صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۵:۳۲
  • سه‌شنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
  • Tuesday 26 July 2022
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - 2021 March 27
کد خبر: ۸۱۸۹۰

تحلیل "سی ان ان" از نخستین کنفرانس خبری "جو بایدن"

نخستین کنفرانس خبری "جو بایدن"، به شدت کسل کننده بود. این کنفرانس خبری نکته چندانی برای ذکر کردن و پرداخت رسانه ای نداشت. به نظر می رسد که این مساله حقیقتا هدف شخصِ بایدن نیز بوده است. این رویکرد و رویه بایدن دقیقا در نقطه مقابلِ رویکرد رئیس جمهور قبل از وی یعنی "دونالد ترامپ" قرار داشت که کنفرانس های خبری جنجالی را برگزار می کرد و تا چند روز، رسانه ها می توانستند به آن ها بپردازند.

 

به گزارش راهبرد معاصر، "خبرگزاری سی ان ان" در گزارشی به تحلیل کنفرانس خبری "جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا پرداخته و ضمن توصیفِ آن به عنوان یک رویداد کسل کننده، به طور خاص به این مساله اشاره کرده که عدم آمادگی ذهنی بایدن، عامل اصلی در این رابطه بوده است. سی ان ان در این زمینه می نویسد:

 

«"جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا در نخستین کنفرانس خبری خود که با تاخیر فراوان و گمانه زنی های مختلف در رابطه با آن همراه شده بود، عملکرد ضعیفی را از خود به نمایش گذاشت. این عملکرد تا بدانجا ضعیف بود که حتی عده ای از شانس کمِ او جهت حضور مجدد در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پیروزی در آن سخن گفتند.

 

در سرتاسر کنفرانس خبری بایدن، بهترین و منسجم ترین لحظات او در پاسخ به پرسش ها، لحظاتی بودند که وی به دلیل عدم آمادگی ذهنی خود، سرش را پایین می انداخت و از روی یک متن، می خواند. وی مکررا رشته افکارش را از دست می داد و در برخی مواقع نیز آنچه می خواست بگوید را نادرست و به صورتی بی ربط ایراد می‌کرد.

 

در مورد مسائل مهاجرتی، جو بایدن به نحوی رفتار می کرد که انگار نمی دانست سیاست های وی تا چه میزان می توانند برای آمریکا خطرناک و نادرست باشند. او در این رابطه پاسخ های گنگ و مبهمی را به خبرنگاران ارائه می کرد. بایدن به طور خاص به این نکته اشاره کرد که در مسائل مهاجرتی، عده ای از قانونگذاران آمریکایی، به عمد اقدام به تطویل روند قانونگذاری در این رابطه می کنند. امری که عملا دولت آمریکا را جهت اعمال سیاست‌های مهاجرتی اش با چالش مواجه کرده است. بایدن هنگام گفتن این سخنان، ظاهرا حواسش نبود که حزب متبوع وی یعنی حزب دموکرات، از چندین سال گذشته(در دوران ریاست جمهوری ترامپ)، بیشترین موانع و اشکالات قانونی را در رابطه با مسائل مهاجرتی ایجاد کرده و اساسا او به عنوان فردی از حزب دموکرات نمی‌تواند در این رابطه از کارشکنیِ قانونگذاران آمریکایی سخن بگوید.

 

بایدن در صحبت های خود تاکید داشت که وی با سال ها حضور در قدرت می تواند با قاطعیت بگوید که نزاع ها در مورد لایحه مسائل مهاجرتی آمریکا، صرفا یک موضوع در سطح قانونگذاری آمریکا یا چیزی شبیه به آن نیست. بلکه اساسا این مساله را باید یک مساله توام با سیاست زدگی دانست. در این نقطه باید از بایدن پرسید که اگر واقعا وی معتقد است که در رابطه با لایحه مهاجرتی، سواستفاده های سیاسی انجام می شود و اساسا رویه های نژادپرستانه نیز در این رابطه وجود دارند، آیا وی نیز پیشتر به عنوان یک قانونگذار آمریکایی، در این رابطه دست به سیاسی کاری زده است؟ این رویکرد ریاکارانه بایدن، حقیقتا ناامید کننده بود و عملا انسان را عصبانی می کرد.

 

عدم تسلط بایدن به طرح درست مواضعش به عنوان رئیس جمهور آمریکا به وضوح نشان داد که چرا مدت هاست دموکرات ها در مورد برگزاری کنفرانس خبری از سوی بایدن، وحشت دارند؟ چرا آن ها وی را به هیچ نشست و جلسه ای بدونِ در دست داشتن متنِ نوشته شده نمی فرستند؟ اساسا برگزاری این کنفرانس خبری نیز تا حد زیادی محصول فشار گسترده جریان های رسانه ای آمریکا به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بود. بایدن عملا در 100 سال گذشته تاریخ سیاسی آمریکا، نخستین رئیس جمهوری بوده که دیرترین کنفرانس خبری را از زمان روی کار آمدنش به قدرت برگزار کرده است. مساله ای که به زعم بسیاری از منتقدانِ بایدن و کارشناسان مسائل آمریکا، ریشه در عدم آمادگی ذهنیِ وی داشته است. امری که حتی عده ای را بر آن داشته تا با استناد به کهولت سنِ بایدن به این نکته اشاره کنند که وی نخواهد توانست دوره ریاست جمهوری خود را به پایان برساند، چه برسد به اینکه بخواهد برای دوره دوم ریاست جمهوری اش، اعلام کاندیداتوری کند.

 

به طور کلی، کنفرانس خبری بایدن، به شدت کسل کننده بود. این کنفرانس خبری نکته چندانی برای ذکر کردن و پرداخت رسانه ای نداشت. به نظر می رسد که این مساله حقیقتا هدف شخصِ بایدن نیز بوده است. این رویکرد و رویه بایدن، دقیقا در نقطه مقابلِ رویکرد رئیس جمهور قبل از وی یعنی "دونالد ترامپ" قرار داشت که کنفرانس‌های خبری جنجالی را برگزار می کرد و تا چند روز رسانه ها می توانستند به آن ها بپردازند.

 

این کنفرانس خبری به قدری سکون داشت که بعید است یک روز پس از برگزاری آن، صحبت چندانی در مورد آن انجام شود. با این حال، این هم بعید است که این رویه بایدن در کنفرانس های خبری اش، حتی اگر خودش هم بخواهد، در ادامه راه و در کنفرانس های خبری دیگر او ادامه داشته باشد. در واقع، در ادامه راه، بسیاری از رسانه ها و جریان های سیاسی آمریکا، وی را به سمت دیگری سوق خواهند داد که شاید چندان مطلوبِ او نباشد».

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: