صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۴:۵۸
  • يکشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۱
  • Sunday 11 September 2022
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۰ - ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - 2021 April 20
کد خبر: ۸۴۵۷۸
سعدالله زارعی، تحلیلگر مسائل منطقه در گفتگو با راهبرد پاسخ می دهد:

آیا روسیه می تواند به تشکیل کابینه حریری کمک کند؟

سعدالله زارعی، تحلیلگر مسائل منطقه در خصوص دیدارهای دیپلماتیک سعد حریری گفت: ارتباطات در لبنان بین طیف های مختلف لبنانی و طرف های خارجی گسترده است و طرف های خارجی هم بر اساس وضعیت داخلی لبنان با طیف های مختلف گفتگو می کنند.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ سعد حریری، نخست وزیر مامور به تشکیل دولت لبنان در مقر وزارت خارجه روسیه در مرکز مسکو با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور دیدار و گفتگو کرد. در همین راستا و چشم انداز فعالیت های دیپلماتیک روسیه در قبال دولت لبنان گفتگویی با سعدالله زارعی، تحلیلگر مسائل منطقه انجام داده ایم.

 

سعدالله زارعی تحلیلگر مسائل منطقه، در گفت و گو با راهبرد معاصر، درباره دیدار نخست وزیر لبنان با وزیر امور خارجه روسیه گفت: باید لبنان را شناخت. لبنان تفاوت هایی با کشور ما دارد. اولاً ارتباطات در لبنان بین طیف های مختلف لبنانی و طرف های خارجی گسترده است و طرف های خارجی هم بر اساس وضعیت داخلی لبنان با طیف های مختلف گفتگو می کنند. مثل ایران نیست که طرف های خارجی فقط دولت را می شناسند و به احزاب، شخصیت ها و افراد کاری نداشته باشند. در آنجا چون نظام سیاسی یک نظام غیر منسجم، نظام موزاییکی و چند بلوکی است افراد تماس می گیرند اما نوعاً منجر به نتیجه مشخصی نمی شود و در نهایت سرنوشت سیاسی لبنان در داخل تعاملات بین اشخاص و گروه های داخلی تعیین می شود یعنی در نهایت این طیف های داخلی هم باید بنشینند و توافق کنند.

 

وی ادامه داد: اخیرا سعد الحریری از جانب فرانسوی ها دعوت شد ولی نخست وزیر لبنان این دعوت را رد کرد. مسیحیان از این دعوت استقبال کردند اما طرف شیعه و طرف سنی استقبال نکردند ولذا علی رغم اینکه حزب الله با مسیحیان در آنجا هم پیمان هستند در اینجا حزب الله حضور پیدا نکرد. همزمان با این مسئله صحبت سر این است که روس ها و آقای حریری می خواهند با هم گفتگویی داشته باشند که باز این امر تعیین کننده چیزی نخواهد بود بخاطر این که روسیه نمی تواند صحنه سیاسی داخل لبنان را مدیریت کند. بنابراین، این گفتگوها منشا تغییر و تحول نیستند و در جامعه لبنان یک وضعیت عادی سیاسی است که از 60-50 سال قبل به این طرف این چنین بوده است ولی در نهایت سرنوشت لبنان را در داخل لبنان توسط لبنانی ها تعیین می کنند.

 

او در پاسخ به این پرسش، پس رایزنی هایی که می شود ثمره ای نخواهد داشت؟ گفت: تاثیر عمده ای ندارد. آقای مکرون چه زمانی به لبنان آمد؟ بعد از انفجار بیروت که مردادماه سال گذشته بود به بیروت آمد در این مدت چه اتفاقی در فضای سیاسی لبنان افتاده است؟ با وجود اینکه مکرون با آن اوضاع امد همه گفتند قرار است مکرون چه کند و مکرون این بار بصورت ضرب العجل آمده و وقت تعیین کرده و در نهایت هیچ نشد. الان مکرون از آقای حریری، آقای جبران باسیل و یک نماینده از حزب الله برود که حزب الله و حریری استقبال نکردند و جلسه هم برگزار نمی شود. این طور نیست طرف های خارجی بتوانند با این گفتگوها نقش تعیین کننده ای در صحنه سیاسی لبنان بازی کنند.

 

زارعی در پایان با اشاره به وضعیت تعیین کابینه اظهار داشت: نخست وزیر الان مامور به تشکیل کابینه است. آقای میشل عون ایشان را مامور کرده که کابینه را تشکیل دهد اما اختلافات داخلی مانع تشکیل کابینه شده و زیاده خواهی های سعدالحریری هم وجود دارد. الان طرحی توسط آقای نبیه بری تهیه شده بر مبنای این که یک مهندسی در تشکیل کابینه پیشنهاد شده و پیشنهاد بری مورد توافق حزب الله و سعد الحریری است و تا حدودی مورد توافق مسیحیان هم هست. احتمالاً طرح آقای نبیه بری پیش برود که کابینه متخصص اما در عین حال متصل به گروه های شناخته شده لبنان شکل می گیرد.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: