صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۰:۵۵
  • پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 15 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - 2021 April 20
کد خبر: ۸۴۵۷۷

کاربرد چوب های ترموود

ترموود نوعی چوب می باشد. استفاده از این چوب ها از زمان های گذشته تا به امروز رایج بوده است. چوب های ترموود به سبب مزایای خود کاربرد های بسیار مختلفی دارند. این چوب های زمانی که در داخل یک ساختمان یا نمای بیرونی ساختمان به کار می روند؛ می توانند یادآور طبیعت باشند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ ترموود نوعی چوب می باشد. استفاده از این چوب ها از زمان های گذشته تا به امروز رایج بوده است. چوب های ترموود به سبب مزایای خود کاربرد های بسیار مختلفی دارند. این چوب های زمانی که در داخل یک ساختمان یا نمای بیرونی ساختمان به کار می روند؛ می توانند یادآور طبیعت باشند.

ترموود چیست؟

ترموود نوعی چوب می باشد. استفاده از این چوب ها از زمان های گذشته تا به امروز رایج بوده است. نام دیگر ترموود،  چوب حرارت دیده یا چوب ترمو می باشد. علت انتخاب این نام برای این نوع چوب ها، فرآیند تولید آن ها می باشد.  این چوب ها طی یک فرآیند حرارت می بینند و بر اثر حرارت زیاد، تغییرات شیمیایی در ساختار چوب اتفاق می افتد. نشانه این تغییر شیمیایی، تغییر رنگ چوب ها می باشد. چوب های ترمو، چوب هایی هستند که در مدت زمان مشخصی گرمای حدود 220 درجه سانتی گراد می بینند. در فرآیند تولید این چوب ها از بخار آب استفاده می شود تا چوب ها در زمان حرارت دیدن، دچار ترک نشوند. از این چوب ها استفاده های مختلفی می شود. زیرا این چوب های حرارت دیده از مزیت ها و ویژگی های مثبت فراوانی برخوردار هستند.

مزیت های ترموود

ترموود مزیت های بسیار زیادی دارد. این چوب های حرارت دیده به سبب ویژگی های مثبت خود در بسیاری از کار ها استفاده می شوند. در طی فرآیند تولید چوب های حرارت دیده، تغییر هایی در چوب رخ می دهد. محصولات ایجاد شده نسبت به چوب های معمولی مزیت های بسیار بیشتری دارند. در ادامه به چند مورد از مزیت های استفاده از چوب های ترمو اشاره می کنیم.

 

مزیت های ترموود

مقاومت در برابر حشرات

چوب های معمولی در برابر حشرات مقاوم نیستند. اما چوب های ترموود در برابر حشرات کاملا مقاوم می باشند. چوب های معمولی مانند چوب های درختان ممکن است مورد حمله آفات و حشرات قرار بگیرند. این حشرات از مواد موجود در این چوب ها برای تغذیه خود استفاده می کنند و سبب از بین رفتن چوب می شوند. اما طی فرآیند تولید چوب های حرارت دیده، اتفاقی می افتد که مواد غذایی حشرات از بین می رود. در طی این فرآیند به دلیل دمای بسیار بالایی که چوب در آن  قرار دارد؛ بافت سلولزی چوب از بین رفته و  دیگر برای حشرات مناسب نیست. از آن جایی که حشرات از چوب های حرارت دیده استفاده نمی کنند؛ طول عمر این چوب ها بسیار  بالا تر از چوب های معمولی می باشد.

 

مقاومت در برابر قارچ ها و پوسیدگی

یکی دیگر از مزیت های که ترموود دارد این است که در برابر رشد قارچ ها مقاوم است. قارچ هایی که به صورت خود به خودی بر روی چوب درخت ها رشد می کنند؛ می توانند عامل پوسیدگی چوب باشند. این قارچ ها سبب از بین رفتن چوب ها می شوند. قارچ هایی که بر روی چوب درختان رشد می کنند از مواد موجود در سلول های آن استفاده می کنند و نهایت سبب پوسیدگی و از بین رفتن چوب خواهند شد. اما چوب های حرارت دیده به دلیل این که بر اثر حرارت بالایی که در آن قرار گرفته اند؛ مواد خود را از دست دادند دیگر نمی توانند بستری برای رشد قارچ های مختلف باشند. در این صورت اگر چوب  ها در برابر رشد قارچ مقاوم باشند برای استفاده های مختلف بسیار مناسب هستند.

 

ساخت تراس با ترموود

عایق بودن چوب های ترموود

یکی دیگر از مزیت های چوب های ترموود این است که این چوب ها عایق هستند. به همین دلیل در ساخت و ساز ها از این چوب ها استفاده های فراوانی می شود. به غیر از این موارد که گفته شد؛ چوب های حرارت دیده مزیت های دیگری نیز دارند. مانند این که این چوب ها در برابر تغییرات آب و هوایی مقاوم می باشند. به سبب وجود این مزایای افرادی زیادی تمایل دارند از این چوب ها استفاده بکنند.

رنگ چوب های حرارت دیده

چوب هایی که به اصطلاح خام هستند رنگ روشنی دارند. اما چوب های حرارت دیده رنگی متفاوت با چوب های خام و غیر حرارت دیده دارند. زیرا زمانی که چوب، گرما و حرارت می بینند و رطوبت خود را از دست می دهد؛ رنگ آن تبدیل به قهوه ای تیره می شود. رنگ چوب حرارت دیده جز رنگ های گرم محسوب می شود و می تواند در دکوراسیون بسیار زیبا باشد.

 

کاربرد چوب های ترموود

چوب های ترموود کاربرد های بسیار مختلفی دارند. این چوب های زمانی که در داخل یک ساختمان یا نمای ساختمان به کار می روند؛ می توانند یادآور طبیعت باشند. از آن جایی که اغلب انسان ها به طبیعت و درختان علاقه بسیار زیادی دارند؛  تمایل دارند المان ها و نماد هایی از طبیعت را در زندگی روزمره خود و در ساختمان هایی که در آن ها زندگی یا کار می کنند؛ ببیند. در نتیجه در بخش های مختلفی از ساختمان ها از چوب استفاده می شود. یکی از بهترین انواع چوب که می تواند در ساخت و ساز و دکوراسیون کاربرد داشته باشد؛ چوب حرارت دیده است. در ادامه به چند مورد از کاربرد های چوب در ساختمان ها می پردازیم.

 

کاربرد چوب های ترموود

کاربرد چوب های ترمو در نمای ساختمان

یکی از مهم ترین کاربرد هایی که چوب های ترموود دارند این است که از آن ها در نمای ساختمان ها مسکونی یا تجاری استفاده می شود. این چوب ها می توانند نمای بسیار زیبایی ایجاد کنند. از آن جایی که چوب های حرارت دیده رطوبت خود و همچنین صمغ شان را دست می دهند؛ وزن آن ها سبک است. در نتیجه به علت سبک بودن از آن ها می توان به راحتی در نمای ساختمان استفاده کرد. زیرا این چوب های به آسانی نصب شده و فشار زیادی به سطح زیرین خود تحمیل نمی کنند.

کاربرد چوب های ترمو برای کف پوش

یکی دیگر از کاربرد هایی که چوب های ترمو دارند این است که این چوب ها به عنوان کف پوش استفاده می شوند. می توان گفت از این چوب ها برای پوشیدن کف، بخش های مختلف ساختمان ها استفاده می شود. راه رفتن بر روی چوب می تواند احساس بسیار خوشایندی را ایجاد کنند.  به همین سبب رایج شده که از این چوب ها به عنوان کف پوش استفاده می شود.

 

ساخت آلاچیق با ترموود

یکی دیگر از کاربرد هایی که ترمو دارد این است که از آن ها برای ساخت آلاچیق استفاده می شود. همچنین به غیر از آلاچیق از این چوب ها برای ساخت گلدان و روف گاردن نیز استفاده می شود.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: