صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۱:۲۰
  • سه‌شنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
  • Tuesday 06 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۷ - ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021 April 21
کد خبر: ۸۴۶۰۴
ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

اصلاح طلبان استعداد کاندیدای اجاره ای را دارند

ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی در خصوص کاندیدای اجاره ای اصلاح طلبان گفت: اصلاح طلبان استعداد کاندیدای اجاره ای را دارند، برخلاف اصولگرایان که این کار را نمی کنند. یعنی این را هیچگاه از نظر دور نمی دارند که شاید مجبور شوند به یک کاندید دیگری روی بیاورند. این کار را یکبار در سال 92 کردند و بنابراین اصلاً بعید نیست مجدداً این کار را انجام دهند.

 

ناصر ایمانی تحلیلگر سیاسی، در گفت و گو با راهبرد معاصر، درباره ورود رییسی به انتخابات گفت: بالاخره تحلیل های مختلفی وجود دارد ولی خود ایشان تاکنون این موضوع را نفی کردند. برخی اعتقاد دارند ایشان خواهند آمد و اینکه الان نفی کردند که این امر نیز طبیعی است یعنی نمی بایست از الان اعلام کنند که می خواهند وارد عرصه انتخابات شوند ان هم بخاطر مسئولیتی که دارند و همچنین دلایلی که وجود دارد.

 

وی ادامه داد: متاسفانه اصولگرایان الان مواجه با تعدد شدید کاندیداها هستند و با توجه به شرایط فعلی اصولگرایان گزینه های زیادی در دست دارند. سوال را باید این طور مطرح کرد؛ به غیر از آقای رئیسی و آقای قالیباف کسانی که در اصولگرایان اعلام کردند کاندید می شوند و یا آنهایی که کاندید خواهند شد و الان اعلام نکردند، امکان موفقیت دارند یا خیر؟ پاسخ من این است که به غیر از آقای قالیباف و آقای رئیسی کاندیداهای دیگری که از اصولگرایان رسماً اعلام کردند یا هنوز اعلام نکردند، داریم فاصله زیادی با آقای قالیباف و رئیسی زیاد است. این بدین معنا نیست که این فاصله تا انتها باقی می ماند. فعلاً فاصله زیادی دارند.

 

او در پاسخ به این پرسش، با توجه به تعدد کاندیداها امکان این وجود دارد که ائتلاف اصولگرایان از بین برود؟ گفت: به میزانی که از آقای رئیسی و بعد از آقای قالیباف دور شویم امکان هم نظر شدن کامل جریان اصولگرا کمتر می شود یعنی در خصوص آقای رئیسی هم نظر شدن از همه بیشتر است و بعد با فاصله ای آقای قالیباف و بعد از این دو بزرگوار کاندیدای دیگری باشد اختلاف نظرات هم در جریان اصولگرا بیشتر می شود.

 

ایمانی در پاسخ به این پرسش، ظاهرا سید حسن خمینی وارد عرصه انتخابات نمی شود، این امر در موضع اصولگرایان تغییری ایجاد می کند؟ گفت: خیر، سید حسن خمینی خیلی محبوبیت مردمی به عنوان رئیس جمهور نداشت. یک زمانی به عنوان نوه مرحوم امام مقبولیت دارد و یک زمانی در قامت رئیس جمهور است و مردم به چشم دیگری بدان نگاه می کنند، به چشم کسی که می خواهد 4 سال مملکت را اداره کند. ایشان خیلی پایگاه جدی میان افکار عمومی نداشت و همچنین امکان رد صلاحیت ایشان بدلیل نداشتن تجربیات اجرایی توسط شورای نگهبان وجود داشت. بنابراین نیامدن ایشان تاثیری در معادلات اصولگرایان و یا اصلاح طلبان در انتخابات نخواهد داشت.

 

وی ادامه داد: اصلاح طلبان روی سید حسن خمینی نمی توانستند اکتفا کنند چون ایشان تجربه اجرایی ندارد و نمی توانستند روی او سرمایه گذاری کنند و امکان ردصلاحیت ایشان در شورای نگهبان وجود داشت و نمی شد روی ایشان اتکا کرد. اصلاح طلبان هم بصورت جدی به سید حسن خمینی در این مدت های گذشته نگاه نمی کردند.

 

او در پاسخ به این پرسش، این احتمال وجود دارد که اصولگرایان بخواهند بدانند گزینه نهایی اصلاح طلبان چه کسی است و بعد کاندیدای خود را علنی کنند؟ گفت: این امر وجود دارد. این هم تا روز آخر و ساعت آخر ثبت نام ها مشخص خواهد شد. هر جریان سیاسی تمایل دارد در هر انتخاباتی دست طرف مقابل را بخواند و سعی کند یک فردی را حتی الامکان در تراز او معرفی کند. این موضوع فعلاً محقق نشده چون هنوز همه کاندیداها مشخص نیستند همچنین آقای قالیباف، آقای رئیسی، آقای ظریف هنوز معلوم نیست وارد عرصه شوند یا خیر. این موضوع هم فکر می کنم تا ساعات آخر ثبت نام در وزارت کشور مشخص می شود.

 

ایمانی با اشاره به کاندیدای اجاره ایی در اصلاح طلبان تصریح کرد: اصلاح طلبان استعداد کاندیدای اجاره ای را دارند، برخلاف اصولگرایان که این کار را نمی کنند. یعنی این را هیچگاه از نظر دور نمی دارند که شاید مجبور شوند به یک کاندید دیگری روی بیاورند. این کار را یکبار در سال 92 کردند و بنابراین اصلاً بعید نیست مجدداً این کار را انجام دهند. در سال 92 هم همین کار را کردند و امکان دارد این دوره هم همین کار را کنند چون جریان های تندروی اصلاح طلب که تا چند ماه پیش عنوان می کردند ما باید یک کاندیدای خالص اصلاح طلب داشته باشیم و نباید به سمت کاندیداهای اجاره ای برویم الان هم آن جریان ها قدری از حرف خود کوتاه امده اند و هم صحبت از رحم اجاره ای می کنند. این نشان می دهد آنها واقعیت ها را دریافتند که این دوره بسیار سختی برای اصلاح طلبان خواهد بود البته بدین معنا نیست که برای اصولگرایان خوب خواهد بود ولی برای اصلاح طلبان سخت تر است.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: