صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۱:۳۷ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021 April 29
کد خبر: ۸۵۸۷۸
مصطفی خوش چشم، تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با «راهبرد معاصر» تشریح‌کرد؛

بازی دوگانه امریکا و رژیم‌صهیونیستی در مذاکرات وین

مصطفی خوش‌چشم، تحلیلگر مسائل بین الملل در خصوص نقش آفرینی آمریکا و رژیم صهیونسیتی در مذاکرات وین گفت: رژیم اشغالگر قدس به جهت منافع راهبردی مشترک با ایالات متحده امریکا همواره در چارچوب طرح‌های مشترک با آنان همکاری دارند و تلاش می‌کند تا ایفای نقش در قالب یک استراتژی مشترک با امریکا مذاکرات را به سمت و سوی مطلوب خود سوق دهند.

 

مصطفی خوش‌چشم تحلیلگر مسائل بین‌اللمل در گفت‌وگو با راهبرد معاصر، درباره اظهارات مقامات کاخ سفید مبنی بر اینکه رژیم‌صهیونیستی باید در جریان مذاکرات وین قرار بگیرد، گفت: این امر غریبی نیست و برخلاف گزارش‌های هدفمندی که همواره سعی کرده‌اند رژیم‌صهیونیستی را پلیس‌بد جلوه دهند و مدعی بودند که رژیم‌صهیونیستی بدنبال آن بود تا جلوی مذاکرات را در دور اول و در زمان برجام بگیرد و همچنین در وین مدعی شدند رژیم‌صهیونیستی گروه‌های جاسوسی برای اطلاع از محتوای مذاکرات فرستاده و به ناچار مجبور شدند به جهت جلوگیری از جاسوسی از مذاکرات تلفن‌های همراه مذاکره کنندگان را در یخچال‌ها نگهداری کنند تا از جاسوسی محتوای مذاکرات جلوگیری شود، باید گفت رژیم صهیونیستی هم‌راستا با منافع خود و امریکا در جریان مذاکرات دخالت‌می‌کند. این امری ثابت شده است که رژیم اشغالگر قدس به جهت منافع راهبردی مشترک با ایالات متحده امریکا همواره در چارچوب طرح‌های مشترک با آنان همکاری دارد، بنابراین آنها تلاش می‌کند تا با ایفای نقش در قالب یک استراتژی مشترک با امریکا مذاکرات را به سمت و سوی مطلوب خود سوق دهند.

 

وی ادامه داد: از آنجا که ایران دشمن راهبردی رژیم‌صهیونیستی و امریکا محسوب می‌شود و با در نظر داشتن اینکه این دو شرکای استراتژیک و نزدیکی هستند می‌توان گفت؛ رژیم‌صهیونیستی و امریکا در سیاست خود در تقابل با ایران تشریک مساعی داشته و نقش مکمل یکدیگر را بازی می‌کنند. علی‌رغم این موضوع امریکایی‌ها پیوسته خواهان این بودند که ما باور کنیم رژیم‌صهیونیستی پلیس بد است و بدنبال برهم زدن مذاکره است در حالی که اشغالگران قدس شریف حتی در حملاتی که به تاسیسات نطنز داشتند تنهایی عمل نکردند بلکه با کمک امریکا و شرکای اروپایی دست به این اقدام زدند، این اقدامات نیز به منظور این که اهرم‌های فشار ما در مذاکرات را کم کنند و فشار امریکا در وین بیش از گذشته شود و فشار از روی دولت آقای بایدن و مذاکره کنندگان آن برداشته شود صورت گرفته است. رژیم‌صهیونیستی همیشه بخش عمده‌ای از چارچوب استراتژی مهار ایران بوده است. نقش رژیم‌صهیونیستی ایجاد تهدید و بازی پلیس بد در این استراتژی است تا ما همواره به سمت مذاکره برویم و در انتخابات هم مردم نگاه به سمت مذاکره و جناح طرفدار مذاکره داشته باشند.

 

خوش‌چشم در پاسخ به این پرسش که با توجه به سنگ‌اندازی که رژیم‌صهیونیستی انجام می‌دهد این اقدامات تاثیری در مذاکرات وین خواهد گذاشت، گفت: رژیم‌صهیونیستی در چارچوب طرح‌های راهبردی امریکا و براساس منافع مشترک راهبردی با هم کار می‌کنند. نمی‌شود این دو رژیم با یکدیگر منافع مشترک داشته باشند و شریک استراتژیک باشند و در صدها طرح و نقطه در حوزه‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی با هم منافع راهبردی مشترک داشته باشند و یکی بخواهد در مقابل دستیابی دیگری به هدفی مهم و راهبردی مثل مهار ایران سنگ‌اندازی کند چنین چیزی غیرمنطقی است.

 

او در ادامه تصریح کرد: اشغالگران قدس برخلاف چهره پرهیاهوی خود در چارچوب طراح راهبردی مشترک با امریکا و در راستای اهداف مشترک نقش بازی می‌کنند البته نه به عنوان یک سرباز که فرمانپذیر امریکاست بلکه بعنوان دو شریک که منافع و اهداف مشترک و راهبردی آنها هم‌راستای یکدیگراست تعریف می‌شوند و به عبارتی نقش مکمل هم را در یک سناریو بازی می‌کنند. البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که نقش رژیم‌صهیونیستی در مقابل امریکا، نگاه آنها و نقش بازی کردن آنان در استراتژی مهار ایران بسیار متفاوت از نقشی است که عربستان در این پازل بازی می‌کند.

 

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان با اشاره به نقش عربستان در استراتژی مهار ایران تصریح کرد: عربستان بیشتر به دنبال سنگ‌اندازی است تا توجه ایران همواره به روابط خصومت‌آمیز با امریکا باشد اما اشغالگران قدس به‌دنبال این هستند که در چارچوب منافع مشترک و طراحی مشترک با امریکا ایران را مهار کنند چرا که می‌دانند از طریق این استراتژی مهار است که می‌توانند به برخی از اهداف خود دست یابند آن هم از طریق توافق‌های پی‌درپی که رشد مولفه‌های قدرت ما را کم و یا متوقف می‌کند. این هدف برای آنها بسیار مهم است و سود آن به هر دو آنان یعنی واشنگتن و تل آویو می‌رسد. بنابراین، هیچ یک نسبت به دیگری فرمانبردار نیست و روابط فی‌مابین رژیم‌صهیونیستی و واشنگتن با روابط عربستان و واشنگتن متفاوت است.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: