صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۱:۴۸ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - 2021 April 10
کد خبر: ۸۳۴۱۰

نحوه ثبت کتاب درسی در سایت کتاب درسی / زمان ثبت نام کتاب درسی دانش آموزان 1400 – 1401

نحوه ثبت کتاب درسی در سایت کتاب درسی اعلام شد و زمان ثبت نام کتاب درسی دانش آموزان از فردا آغاز می شود.

به گزارش راهبرد معاصر کتاب درسی دانش آموزان به صورت سفارش اینترنتی تامین می شود و دانش آموزان برای ثبت نام کتاب درسی میتوانند به آدرس اینترنتی www.irtextbook.ir مراجعه کنند و کتاب درسی مقاطع مختلف را ثبت و سفارش دهند.نحوه ثبت کتاب درسی در سایت کتاب درسی اعلام شد و زمان ثبت نام کتاب درسی دانش آموزان از فردا آغاز می شود. 

برای تسهیل دریافت کتاب درسی سایت کتاب درسی راه اندازی شد و متقاضیان میتوانند با ثبت مشخصات خود از سامانه ثبت کتاب درسی، کتاب های درسی خود را دریافت کنند. زمان سفارش کتاب های درسی 1400 – 1401 اعلام شد و دانش آموزان میتوانند از فردا برای ثبت نام کتاب درسی به دو نشانی اینترنتی سامانه irtextbook.com و irtextbook.ir  کتاب درسی مراجعه و ثبت نام کنند.

 

تمدید مهلت ثبت نام کتاب درسی تاکنون اعلام نشده است و تمامی دانش آموزان مکلف اند در تاریخ مقرر اقدام به ثبت کتاب درسی در سایت کتاب درسی کنند. لازم به ذکر است در صورت عدم قبولی دانش آموز در پایه تحصیلی فعلی امکان ویرایش وجود دارد.

 

نحوه ثبت کتاب درسی در سایت کتاب درسی

سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در راستای بهبود عملکرد و افزایش نظارت خود بر روند توزیع کتاب های درسی، نسبت به راه اندازی سامانه توزیع و فروش مواد آموزشی اقدام نموده است. از جمله دیگر اهداف این امر، تسهیل دسترسی دانش آموزان به کتاب های درسی می باشد که مدیران مدارس، دانش آموزان و اولیای آن ها می توانند به دو روش فردی و گروهی نسبت به ثبت سفارش کتاب های درسی خود اقدام کرده و هزینه آن را نیز به صورت اینترنتی پرداخت نمایند.

با توجه به این که زمان زیادی از راه اندازی این سامانه نمی گذرد، ممکن است متقاضیان با سوالات مختلفی پیرامون نحوه ورود و ثبت سفارش کتاب های درسی خود در این سامانه مواجه شوند. از همین رو تیم ایران مشاوره بر آن شد تا مقاله ای را به راهنمای ثبت سفارش در سایت ثبت نام کتاب درسی اختصاص دهد.

امکان ثبت سفارش کتاب های درسی به صورت اینترنتی از طریق سامانه توزیع و فروش مواد آموزشی فراهم می باشد و دانش آموزان تمام پایه های تحصیلی می توانند با استفاده از این سامانه، کتاب های درسی خود را سفارش دهند.

 

زمان سفارش کتاب های درسی 1400 – 1401

سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش بازه های زمانی مشخصی را برای ثبت سفارش کتاب های درسی مقاطع مختلف در نظر گرفته و اطلاعیه مربوط به آن را هر ساله از طریق سامانه irtextbook.com و irtextbook.ir در اختیار دانش آموزان و اولیای آن ها قرار می دهد.

از همین رو، متقاضیان می بایست در مدت زمان مقرر به یکی از آدرس های اینترنتی فوق مراجعه نموده و مراحل ثبت سفارش خود را به انجام برسانند. توجه داشته باشید که در صورت عدم موفقیت و قبولی دانش آموز در پایه تحصیلی فعلی، امکان تغییر مقطع در زمان اصلاح سفارش فراهم خواهد شد.

لازم به ذکر است که تقویم زمانی مربوط به ثبت نام کتب درسی هرکدام از پایه ها در جدول زیر ذکر شده است که پس از اتمام بازه های زمانی مشخص شده، مهلت نام نویسی برای متقاضیانی که در موعد مقرر موفق به انجام مراحل مربوطه نشده اند، پیش بینی می شود که تمدید گردد که در صورت اعلام، اطلاعات لازم از طریق این مقاله و همچنین کانال تلگرام مدارس ایران مشاوره در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

 

تقویم زمانی سفارش کتاب های درسی 1400 – 1401
عنوان فعالیت دوره تحصیلی تاریخ شروع تاریخ پایان
ثبت سفارش گروهی و انفرادی پایه های تحصیلی دوم تا ششم، هشتم و نهم، یازدهم و دوازدهم 22 فروردین ماه 1400 22 خرداد ماه 1400
پایه اول ابتدایی 6 تیر ماه 1400 9 شهریور ماه 1400
پایه هاى تحصیلى هفتم و دهم 6 تیر ماه 1400 15 شهریور ماه 99
اصلاح سفارش تمامی دوره های تحصیلی 12 تیر ماه 1400 31 شهریور ماه 1400
توزیع منطقه به مدرسه دوره ابتدایی 1 شهریور ماه 1400 16 شهریور ماه 1400
دوره اول متوسطه 30 مرداد ماه 1400 15 شهریور ماه 1400
دوره دوم متوسطه نظری 1 شهریور ماه 1400 18 شهریور ماه 1400
دوره دوم متوسطه فنی و حرفه ای و کاردانش 1 شهریور ماه 1400 25 شهریور ماه 1400
تمامى دوره هاى تحصیلى استثنایى 30 مرداد ماه 1400 7 شهریور ماه 1400
توزیع مدرسه به دانش‌آموز تمامی دوره های تحصیلی 10 شهریور ماه 1400 1 مهر ماه 1400

با توجه به الکترونیکی بودن فرآیند فروش و توزیع کتاب های درسی، کنترل و پیگیری سفارش کتاب های درسی دانش آموزان از سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی قابل انجام می باشد. لازم به ذکر است که چنانچه کد ملی و شماره سریال شناسنامه خود را به درستی وارد می کنید اما موفق به ورود به سامانه نمی شوید، ممکن است یکی از موارد زیر دلیل بروز چنین مشکلی باشد:

 

 

شماره سریال شناسنامه دانش آموز به درسی در سامانه ثبت نشده باشد که در این صورت می بایست به منظور اصلاح آن، به مدرسه محل تحصیل خود مراجعه نمایید.


دانش آموز برای سال تحصیلی جاری در سامانه سناد ثبت نام نکرده باشد که در این شرایط نیز، می بایست به مدرسه محل تحصیل مراجعه کرده و فرآیند ثبت نام خود را به انجام برسانید.

راهنمای تصویری ثبت نام کتاب های درسی 1400 – 1401

همان طور که در ابتدای مقاله ذکر شد، متقاضیان می توانند به دو روش فردی و گروهی و با ورود به سامانه های irtextbook.com یا irtextbook.ir، کتاب های درسی مقطع مورد نظر خود را به صورت الکترونیکی سفارش دهند. مراحلی که لازم است به منظور ثبت سفارش خود به انجام برسانید به شرح زیر می باشند.

ثبت سفارش فردی

  • ابتدا می بایست به سامانه “توزیع و فروش مواد آموزشی” به نشانی irtextbook.com یا irtextbook.ir مراجعه نموده و از سمت چپ صفحه، روی گزینه “ورود دانش آموزان” کلیک نمایید.

  • کد ملی و شماره سریال شناسنامه دانش آموز را در کادرهای مربوطه وارد کرده و دکمه “ورود” را بفشارید.

  • از منوی سمت راست صفحه کاربری خود و یا از قسمت “دسترسی سریع”، گزینه “ثبت سفارش” را انتخاب کنید.

  • در این مرحله می توانید بسته آموزشی متناسب با پایه تحصیلی خود را همراه با مجموع هزینه سفارش، مشاهده نمایید. به منظور پرداخت مبلغ تعیین شده می بایست پس از انتخاب درگاه بانکی، روی عبارت “ثبت سفارش و پرداخت” کلیک نمایید.

  • پس از انجام مرحله فوق، به درگاه پرداخت اینترنتی هدایت می شوید که می توانید با وارد نمودن اطلاعات کارت بانکی عضو شبکه شتاب خود و کلیک روی عبارت “پرداخت”، مبلغ مورد نظر را واریز کنید.

ثبت سفارش گروهی

توجه داشته باشید که ورود مدارس به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی برای ثبت سفارش گروهی دانش آموزان از طریق سامانه سناد دانش آموزی انجام می پذیرد. شایان ذکر است که در این صورت، دانش آموزان و والدین آن ها صرفا موظف به پرداخت هزینه کتاب های درسی مطابق با قیمت درج شده پشت جلد کتب (ثبت شده در سامانه) می باشند. بنابراین دریافت هر گونه وجه اضافی ممنوع بوده و پیگرد قانونی خواهد داشت.

  • پس از ورود به بخش ثبت نام کتاب های درسی از طریق سامانه سناد، لازم است از منوی موجود در سمت راست صفحه روی گزینه “فروش و توزیع مواد آموزشی” کلیک کرده و سپس گزینه “ورود به سامانه فروش” را انتخاب کنید.

  • مطابق با تصویر زیر، روی عبارت “ثبت شماره موبایل دانش آموزان” کلیک نمایید.

  • در این مرحله می بایست پایه تحصیلی و رشته مورد نظر خود را انتخاب نمایید. توجه داشته باشید که حتما تیک گزینه “ندارد” را از بخش “وضعیت سفارش” انتخاب کنید تا صرفا لیست دانش آموزانی که برای آن ها سفارشی ثبت نشده است، نمایش داده شود. در انتها نیز به منظور ورود به مرحله بعد، کلید “جستجو” را بفشارید.

  • در این مرحله، اسامی تمامی دانش آموزان نمایش داده می شود که باید برای هر یک از آن ها شماره موبایلی ثبت گردد. این شماره تلفن همراه از آن جهت اهمیت دارد که با اتمام فرآیند ثبت سفارش از سوی مدرسه، پیامکی مبنی بر آن به اولیای دانش آموزان ارسال شود. بنابراین لازم است در این بخش روی گزینه “به روز رسانی” که در مقابل نام هر دانش آموز تعبیه شده است کلیک نموده و سپس گزینه “ثبت سفارش گروهی” را از منوی موجود در سمت راست انتخاب نمایید.

  • در این مرحله نیز مجددا پایه تحصیلی و رشته متناسب با آن را انتخاب نموده و روی عبارت “جستجو” کلیک کنید.

  • همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، اطلاعات دانش آموزان در این بخش نمایان می گردد که تیک گزینه “بلی” در مقابل نام هر یک از آن ها، به منزله ثبت سفارش برای دانش آموز مورد نظر می باشد. بنابراین در صورتی که می خواهید برای هر کدام از دانش آموزان کتاب سفارش ندهید، کافی است این گزینه را غیرفعال کنید. حال می بایست “شیعه” را به عنوان مذهب و “انگلیسی” را به عنوان زبان انتخاب کرده و پس از وارد نمودن شماره تلفن همراه مدیر مدرسه در کادر مربوطه، کلید “ثبت سفارش” را بفشارید.

  • اطلاعاتی که در بخش قبل وارد کرده اید به همراه قیمت کل سفارش در این مرحله نشان داده می شود. به منظور پرداخت مبلغ مورد درخواست می بایست ابتدا درگاه بانکی مورد نظر خود را انتخاب کرده و سپس روی گزینه “ثبت و ادامه پرداخت” کلیک نمایید.

  • پس از ورود به درگاه پرداخت اینترنتی، اطلاعات کارت بانکی عضو شبکه شتاب خود را در بخش های مربوطه وارد نموده و کلید “پرداخت” را بفشارید.

  • در این بخش نیز لازم است مطابق با تصویر زیر، روی گزینه “تکمیل فرآیند خرید” کلیک کنید.

  • در صورتی که پرداخت شما با موفقیت انجام شود، با صفحه زیر رو به رو می شوید که حاوی شماره سفارش گروهی، تاریخ سفارش و شماره پیگیری می باشد. توجه داشته باشید که در صورت تمایل می توانید به منظور مشاهده جزئیات سفارش خود، روی گزینه مربوط به آن کلیک نمایید.

در صورتی که هنگام ورود به سامانه و ثبت سفارش خود با مشکل مواجه شدید، می توانید سوالات خود را با کارشناسان مجرب مرکز مشاوره تحصیلی ایران مشاوره در میان بگذارید و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

 

سوالات متداول

1- ثبت نام کتاب های درسی 1400 - 1401 به چه صورت انجام می شود؟

فرآیند ثبت سفارش کتب درسی تمامی مقاطع تحصیلی به صورت اینترنتی از طریق سامانه irtextbook.com و irtextbook.ir انجام می پذیرد.

2- فرآیند ثبت سفارش کتاب های درسی سال تحصیلی 1400 - 1401 از چه زمانی آغاز می شود؟

زمان ثبت سفارش کتاب های درسی هر یک از مقاطع تحصیلی با یکدیگر متفاوت می باشند که جدول زمان بندی مربوطه در متن مقاله ارائه شده است.

3- برای سفارش کتاب های درسی 1400 - 1401 خود به صورت اینترنتی به چه اطلاعات نیاز داریم؟

بدین منظور می بایست کد ملی و شماره سریال شناسنامه دانش آموز در سامانه ثبت شود.

 

 

 

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: