صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۳:۵۲ - ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021 May 02
کد خبر: ۸۶۰۷۵
محسن پاک‌آیین، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

سنگ‌اندازی آمریکایی‌ها در مسیر مذاکرات وین به ضرر خود آنها تمام می‌شود

محسن پاک‌آیین، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر لزوم تحریم موشکی و حقوق‌بشری کشورمان اظهار داشت: آمریکایی ها هیچ حقی ندارند که طبیعی ترین حق ملت ایران یعنی حق پیشرفت های نظامی و دفاعی را به  نابودی بکشانند. آنها در موضعی نیستند که از ما بخواهند که توان موشکی و دفاعی خود را کاهش دهیم.

 

به گزارش راهبرد معاصر، در حالی که نشست های برجامی در وین برای بازگشت آمریکا به ایران و بازگرداندن ایران به اجرای تعهداتی که چهار سال گذشته آن را بدون تعهد آمریکا و اروپا نسبت به اجرای مفاد برجامی بدون کم و کاست انجام داد، در حال برگزاری است. در این میان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بر تداوم تحریم های اشاعه موشکی، نقض حقوق بشر و تروریسمی که به ایران نسبت داده و اعمال شده اشاره کرد. راهبرد معاصر در گفتگو با محسن پاک آیین، کارشناس مسائل بین الملل به تحلیل این موضوع پرداخته که اساسا آمریکا حقی برای به چالش کشیدن توان نظامی ما و اتهام زنی درباره حقوق بشر و تروریسم به ایران را دارد؟

 

محسن پاک‌آیین، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با راهبرد معاصر در خصوص سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر باقی ماندن تحریم های موشکی، حقوق بشری و تروریسم گفت: آمریکایی ها تلاش می کنند تا به بهانه ها و توجیهات مختلف همواره ایران را تحت فشارهای مختلفی قرار دهند. تاکید بر این موضوع که مذاکرات وین به خوبی پیش می رود اما تحریم های اشاعه موشکی، نقض حقوق بشر و تروریسم برای ایران به قوت خود باقی است نشان دهنده سنگ اندازی ها و بغض و کینه ای است که آنها نسبت به پیشرفت و توسعه مردم ایران دارند.

 

وی در این خصوص ادامه داد: موضع ما در برابر آمریکا و مذاکرات وین کاملا مشخص و قطعی است. خط قرمز نظام هم که مورد اجماع همه مسوولین ارشد نظام قرار گرفته است. بنابراین آمریکایی ها هر بهانه ای برای سنگ اندازی درمسیر لغو تحریم ها بردارند، به سمت خود آنها بازمی گردد چرا که ما لحظه ای از خطوط قرمز وحق ملت ایران کوتاه نمی آییم.

 

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در خصوص راهبرد کشورمان در قبال برجام خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران برجام را به خاطر لغو تحریم های اقتصادی پذیرفت، به این دلیل هم وارد مذاکره با 5+1 شد،آن زمان در ازای برداشتن و لغو تحریم های اقتصادی ما نیز پذیرفتیم که برخی فعالیت های هسته ای خود را محدود کنیم وبه این موضوع هم پایبند ماندیم. ما براساس اصول اسلامی همواره تلاش کرده ایم که به تعهدات خود پایبند باشیم، لذا بعد از توافق برجام در سال 2015 محدودیت های هسته ای را اعمال کردیم اما طرف مقابل از همان روزهای اول کارشکنی و عدم پایبندی خود را به لغو کلیه تحریمها آغاز و نشان داد. با روی کار آمدن ترامپ نه تنها تحریم های اقتصادی ایران لغو نشد بلکه تحریم های جدیدی هم به صورت ناجوانمردانه و گسترده علیه ایران اعمال شد، لذا امروز آمریکایی ها هر موضوعی را برای تحمیل اراده خود به ایران بیان کنند برای ما اهمیتی ندارد چرا که موضع ما کاملا مشخص است، لغو کلیه تحریم ها و راستی آزمایی، آن زمان جمهوری اسلامی ایران متعاقبا تمامی تعهدات خود را انجام خواهد داد و  اضافه شدن هیچ شرط و بند جدیدی به برجام نیز از طرف ما پذیرفتنی نیست لذا هر موضوع جدیدی را رد می کنیم.

 

پاک‌آیین همچنین در خصوص اظهار نظر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص باقی ماندن تحریم های موشکی، تروریسم و حقوق بشر ایران خاطر نشان کرد: آمریکایی ها باید بدانند  هیچ حقی ندارند که طبیعی ترین حق ملت ایران یعنی حق پیشرفت های نظامی ودفاعی وامنیتی خود را به خاطر آنها به  نابودی بکشانند، لذا آنها در موضعی نیستند که از ما بخواهند که توان موشکی و دفاعی خود را کاهش دهیم، در حالی که خود این کشورها دائما به دنبال تقویت توان دفاعی خود هستند. آمریکایی ها در جایگاهی نیستند که بخواهند درباره حقوق بشر از ایران سوال کنند وقتی که خود ناقضان اصلی حقوق بشر هستند، آمریکایی که چشم خود را بر هزاران نقض حقوق بشر از سوی همپیمانان خود در سراسر جهان و در منطقه می بندد. آمریکا اگر واقعا حامی حقوق بشر است باید به   نقض حقوق بشر در کشوری مثل عربستان سعودی ورود کند، حق ملت یمن، زنان و کودکان بیگناه این کشور را اعاده کند. آمریکا اگر حامی حقوق بشر است چرا به ده ها سال جنایت رژیم صهیونیستی که حقوق مردم فلسطین و لبنان را پایمال کرده و به سوریه وکشورهای دیگر تجاوزه های عینی دارد ورود نمی کند؟

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: آمریکا خود بزرگترین کشور ساخت تسلیحات نظامی و بزرگترین ناقض حقوق بشر است، متهم کردن ایران به این مسائل واقعا مضحک است در حالی که دنیا از توطئه های آمریکا دهه هاست که روی خوش به خود ندیده است، لذا چه بخواهند چه نخواهند ما روی خطوط قرمز خود هستیم و لحظه ای از آن عدول نمی کنیم، ضمن اینکه  کشور را برای نتیجه گیری از مذاکرات معطل نمی کنیم وهیچ چیزی را متوقف بر مذاکرات نمی کنیم، به این معنا که اگر به جمع بندی رسیدند و تحریم ها را لغو کردند ما هم به تحریم های برجامی خود برمی گردیم، در غیر این صورت هیچ تعهدی نسبت به هیچ کس دردنیا نداریم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: