صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۱۹ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - 2021 April 16
کد خبر: ۸۳۷۵۴
مصطفی خوش چشم، تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با «راهبرد معاصر» پاسخ داد؛

هدف اروپا از تحریم‌های جدید در میانه مذاکرات چیست؟

مصطفی خوش چشم، تحلیلگر مسائل بین الملل در خصوص تحریم های حقوق بشری اتحادیه اروپا علیه ایران گفت: اروپا در اعمال تحریم‌‌های اخیر به اصطلاح حقوق بشری علیه ایران همچنان همان شیوه نادرست تعامل با ایران را دنبال می‌کند و این تحریم‌ها در نقش آجرهایی است که لایه‌های مختلف تحریمی و فشار علیه جمهوری اسلامی ایران را مستحکم‌تر می کند تا دیواری که پیش روی ما می‌چینند، پایدار باقی بماند.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»، در تازه‌ترین اقدام خصمانه اروپا علیه منافع ایران و در زمانی که اروپایی‌ها در ظاهر تلاش میکنند تا نقش میانجی را گفت‌وگوهای میان ایران و اروپا برعهده بگیرند و زمینه احیای برجام را فراهم کنند، 11 فرد و نهاد ایرانی را به بهانه‌های واهی که برجسته‌ترین آنها همان موضوع نخ‌نمای حقوق بشری است و بدون هیچ توجیه و استدلال حقوقی و با هدف اعمال فشار مضاعف بر روی تیم مذاکره‌کننده ایران، تحت تحریم قرار دادند.  برای بررسی این موضوع و  همچنین نقش اروپا در مذاکرات وین و تسهیل بازگشت ایران و آمریکا به تعهدات برجامی خود با مصطفی خوش‌چشم، کارشناس و تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت‌وگو کرده‌ایم.

 

 وی درباره چرایی تناقض رفتاری اروپایی‌ها در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران گفت: آنچه به عنوان رفتار متناقض از سوی اروپایی‌ها مشاهده می‌کنیم، در حقیقت در راستای اهداف کلی غرب و در چارچوب سیاست چماق و هویج انجام می‌ گیرد. تمام طرف‌های غربی اعم از آمریکایی و اروپایی بر این باور هستند که باید در همه زمینه‌ها از جمهوری اسلامی ایران امتیاز بگیرند.

 

وی درباره این نگرش غرب گفت که آنها مایل هستند با استفاده از ابزار تحریم، فشار مضاعفی را بر جمهوری اسلامی ایران وارد کنند تا بتوانند محصول آن را در خلال مذاکرات دیپلماتیک برداشت کنند. درعین حال، آنچه تحریم‌های اخیر حقوق بشری اروپا علیه ایران برجسته کرده است این نکته است که این تحریم‌ها هرچند به بهانه واهی حقوق بشری وضع شده‌اند؛ اما در چارچوب استراتژی مهار آمریکا در قبال ایران و در موضوع مذاکرات احیای برجام عمل خواهد کرد.

 

این کارشناس سیاست بین‌الملل درباره رویه واحد و یکسان آمریکا و اروپا علیه جمهوری اسلامی گفت: آمریکا و اتحادیه اروپا به منزله دو بازوی یک ارگان علیه ما عمل می‌کنند تا با افزایش لایه‌های تحریمی علیه ایران، دست آمریکا را برای چانه‌زنی و امتیازدهی در مذاکرات وین باز بگذارند و با وجود لغو برخی از تحریم‌ها، در نهایت همچنان ساختار فشار تحریمی باقی بماند و ایران نتواند از مواهب لغو تحریم‌ها برخوردار شود.

 

وی شرط جمهوری اسلامی ایران را برای لغو کلیه تحریم‌ها را اصولی و در راستای خنثی‌سازی توطئه دشمن دانست و عنوان کرد: به همین دلیل است که شرط اصلی جمهوری اسلامی ایران برای بازگشت آمریکا به برجام، برداشته‌شدن همه لایه‌های تحریمی است که در طول سالهای اخیر و در چارچوب همین طرح آمریکا و اتحادیه اروپا بر ضد منافع ایران وضع شده است. سیدمصطفی خوش‌چشم در این باره تصریح نمود: در حقیقت این سری تحریم‌های به اصطلاح حقوق بشری اروپا، به لحاظ راهبردی همان آجرهایی است که برای  تحکیم دیوار فشار حداکثری چیده شده و سیاست تضمین تداوم تحریم‌ها در سال‌های آینده را دنبال می‌کند.

 

وی در پایان درباره شرایط مذاکرات وین گفت: قطعا اروپا با وضع تحریم‌های جدید به دنبال گرفتن امتیازات بیشتر در مذاکرات احیای برجام است. درعین حال غرب قصد دارد تا همچنان سیاست چماق و هویج را با هدف چانه‌زنی در مذاکرات ادامه بدهد؛ با این تفاوت که در برخی از زمینه‌ها -مانند حقوق بشر- این اروپا است که نقش چماق را ایفا می‌کند تا طرف آمریکایی در قبال رفع برخی از تحریم‌ها، درخواست امتیازهایی خارج از چارچوب مذاکرات هسته‌ای از جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: