعهدات خود پایبند بودیم و راستی آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم ادامه داشت باز هم آمریکایی ها با گردن‌کِشی و زورگویی خواهان تحقق زیاده خواهی‌ها و فشارهای حداکثری به ما هستند در حالی که گزارش های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مرتباً بر این موضوع تاکید داشت که ایران به تعهدات خود پایبند بوده است، این زیاده‌خواهی‌ها درحالی از سوی طرف امریکایی در سال‌های اخیر تکرار شده است که آن‌ها عملاً برجام را از خاصیت انداخته بودند، به همین خاطر مقام معظم رهبری عدم اعتماد به آمریکا را مکررا عنوان می‌کنند و میفرمایند: تا تحریم‌ها لغو نشود و اقدامات آمریکا و اروپا را راستی‌آزمایی نکنیم، به صورت عملی به تعهدات خود باز نمی‎‌گردیم.

 

مهمانپرست دراین باره تصریح کرد: یعنی به محض اینکه طرف آمریکایی تحریم‌ها را لغو کند ما بدون هیچگونه مشکلی، مجددا به همه تعهدات خود پایبند خواهیم شد، بنابراین مساله مهمی که مقام معظم رهبری بدان اشاره کردند لغو تحریم هاست که مسیر آن هم به روشنی مشخص شده است، به این معنا که همه چیز بازگشت به برجام کاملاً بر عهده طرف آمریکایی است.

 

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در تایلند  خاطر نشان کرد:  از این منظر، جمهوری اسلامی ایران هیچ بهانه ای را از آمریکا برای عدم لغو کامل تحریم های ظالمانه علیه مردم ایران را نمی پذیرد، لذا مسوولین باید به این نکته مهم توجه جدی داشته باشند و بازگشت به تعهدات خود را منوط به این شرط کنند، که لغو کلیه تحریم‌ها در کنار راستی آزمایی ایران باستی صورت گیرد. چرا که درغیر این صورت دائما باید تحت زورگویی‌ها و زیاده خواهی‌های آمریکا باشیم و آنچه آنها برای ما مقدر می‌کنند را بپذیریم که به هیچ وجه به نفع منافع ملی کشورمان نخواهد بود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: