صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۰:۲۵
  • چهارشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۲
  • Wednesday 24 May 2023
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۲ - ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - 2021 April 12
کد خبر: ۸۳۵۸۱

ماجرای بازی ذهنی میمون ایلان ماسک

ماجرای بازی ذهنی میمون ایلان ماسک در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفت و کاشت تراشه در مغز میمون پروژه جدید و جالب نورالینک است که جزئیات آن را در این خبر میخوانید.

به گزارش راهبرد معاصر ماجرای بازی ذهنی میمون ایلان ماسک مود توجه عموم مردم قرار گرفته است و کاشت تراشه در مغز میمون توسط شرکت نورالینک این حیوان را قادر به به انجام بازی‌‌ ویدیوئی کرد و پروژه جدید و جالب نورالینک دنیا را متعجب کرد. 

 

ایلان ماسک، موسس شرکت نورالینک، روز یکشنبه ۱۲ بهمن (۳۱ ژانویه) گفت که این شرکت فعال در زمینه فناوری عصبی با اتصال رشته سیم‌هایی به مغز یک میمون می‌خواهد این حیوان را قادر به انجام بازی‌های ویدیویی کند.

 

به گفته آقای ماسک، یک تراشه کوچک رایانه‌ای در زیر پوست این میمون گذاشته شده و سیم‌های کوچکی به کار گرفته‌ شده‌اند تا اتصال به مغز این میمون را از طریق سطح جمجمه امکان‌پذیر کنند.

 

ایلان ماسک که به دلیل مدیریت شرکت خودروسازی تسلا شهرتی جهانی دارد شرکت نورالیک را در سال ۲۰۱۶ و با هدف اتصال مغز انسان به کامپیوتر به منظور ایجاد «همزیستی با هوش مصنوعی» تاسیس کرد. وی پیش‌تر گفته بود چنین قابلیتی با کاشت یک تراشه دو میلیمتری در مغز امکان پذیر خواهد بود.

 

بنیانگذار شرکت نورالینک درباره کاشت تراشه مغزی در سر میمون گفت: «این میمون ناراضی به نظر نمی‌رسد. شما حتی نمی‌توانید بفهمید که تراشه عصبی دقیقا در کجا قرار داده شده است.»

 

پروژه جدید ایلان ماسک انجام بازی‌های ویدیویی با ذهن

اخیرا «نیورالینک» کمپانی آمریکایی «ایلان ماسک» که در زمینه فناوری نورون یا همان فناوری عصبی فعالیت دارد، توانست با کار گذاشتن یک ایمپلنت مغزی درون یک میمون، ذهن او را درگیر انجام یک بازی ویدیویی کند.

مسلما ایلان ماسک به عنوان یکی از مشهورترین کارآفرینان جهان و مغز متفکر برخی از پروژه‌های علمی پیچیده شناخته می‌شود. از تاسیس شرکت فضایی اسپیس‌اکس که سال گذشته دو فضانورد را به فضا ارسال کرد تا تلاش برای راه‌اندازی اینترنت ماهواره‌ای در سرتاسر کره‌ زمین، حالا او به سمت بازی‌های ویدیویی رفته و در پروژه جدید خود با کار گذاشتن یک ایمپلنت مغزی درون سر یک میمون کاری کرد تا انجام بازی‌های ویدیویی با ذهن برای اولین بار میسر شود.

ثروتمندترین مرد جهان در پروژه‌ جدید خود دست به اقدام باورنکردنی زده است که می‌تواند آینده بشر را دچار تغییرات زیادی کند. خود او در توییتر از این فناوری به عنوان یک پیشرفت بزرگ یاد کرد و عنوان کرده است که در آینده با استفاده از این فناوری، افرادی که فلج هستند می‌توانند یک بار دیگر راه بروند. آن‌ها حتی یک ویدیوی سه دقیقه‌ای از این آزمایش منتشر کرده‌اند که در آپارات ویجیاتو می‌توانید آن را مشاهده کنید:

میمون ۹ ساله‌ای که در این ویدیو مشاهده می‌شود، «پیجر» نام دارد. در این گزارش ادعا شده است که شش ماه پیش از ضبط این ویدیو یک نوع تراشه مغزی درون سر این میمون کار گذاشته شده و طی این آزمایش او با استفاده از کنترلر قرار گرفته روی دیوار بازی ویدیویی را انجام می‌دهد و در مقابل توسط نی فلزی قرار گرفته می‌تواند اسموتی موز بنوشد. پس از مدتی محققان کنترلر را بدون اینکه پیجر متوجه شود جدا می‌کنند و در ادامه او ادامه بازی را با ذهن خود انجام می‌دهد، در صورتی که هنوز تصور می‌کند کنترلر متصل است.

هدف اصلی از تکنولوژی ارائه شده توسط نیورالینک کمک به افراد فلج بوده و به نظر می‌رسد این فناوری در حال تبدیل شدن به یک واقعیت است. همچنین وجود بازی‌هایی مانند Before Your Eyes که بازیکنان با استفاده از چشم خود بازی را انجام می‌دهند، به این معناست که در آینده‌ای – هر چند دور – افراد معلول هم فرصت‌ تجربه کردن بازی‌های ویدیویی را پیدا خواهند کرد.

ایلان ماسک پیش از این به بازی Cyberpunk 2077 به دلیل آپدیت‌‌ها و بروزرسانی‌های زیاد آن طعنه زده بود و به نظر‌ می‌رسد او هم طرفدار بازی‌های ویدیویی باشد. [۶ بازی برتر تاریخ به انتخاب ایلان ماسک] با این حال دستاوردهای اخیر او مسلما تغییرات بزرگی برای آینده جهان و بشریت ایجاد خواهد کرد که روی آینده بازی‌های ویدیویی هم تاثیرگذار خواهد بود.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: