صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۱:۰۸
  • پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 15 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - 2021 April 05
کد خبر: ۸۲۷۶۵
«یادداشت اختصاصی» سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین الملل؛

علت تلاش های ریاض برای دخالت در پرونده هسته ای تهران چیست؟

مقامات سعودی در رسانه های مختلف این نگرانی را دامن می زنند که ایران هسته ای یک تهدید بزرگ برای ما و کشورهای همسایه است در حالی که آنها خود بزرگترین تهدید علیه بشریت به شمار می روند. کارنامه سعودی ها که بارزترین آنها داعش آفرینی و کودک کشی در یمن است می توان به سرعت به این نتیجه رسید که حضور و تفکر کدام یک از دولت ها و رژیم های جمهوری اسلامی ایران و سعودی برای مردم منطقه و دنیا خطرآفرین و تهدید کننده است؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ مقامات سعودی گاه و بیگاه به جای نگاه کردن به کارنامه ضد انسانی خود که تبعات و تلفات آن هنوز بر مردم یمن، سوریه و عراق سختی های بیشماری را وارد می کند، از پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران در توسعه هسته  ای دم به یاوه گویی سر می دهند به نحوی که هر از چند گاهی بر این موضوع تاکید می کنند که از هسته ای شدن جمهوری اسلامی ایران بیمناک هستند.

 

مقامات سعودی در رسانه های مختلف این نگرانی را دامن می زنند که ایران هسته ای یک تهدید بزرگ برای ما و کشورهای همسایه است در حالی که آنها خود بزرگترین تهدید علیه بشریت به شمار می روند. با نگاهی به کارنامه چهل ساله جمهوری اسلامی که هیچ گونه تجاوز و تعدی به خاک هیچ کشور و دست درازی به جان هیچ انسانی نداشته و کارنامه سعودی ها که بارزترین آنها داعش آفرینی و کودک کشی در یمن است می توان به سرعت به این نتیجه رسید که حضور و تفکر کدام یک از دولت ها و رژیم های جمهوری اسلامی ایران و سعودی برای مردم منطقه و دنیا خطرآفرین و تهدید کننده است؟

 

سعودی ها که تلاش می کنند تا با بیان چنین توهماتی برای خود در مناسبات بین المللی جایی باز کنند، به دنبال آن هستند تا با بیان این موضوعات در مذاکرات بین المللی و مباحث هسته ای جمهوری اسلامی ایران حضور داشته باشند، درحالی که برگزاری هر گونه نشست و کمیسیونی حول محور برجام و ومسائل هسته ای ایران نه به عربستان سعودی، بلکه به هیچ کشور دیگری مربوط نمی شود، به این دلیل که آژانس بین المللی هسته ای به عنوان نهاد ذی ربط و مسوول پرونده هسته ای کشورها تنها نهاد و مسوولی است که می تواند بر اقدامات هسته ای کشورها نظارت داشته باشد و کسانی که عضو آژانس هستند می توانند در چارچوب قوانین مصرح پروتکل ها و قوانین ان پی تی وظایف خود را به صورت کامل انجام دهند، لذا هر گونه فعالیتی خارج از ان پی تی و آژانس بین المللی انرژی اتمی کاملا غیر قانونی است بنابراین تنها مرجع قانونی برای رسیدگی به مسائل هسته ای کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران سازمان انرژی هسته ای است، لذا هیچ کشوری از جمله عربستان حق دخالت های واهی و بی اساس را درچنین موضوعاتی ندارد.

 

نباید فراموش کنیم آژانس بین المللی اتمی در طول 4 سال در حدود 15 گزارش از روند فعالیتهای هسته ای صلح آمیز به نفع جمهوری اسلامی صادر نموده که نشان می دهد جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه تخطی از قوانین ان پی تی و آژانس نداشته است، لذا دیگر کشورها نمی توانند علیه جمهوری اسلامی ایران در حالی که آژانس بین المللی اتمی گزارش های فنی موثقی از عملکرد هسته ای ایران ارائه می دهد، صادر کنند، از این رو ورود عربستان و فرافکنی درباره عملکرد هسته ای ایران کاملا بر خلاف همه قواعد و حقوق بین المللی است.

 

جمهوری اسلامی ایران براساس راهبردهای معین شده از جانب نظام که چندین بار از سوی مقامات بلند پایه به صراحت بیان شده در مسیر گفت و گوهای 4+1 روز سه شنبه در وین جلسه ای خواهد داشت که نه یک کشورر کم و نه یک کشور اضافه بر 4+1 قادر به شرکت دراین جلسات نخواهد بود. 1+4 مجموعه کشورهایی هستند که در برجام حضور داشتند غیر از آمریکا که از برجام خارج شد و جمهوری اسلامی که درباره مسائل مختلف صحبت می کند.

 

بی تردید جمهوری اسلامی ایران هیچ مشکل فنی و حقوقی با آژانس بین الملی انرژی اتمی ندارد، بلکه آمریکا منبع مشکل آفرینی های سیاسی  است که بر این آژانس و دیگر اعضا تحمیل می کند هر چند برخی از  اعضای برجام مثل روسیه و چین همچنان زیر بار فشارهای تحمیلی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران نرفته اند.

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: