صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021 April 29
کد خبر: ۸۵۳۶۹
حسین درودیان، تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد؛

دولت به دنبال سوءاستفاده انتخاباتی از نتایج اقتصادی مذاکرات است

حسین درودیان، تحلیلگر مسائل اقتصادی در خصوص سوءاستفاده انتخاباتی دولت از مذاکرات هسته‌ای گفت: دولت تلاش می کند به هر صورتی که شده قبل از انتخابات موضوع مواهب اقتصادی برجام را به عنوان دستاورد کارنامه کاری خود در هشت سال گذشته به مردم معرفی کند.

 

به گزارش راهبرد معاصر، از همان آغازین روزهای مطرح شدن کاندیداتوری حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور دولت یازدهم موضوعی با عنوان حل مشکلات اقتصادی کشور آن هم دریک بازه زمانی صد روزه مطرح شد؛ موضوعی که نه تنها بعد از گذشت صد روز از آن، بلکه روزهای بیشتری از آن گذشت تا به  امروز که به آخرین هفته ها و ماه های پیش روی این دولت می رسیم و قیمت ها، توزیع نامناسب اقلام غذایی و کالاهای ضروری مردم در بازار وتورم موجود گویای عملکرد دولت نه تنها در صد روز اول، بلکه در هشت سال گذشته است. رئیس جمهور اما معتقد است که دولت در صد روز پایانی می تواند مشکلات و چالش هایی را از کشور حل کند به شرطها و شروطها. برای بررسی صحت این ادعا با «حسین درودیان»، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل اقتصادی گفتگویی داشتیم.

 

درودیان تحلیل خود را از اشاره رئیس جمهور به صد روز پایانی و حل برخی از چالش های موجود کشور بخصوص در زمینه اقتصاد را اینگونه تعبیر کرد: آنچه رئیس جمهور به عنوان وعده صد روزه اول در آغازین روزهای ریاست جمهوری و قبل از آن به عنوان شعار انتخاباتی مطرح کردند، بیشتر ناظر بر حل مسائل اقتصادی بود، اما موضوعی که روزهای گذشته برای حل مشکلات و چالش های کشور توسط رئیس جمهور با عنوان حل صد روزه عنوان شد بیشتر به نظر می آید ناظر به مذاکرات و یا نشست های برجامی باشد.

 

وی افزود: به نظر می رسد منظور رئیس جمهور اشاره به مشکلاتی است که دربرجام و به واسطه خروج آمریکا از برجام به اقتصاد کشور تحمیل شده است، یعنی اگر در نشست های پیش رو به لحاظ سیاسی مشکلی پیش نیاید و روند نشست ها و گپ وگفت ها و بده و بستان های برجامی به خوبی پیش برود قاعدتا دولت امیدوار است که نتیجه این مذاکرات و نشست ها به نتیجه برسد و در زمان کوتاهی ثمرات اقتصادی آن برای مردم عیان شود.

 

 این استاد دانشگاه با بیان اینکه علی رغم ادعای آقای رئیس جمهور که روند نشست های وین خوب است، بیان داشت: هر چند به نظر می رسد دولت به نشست های برجامی خوش بین است یا تظاهر می کند که نشست ها به خوبی در حال برگزاری است و دولت می تواند در صد روز آینده ثمرات اقتصادی آن را به جامعه اعلام کند یا جامعه از آن حظ وافر ببرد، اما آنچه به عنوان خبرهای نشست های مذاکره کنندگان از سوی طرف ایرانی و طرف غربی به گوش می رسد بسیار متفاوت از هم است. به این معنا که اخباری که از سوی دیپلمات های ایرانی حاضر در نشست های وین به رسانه های داخلی داده می شود نسبت به بحث های فی مابین برجامی بسیار خوشبینانه مطرح می شود در حالی که آنچه به عنوان ماحصل این نشست ها از اخبار خارجی و از سوی مذاکره‌کنندگان آمریکایی به گوش می رسد بسیار متفاوت از اظهار نظرهای دیپلمات های ماست، یا به عبارت دیگر اخباری که از سوی آمریکایی ها عنوان می شود به اندازه ای خوب نیست که هیات مذاکره کننده ایرانی بر آن اصرار دارند.

 

درودیان ادامه داد: بی تردید تفاوت بین آنچه درباره این نشست ها و مذاکرات از زبان مقامات ایرانی و آمریکایی گزارش می شود حل مشکلات اقتصادی موجود آن هم در یک ظرف زمانی صد روزه را منتفی و زیر سوال می برد لذا به نظر نمی رسد این وعده رئیس جمهور باز هم به منصه ظهور برسد.

 

این تحلیلگر اقتصادی خاطرنشان کرد: به هر حال اخباری که از سوی مقامات دولت ایران منتشر می شود به خوبی بیانگر این موضوع است که دولت تلاش می کند تا زمانی که روی کار است به هر صورتی که شده عزم خود را برای تحقق برجام و به ثمر نشاندن برخی از مواهب اقتصادی خود به کار بگیرد تا به هر شکل ممکن قبل از انتخابات دولت موضوع برجام را به عنوان دستاورد کارنامه کاری خود در هشت سال گذشته به مردم معرفی کند.

 

وی تصریح نمود: دولت تلاش می کند هر چند موضوع دسترسی های به برجام و فواید برجام در زمینه اقتصادی حتی به صورت اسمی هم شده آن به عنوان یک دستاورد خود پیش از انتخابات به مردم بدهد. نکته حائز اهمیت این است که قطعا آنچه به عنوان مزایا و منافع برجام در حال حاضر به ما برسد با اما و اگرهای بیشماری رو به رو است، چون در سال 2015 هم منافع و عواید اقتصادی برجام برای ما باز هم با اما واگرهای بیشماری رو به رو بود، لذا به این سرعت قطعا به عواید و منافع برجام دسترسی نخواهیم داشت، لذا با پابرجا بودن تردیدهای کنونی درمثبت بودن نشست های برجامی یک بار دیگر هم نمی توان به وعده حل صد روزه مشکلات اقتصادی توسط این دولت مطمئن بود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: