صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۰۲ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021 May 01
کد خبر: ۸۵۵۵۷
نصرالله پژمانفر، نماینده مجلس در گفت‌وگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

دولت با فرسایشی‌کردن مذاکرات وین به‌دنبال اهداف انتخاباتی است

نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس در خصوص فرسایشی‌شدن مذاکرات وین گفت: کسانی که تا دیروز در رسانه‌ها فریاد می زدند و عدم تسریع در توافق برجام را  باعث خسارت‌های کلان معرفی میکردند، امروز چرا سکوت کرده و در مقابل ظلمی که از سوی غربی‌ها به ملت ما روا داشته شده، سخنی نمی‌گویند و همچنان به‌دنبال فرسایشی‌کردن مذاکرات هستند.

 

به گزارش راهبرد معاصر، یک از شروط اصلی و مهم رهبر معظم انقلاب برای موافقت با شروع مذاکرات احیای برجام،‌ عدم فرسایشی‌شدن مذاکرات است و این امر را به ضرر کشور معرفی کردند. ایشان به صراحت اعلام کردند که طرف آمریکایی به‌دنبال کش‌دادن مذاکرات است تا با استفاده از این حربه، حرف باطل خود را به ایران تحمیل کند. طرف غربی قصد دارد با طولانی‌کردن دوره مذاکره ،به بی‌ثباتی اقتصادی ایران دامن بزند و با تشدید مشکلات معیشتی مردم، از قدرت چانه‌زنی ایران بکاهد. حجت‌الاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی معتقد است که طرف غربی با پافشاری بر مواضع باطل خود،‌ مذاکرات را به سمت فرسایشی‌شدن سوق داده است.

 

نصرالله پژمانفر نماینده مجلس و رئیس کمیسیون اصل نود مجلس در گفت و گو با راهبرد معاصر در خصوص تناقض اظهار نظرات بیان شده از سوی برگزار کنندگان نشست‌های برجامی، پیرامون چگونگی لغو تحریم‌ها گفت: متأسفانه بیان این موضوع را  در مقام مصاحبه و به عنوان نماینده مجلس مناسب نمی‌دانم؛ اما مساله‌ای که برخی نگرانی‌ها را بابت روند مذاکرات و لغو تحریم‌ها افزایش می دهد، تناقض میان اظهارنظرهای مقامات ایرانی و غربی است. به‌نظر می‌رسد آنچه که مقامات آمریکایی درباره نشست‌های برجامی در وین به رسانه‌ها و افکار عمومی انتقال میدهند، نسبت به آنچه که از سوی تیم مذاکره‌کننده ما عنوان می‌شود، از صحت و سقم بیشتری برخوردار است!

 

وی در‌این‌باره خاطرنشان کرد: تیم مذاکره‌کننده ما نسبت به لغو تحریم‌ها و همکاری آمریکا و بازگشت این کشور  به برجام، اطلاعات خوب و امیدوارکننده‌ منتشر می‌کند؛ درحالی‌که آنچه که به عنوان خبر از نشست‌های وین از طرف غربی به ما می رسد، بسیار متفاوت است. به نظر میرسد که آمریکایی‌ها بنا ندارند تا همه تحریم ها را -مطابق پیش‌شرط رهبری برای مذاکرات- لغو کنند و به‌دنبال حفظ برخی از تحریم‌های دوره ترامپ به بهانه حقوق بشر و تروریسم هستند.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین پژمانفر ادامه داد: مشخص نیست تیم مذاکره‌کننده ما بر چه اساسی با روند فرسایشی نشست ها که خواست طرف غربی و آمریکایی است، کنار آمده و به این موضوع اعتراضی نمی‌کند. در حال حاضر، تنها پیش‌شرط ما برای بازگشت آمریکا به برجام،  لغو کامل تمام تحریم‌های ضد بشری علیه ایران است و آمریکا باید آن را بدون هیچ توجیه و بهانه‌ای بپذیرد.

 

 نماینده مجلس شورای اسلامی در این باره توضیح گفت: ما نیازی به مذاکره با اروپا و آمریکا به صورت مستقیم یا غیرمستقیم نداریم.  سند برجام در دسترس است و آمریکا و اروپا از انجام تعهدات خود سر باز زده‌اند که باید به تعهدات برجامی خود بازگردند و بنا به فرمایش مقام معظم رهبری باید مانع هر گونه فرسایشی‌شدن روند مذاکرات شویم و به آنها اجازه وقت‌کشی بیشتری ندهیم.

 

پژمانفر با تاکید بر قاطعیت دولت و نظام بر اجرای مصوبه برجامی مجلس، بیان داشت: اگر آمریکا کلیه تحریم‌های ظالمانه خود را علیه ملت ایران لغو کند و ایران این موضوع را راستی‌آزمایی کند، آن زمان ما هم می‌توانیم به اجرای تعهدات خود بازگردیم. در غیر این صورت و بر اساس مصوبه مجلس، راه خودمان  را خواهیم رفت و هیچ ضرورتی برای اجرای پروتکل الحاقی وجود نخواهد داشت. در عین حال نباید از هیچ یک از تهدیدات دشمن اندکی ترس به دل راه بدهیم.

 

نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر عدم فرسایشی‌شدن مذاکرات در نشست‌های وین گفت: طولانی‌شدن مذاکرات و نشست‌های وین ضرر های زیادی به‌دنبال خواهد داشت؛ چرا که تا کنون‌ ایران به‌صورت یک‌طرفه به تعهدات برجام عمل کرده است و در مقابل، تنها گردنکشی و تهدید دیده‌‌ایم و طرف غربی هیچ یک از تعهدات خود را انجام نداده است. فرسایشی‌شدن روند مذاکرات به امید بازگشت آمریکا به برجام برای اقتصاد کشور بسیار خطرناک است و از این مساله به شدت باید پرهیز شود.

 

وی با انتقاد از برخی سیاسیون گفت: من تعجب می کنم کسانی که تا دیروز در رسانه‌ها فریاد می زدند و عدم تسریع در توافق برجام را  باعث خسارت‌های کلان معرفی میکردند، امروز چرا سکوت کرده و در مقابل ظلمی که از سوی غربی‌ها به ملت ما روا داشته شده، سخنی نمی‌گویند و همچنان به‌دنبال فرسایشی‌کردن مذاکرات هستند.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر در پاسخ به این سوال که چه ارتباطی میان نتایج نشست‌های وین با انتخابات ریاست‌جمهوری و میزان اقبال مردم به کاندیدای نزدیک به دولت وجود دارد، گفت: قطعاً انتخاب این زمان برای شروع نشست‌های برجامی و طولانی‌شدن مذاکرات، رویکرد انتخاباتی دارد. اگر آمریکایی‌ها نظر مثبتی به برجام داشته باشند، چه نیازی به نشست و مذاکره است؛ می‌توانند به‌سرعت به تعهداتی که چند سال است انجام نمی‌دهند، بازگردند.

 

وی در خاتمه خاطر‌نشان کرد: امروز ما نسبت به دو موضوع نگران هستیم و پیرامون آن گلایه داریم؛ اول اینکه، دولتی ها باز هم اقتصاد کشور را معطل برجام و نتایج آن کرده‌اند و با اینکه به‌خوبی می‌دانند آمریکا تمایلی به لغو تحریم‌ها و عمل به آن ندارد، باز هم بر ادامه نشست‌ها اصرار می‌کنند. موضوع دوم، بی‌عملی و مدیریت بد دولت در حوزه اقتصاد کشور است که مشکلات معیشتی و اقتصادی زیادی را بر تولید و بر سفره مردم تحمیل کرده است.  امروز وضعیت اقتصادی کشور بحرانی شده است و دولت همزمان که باید پاسخگوی سیاست خارجی و مذاکرات برجامی باشد، برای مدیریت پراشتباه خود در اقتصاد هم جوابگو باشد. امروز اقتصاد و معیشت مردم به‌شدت نابسامان است و جامعه را گرفتار کرده است.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: