صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۳:۲۱
  • دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱
  • Monday 12 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۴ - ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - 2021 March 23
کد خبر: ۸۱۶۳۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
علی باقری، عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در گفت‌وگو با «راهبردمعاصر» مطرح کرد؛

استیصال اصلاح‌طلبان در معرفی نامزد

علی باقری، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان در خصوص وضعیت اصلاح طلبان در انتخابات گفت: یکی از چالش‌های جدی جریان اصلاح‌طلب و اعتدالی در انتخابات آینده وضعیت اقتصادی کشور و دلخوری مردم نسبت به شرایط موجود است که قطعا یک چالش جدی برای جناح اصلاح‌طلبان برای جلب آرای عمومی بوجود خواهد آورد

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ اصلاح‌طلبان به خوبی می‌دانند که حمایت از دولت آقای روحانی در دو دوره گذشته و وضعیت اقتصادی و معیشتی نامطلوبی که درگیر آن هستیم، نتیجه این حمایت است لذا این پیش‌فرض را برای خود متصور هستندکه مشارکت و رای آوری و حمایت  مردم را نمی‌توانند جلب کنند؛ چرا که آحاد مردم عمدتا از طبقه متوسط به پایین هستند و حتی گروه‌های پردرآمد نیز از وضعیت کنونی اقتصاد کشور به شدت ناراضی و نگرانند و این وضعیت را ماحصل نوع نگاه دولت به مدیرت اقتصاد کشور و سیاست‌گذارهای اقتصادی آن می‌دانند. راهبرد معاصر درگفت‌وگو با علی باقری رئیس دفتر سیاسی حزب توسعه ملی و عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به این موضوع پرداخته که آیا گزینه نهایی اصلاح‌طلبان برای ورود به رقابت‌های انتخاباتی 1400 مشخص شده است و آیا مردم با توجه به تجربه دولت روحانی از گزینه‌نهایی این جریان در انتخابات ریاست جمهوری 1400 حمایت خواهند کرد یا خیر؟!

 

راهبرد معاصر: آیا اصلاح طلبان به صورت قطعی گزینه‌ای را برای معرفی مردم به انتخابات ریاست جمهوری 1400 مشخص کرده‌اند؟

باقری: خیر چون هنوز وارد مصادیق مورد نظر نشده‌ایم و گزینه‌های ‌نهایی جریان اصلاح‌طلب به صورت قطعی مشخص نشده‌اند.

 

راهبرد معاصر: اصولا فکر می‌کنید اصلاح‌طلبان با چند کاندیدا وارد کارزار انتخابات ریاست جمهوری 1400 شوند، آیا اصلاح طلبان دراین دوره ، با تعدد کاندیدا وارد میدان انتخابات می‌شوند؟

باقری: مقدماتی که برای حضور درانتخابات به وجود آمده نشان دهنده این است که اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات 1400 کاملا جدی هستند. به عبارت دیگر این مقدمات در دو ماه آخر سال 99 بیانگر جدیت اصلاح‌طلبان برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری است که نتیجه آن تشکیل جبهه اصلاحات ایران و آغاز به کارآن است، اما چگونگی رقم خوردن شرایط پیش‌روی اصلاح‌طلبان و همچنین عوامل مختلفی که بر این موضوع تاثیر می گذارد شاید تا حدودی از  دسترس و عهده مجموعه اصلاح طلبان خارج باشد. اما آنچه به خود اصلاح طلبان مربوط است مقدمات حضور جدی در انتخابات 1400 است، لذا اگر شرایط به گونه‌ای باشد که به اصلاح‌طلبان اجازه حضور جدی داده شود اصلاح طلبان با یک نامزد واحد در انتخابات حضور جدی خواهند داشت.

 

راهبرد معاصر: به نظر شما مصادیق مورد نظر اصلاح‌طلبان شناخته شده است یا ممکن است برای افزایش شور و نشاط انتخاباتی یک چهره ناشناخته تر از سوی اصلاح‌طلبان به مردم معرفی شود؟

باقری: اصلاح طلبان درحال حاضر به صورت رسمی وارد مشخص کردن بحث نامزدها نشده‌اند اما به شکل کلی قاعدتا در انتخابات ریاست جمهوری بحث چهره ناشناس را نمی‌توان به صورت جدی مطرح کرد لذا بعید به نظر می رسد اصلاح‌طلبان چهره‌ای را به عنوان نامزد معرفی کنند که برای جامعه شگفتانه، ناشناس و یا چهره گمنامی باشد.

 

راهبرد معاصر: با توجه به عملکرد اقتصادی دولت آقای روحانی و انتقادهای شدید مردم به گزینه اصلاح‌طلبان در اداره هشت ساله اقتصاد کشور آیا فکر می کنید عملکرد اقتصادی دولت آقای روحانی در گرایش مردم به نامزدهای اصلاح‌طلبان تاثیر سویی بر جای بگذارد؟

باقری: در اینکه وضعیت اقتصادی جامعه و مردم در شرایط فعلی مناسب نیست تردیدی وجود ندارد، لذا این موضوع قابل مناقشه نیست که وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم این روزها شرایط مطلوبی ندارد و به هیچ وجه قابل دفاع نیست، بنابراین اگر منصفانه به موضوع نگاه کنیم نمی‌توان دولت مستقر را از مشکلات اقتصادی و معیشتی جامعه مبرا دانست، چرا که  مجریان دولتی قطعا در شرایط به وجود آمده نقش مهمی ایفا می‌کنند، اما نکته حائز اهمیت تحلیل چرایی وضعیت اقتصادی کنونی کشور است که بایستی بر این منوال قرار بگیرد که سهم دولت و سیاست‌های اقتصادی کشور و سهم مجموعه شرایط جهانی حاکم بر اقتصاد ملی چه میزان است؟ باید بررسی شود که تحریم‌ها تا چه میزان بر مشکلات معیشتی و اقتصادی کشور موثر بوده. اگر این موارد را به عنوان اصلی‌ترین عوامل در نظر بگیریم سهم هر یک از این عوامل در بروز مشکلات اقتصادی کشور به صورت منصفانه‌ای مشخص می‌شود.

 

بنده به شخصه معتقدم نقش تحریم‌ها در شرایط اقتصادی کشور مطمئنا نقش کمتری نسبت به سیاست‌های اقتصادی مجریان دولت ندارد، چرا که براساس آمار رسمی کشور درآمدهای اقتصادی کشور که وابسته به  فروش نفت به عنوان مهمترین عامل درآمدی برای بودجه است در سال گذشته تقریبا به مرز صفر رسیده، بنابراین طبیعی است که اقتصاد ملی ما با مشکلات اساسی مواجه شود. ضمن اینکه با شرایط تحریم هم می توانستیم کشور را به نحو بهتری اداره کنیم. منتهی اگر به صورت یک طرفه بخواهیم شرایط موجود اقتصادی را فقط و فقط به عملکرد دولت منتسب کنیم این موضوع را جفا و بی انصافی می دانم. هرچند برای ارزیابی اثر تحریم‌ها، سیاست‌گذاری و مدیریت اقتصادی کشور توسط دولت نیز باید کار کارشناسی انجام شود.

 

اما اینکه از کاندیدای اصلاح‌طلب آینده با توجه به شرایط اقتصادی کنونی تا چه میزان استقبال شود قطعا این موضوع را قبول دارم که یکی از چالش‌های جدی جریان اصلاح‌طلب و اعتدالی در انتخابات آینده همین وضعیت اقتصادی کشور و دلخوری مردم نسبت به شرایط موجود است که قطعا یک چالش جدی برای جناح اصلاح‌طلبان برای جلب آرای عمومی بوجود خواهد آورد، منتهی فکر می‌کنم در این انتخابات موضوع میزان مشارکت درانتخابات فراتر از چالش برای یک جناح سیاسی در کشور باشد چرا که موضوع میزان مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی و به گواه برخی نظرسنجی‌هایی که در کشور صورت گرفته می‌تواند چالش جدی پیش روی نظام باشد نه فقط اصلاح‌طلبان.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محسن
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
یکی از نورچشمی ها میگفت که روزی عده ای در حضور رهبری عرض کردند که آقا هر گاه حضور حداکثری صورت میگیرد مردم فرد نامناسبی انتخاب میکنند . پس بهتر است حضور حداقلی باشد تا فرد اصلح انتخاب شود. رهبری فرمودند خیر مخالفم. حضور باید پر شور و حداکثری باشد. شما اگر میخواهید آنها ( اصلاح طلب ها ) رای نیاورند بروید کار کنید که رای نیاوردند. الان شما جوانان پای کار همان کسانی هستید که دارید کار میکنید؟؟ خسته نباشید ولی امسال لازم نیست خیلی زحمت بکشید. انرژیتون رو بزارید برای 1404. درضمن وقتی نظرات رو منتشر نمیکنید خب قسمت نظرات رو بردارید. مثل یه بازی یه گله خودتون گل بزنید و خودتون هم خوشحالی کنید..
ناشناس
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
اتنخابات بی انتخابات ! همه دزد وبی ابروین