صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۹:۰۲
  • چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱
  • Wednesday 16 November 2022
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021 May 03
کد خبر: ۸۶۰۶۶
عماد آبشناس، تحلیلگر مسائل منطقه‌ای در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

چرا عربستان به دنبال گفتگو با ایران است؟

عماد آبشناس، تحلیلگر مسائل منطقه‌ای در خصوص چرایی تمایل ولیعهد عربستان برای گفتگو با کشورمان اظهار داشت: دیدگاه دولت جدید امریکا این است که چین و روسیه دشمن اصلی امریکا هستند و به این دلیل می خواهد از منطقه خاورمیانه خارج شود. سعودی ها می دانند بهتر است اختلافات خود با ایران را قبل از خروج امریکا حل و فصل کنند.

 

عماد آبشناس، تحلیلگر مسائل منطقه‌ای در گفت و گو با راهبرد معاصر، در خصوص تمایل ولیعهد عربستان برای گفتگو با کشورمان اظهار داشت: مذاکره بین ایران و عربستان انجام شده و سفیر کشورمان در عراق تلویحاً اعلام کردند که این مذاکرات انجام شده است و سفر ظریف به عراق احتمالا در این راستا صورت گرفت.

 

وی با اشاره به تغییر مناسبات میان ایران و عربستان از حوزه امنیتی به دیپلماتیک عنوان داشت: جدا از اینکه بحث اشتراکات فی مابین ایران و عراق و مسائل مختلفی که بین ایران و عراق است را مطرح کند، در این راستا بود که بحث مذاکرات از بحث امنیتی و نظامی به بحث مذاکرات دیپلماتیک هم ارتقا یابد. شاهد بودیم آقای ظریف به کشورهای دیگر عربی که در این زمینه میانجی هستند همانند عمان و کویت هم سفر کرده که آنها هم نقش میانجی گری خود را ایفا کنند تا اختلافات بین ایران و عربستان سعودی حل و فصل شود. شاید بتوان گفت اگر این موضوع حل و فصل شود خیلی از مشکلاتی که در منطقه خاورمیانه وجود دارد خود به خود حل خواهد شد.

 

این تحلیلگر مسائل منطقه‌ای درباره نقش ناامیدی عربستان از سیاست‌های رییس‌جمهور آمریکا در غرب آسیا و تمایل به مذاکره با کشورمان تصریح کرد: بعد از اینکه ترامپ کاخ سفید را ترک کرد امید عربستان برای اینکه بتواند تا سرباز امریکایی با یمن بجنگد از بین رفت و عربستان الان می بیند جنگ یمن، جنگی فرسایشی شده و فوق العاده پرهزینه است. عربستان قبل از این که وارد جنگ یمن شود 700 میلیارد دلار ذخیره ارزی داشت و الان به دنبال قرض کردن 140 میلیارد دلار است تا بتواند بودجه خود را پوشش دهد.

 

آبشناس در این خصوص ادامه داد: دیدگاه دولت جدید امریکا مبنی بر این است که چین و روسیه دشمن اصلی امریکا هستند. به این دلیل همه نیروهای خود را برای مقابله با چین و روسیه تجمیع می کند و می خواهد از منطقه خاورمیانه خارج شود. سعودی ها می دانند بهتر است این اختلافات را با ایران قبل از خروج امریکا حل و فصل کنند. خیلی ها تصور می کنند امریکایی ها به آنها فشار وارد کردند تا مشکل خود را با ایران حل کنند. به این دلیل زمینه امروز فراهم شده که این مذاکرات انجام شود و امید بر این است که شاید دو کشور بزرگ اسلامی بتوانند اختلافات خود را حل کنند. ما همسایه هستیم و نمی توان این اختلافات را تا ابد ادامه داد.

 

وی با اشاره به شیطنت های رژیم صهیونیستی برای سنگ‌اندازی در این روند تاکید کرد: این رژیم با عربستان در پشت پرده رابطه خوبی دارند اما باید توجه کنیم که الان تیم نتانیاهو در اسرائیل تضعیف شده، مخصوصاً که حمایت امریکا را مثل سابق ندارد و حتی مشکل تشکیل دولت نیز دارند. در حال حاضر وضعیت رژیم صهیونیستی بسیار وخیم به چشم می اید که حتی از نظر سیاسی در حال فروپاشی است. این کافی است که بفهمیم وضعیت چطور است. با توجه به این شرایط عربستان سعودی هم می بیند روی همکاری با رژیم صهونیستی نمی تواند حساب باز کند. نه فقط عربستان بلکه رابطه بقیه کشورهای عربی نیز با این رژیم ضعیف تر شده و به این دلیل آن شرایطی که شاید یک سال پیش وجود داشت الان وجود ندارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: