صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۳۴ - ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ - 2021 March 30
کد خبر: ۸۲۱۱۵
سامانه کد یکتا مسکن

علت ایجاد سامانه کد یکتا مسکن و ملک

سامانه کد یکتا توسط وزارت راه و شهرسازی با هدف ساماندهی بازار مسکن ایجاد شده است.

به گزارش راهبرد معاصر، راه اندازی سامانه یکتا مسکن با هدف مدیریت و تنظیم بازار مسکن در دستور کار قرار گرفته است و وزارت راه و شهرسازی در نهایت به دنبال آن است تا سوداگری را از این بازار مصرفی مهم حذف کند. قانون جدید تاکید بر این دارد که نگهداری خانه خالی از سکنه مقرون به صرفه نیست.


متاسفانه طی سال های گذشته با ورود دلالان و برخی نهادهای دولتی مانند بانک ها بازار مسکن به شکل چشمگیری با افزایش قیمت همراه بوده و آنها با خرید املاک آنها را خالی نگه می دارند و از چرخه مصرف خارج می کنند و امروز خریدن خانه برای یک کارگر و کارمند معمولی یک رویا شده است و از آنجا که بیش از 60 درصد سبد معیشتی خانوار در دهک های پایین و متوسط به مسکن تعلق دارد این شرایط فشار معیشتی مضاعفی را برای خانواده ها ایجاد کرده است و گاها اقشار ضعیف تا 80 درصد درآمد خود را به عنوان هزینه مسکن و اجاره بها پرداخت می کنند.

 


ایجاد سامانه کد یکتا ملک به طور دقیق مشخص می کند هر فرد چه تعداد ملک دارد و چه تعداد آنها خالی است. بر این اساس دولت می تواند با بستن مالیات بر خانه های خالی، جلوی فعالیت های سوداگرانه و خارج شدن املاک از بازار مصرفی را بگیرد و همزمان درآمد قابل توجهی برای دولت ایجاد می کند.


به عبارت دیگر علاوه بر آنکه بخشی از کسری بودجه دولت جبران می شود، بانک ها و دلالان و تقاضاهای غیرمصرفی از بازار مسکن خارج شده و میزان عرضه زیاد می شود که نتیجه آن کاهش و کنترل قیمت مسکن خواهد بود. در حال حاضر ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد شهری و ۴۰۰ هزار واحد روستایی خالی از سکنه وجود دارند


در نهایت هدف به کار انداختن سرمایه‌های ساکن و شناسنامه‌دار شدنِ بازار مصرف مسکن است. با اجرای این قانون، ملک خالی در طول ۱۰ سال به اندازه کل قیمت واحد مسکونی مالیات می‌پردازد.

 

 

سامانه کد یکتا مسکن چیست؟ چرا باید در این سامانه ثبت نام کنیم و برای ثبت نام کد یکتا باید به کجا مراجعه کنیم؟ چه کسانی باید در سایت کد یکتا ملک ثبت نام کنند و اگر ثبت نام نکنند چه می شود؟ جواب این سوالات و موارد بیشتر در ادامه آمده است.

 

همه چیز درباره ثبت نام سامانه کد یکتا مسکن

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: